Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Reistelescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Reistelescoop

Van de zomer ga ik (waarschijnlijk) naar BraziliŽ voor 4 weken. Ik ga hoofdzakelijk niet naar grote lichtvervuilde steden als Rio en Sao Paulo, maar naar kleine dorpjes in het zuiden waar nog niet eens straatverlichting is, om mijn familie te bezoeken.

Aangezien ik veel vrije tijd zal hebben en de nachten langer en donker zullen zijn (het is winter in BraziliŽ dan) is dit dť kans voor mij om de zuidelijke sterrenhemel te leren kennen en bewonderen!

Maar ik moet natuurlijk met het vliegtuig en ik denk niet dat ze een 10" lightbridge gaan pikken als handbagage. Het ding weegt 45 kilo en mag dus ook niet kostenloos mee als gewone bagage. En iets van kleren is ook wel handig om mee te nemen. Daarom ben ik op zoek naar een alternatief. Eerst dacht ik aan een goede verrekijker, maar ik zit nu steeds meer te denken aan een kleine telescoop.

Ik was op de site van Robtics en daar prijst hij de Skywatcher 705az3, achromaat 70 mm f/5 aan als goede reistelescoop. Hij weegt maar 1,25 kilo (de buis). Er zit een AZ3 montering bij. Dit alles voor 200 euro. Nu heb ik helemaal geen verstand van lenzentelescopen, monteringen en dergelijke, dus mijn vraag aan jullie: Is dit wat? Of hebben jullie misschien andere tips?

Het hoeven geen 10" dobsonbeelden te zijn natuurlijk, die verwacht ik ook niet. Ik wil gewoon wat meer dan een verrekijker meenemen, want zo vaak ga ik nu ook weer niet naar braziliŽ of ergens anders op het zuidelijk halfrond.
    I (L) MY LB!

Jij bent gek Brazilliaanze hakkebar!

EricB heeft een Zenithstar 66 te koop! Is de ultieme reistelescoop!
    Tegen die tijd mag je (als ik m niet gebruik) mijn vixen porta wel lenen.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Die 7 cm van Robtics is bijna hetzelfde als een Lidscoop, alleen die laatste is iets langer, goedkoper (waarschijnlijk wel iets minder scherp beeld) en heeft een betere montering.
      Ik heb tijdens de Maansverduistering door de Zenithstar van Eric gekeken en die geeft inderdaad een prachtbeeld, alleen is 6 cm toch wel wat beperkt...

Maarrrrr!!! Hij had die avond ook een Orion Starblast bij zich. Ik was op slag verliefd (op de Starblast dan). Een 114mm f/5 (of f/4) Dobson! Een schitterend klein ding met toch twee keer zoveel opening als de Zenithstar. Het beeld was prachtig! Eric kan je er vast meer over vertellen.
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

OW ja!

De mini dob! Dat is natuurlijk ook een idee! Hoef ik ook niet van mijn geloof af te stappen.. En heeft ook geen montering nodig. Scheelt misschien ook weer in gewicht. Hoewel ik niet weet hoe zwaar de minidob is.
        I (L) MY LB!

Commentaar

Ik dacht bij elkaar een kilo of vier. Misschien is het wel handig om er lichte, korte statiefpoten bij te kopen/ maken. Met het ocuair 40 cm van de grond zul je anders wel in het natte gras moeten zitten. Drie pootjes of een driepoot-krukje eronder maakt het een stuk comfortabeler. Zo'n krukje zou je daar evt. ook voor een paar cent kunnen kopen...

Commentaar

Voor je je dobson tijdelijk aan de Braziliaanse wilgen hangt... Nou ja, in ieder geval niet meeneemt:
            Bel en/of mail in ieder geval even de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt. Er is met bagage meer mogelijk dan je denkt! Kijk maar naar als die surfplanken+toebehoren die in het ruim verdwijnen. Wat ik zou proberen is ze de situatie uitleggen en vragen hoe het zit met "odd" bagage (oversize, overweight, fragile, etc.). Wat zowiezo helpt is lid worden van de frequent flyer club van de maatschappij, al vlieg je er maar ťťn keer mee. Dat vinden ze prachtig, je lidmaatschapsnummer bij je e-mail kan daarbij helpen. Is denk ik het proberen waard, wie weet kan je dan gewoon je dobson meenemen.

Victor
            "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

De minidob weegt zo'n 6 kilo (13 lbs). Dat is zeker wel te doen. En aangezien de grootte krijg ik heb misschien ook nog wel in mijn handbagage koffertje.

@roel: In die dorpjes waar ik heeb ga hebben vrijwel alle huizen in plaats van een tuinhek een stenen muurtje. Daar zou hij mooi op kunnen staan. En zo'n krukje is daar inderdaad ook wel verkrijgbaar.

@ clearskies: Er is nog een rede waarom ik mijn grotere dobson niet meeneem. Binnen Brazilie gaan we ook veel heen en weer tussen verschillende dorpen enzo, en dat moet met de auto. We gaan met 5 man dus het wordt sowieso al krap. Als er ook nog een dob in de auto moet denk ik niet dat mn vader blij wordt. Maar bedankt voor de tip!

Ik zit er nu zelfs aan te denken om daar ook de telescoop te kopen. Dan zie ik wel hoe ik hem op de terugweg weer mee neem naar Nederland, dat moet niet zo'n probleem zijn. Dan laat ik wel wat kleding en dergelijke in Brazilie, voor een goed doel ofzo. Ik zou alleen niet weten of ik in Brazilie makkelijk aan een telescoop kom. Maar ik land waarschijnlijk in Rio, daar zullen ze vast wel een winkel hebben. Misschien nog wel goedkoper dan in Nederland. Misschien moet ik alleen wel invoerrechten betalen dan als ik terugkom, maar hoe weten ze bij de douane nou dat ik de telescoop daar heb gekocht in plaats van meegenomen op reis?
              I (L) MY LB!

Commentaar

Origineel geplaatst door Sanne
                Misschien moet ik alleen wel invoerrechten betalen dan als ik terugkom, maar hoe weten ze bij de douane nou dat ik de telescoop daar heb gekocht in plaats van meegenomen op reis?
                Das dus nou precies de ellende. De vraag is omgekeerd: bewijs jij maar eens dat je hem al had! Voor dit soort dingen geld omgekeerde bewijslast. Ik heb het eens meegemaakt met een horloge, die ik vlak voor vakantie gekocht had in Nederland. Ik heb hem gewoon om mijn pols, maar na 3 weken curacao kwam vriendje douanier op schiphol wel even vragen of ik ook een factuurtje heb voor mij horloge, want hij glimt nog zo mooi. Ben ik eens zuinig op iets...
                Misschien kan je een bevriende telescoopdealer vragen om ff een factuurtje voor je te faken, maar dat is bij de wet verboden...
                SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
                Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

Dus de douane verwacht dat je van alle spullen die je meeneemt op reis een tevens een aankoopfactuur meeneemt?

Commentaar

Hmm dat is wel vervelend. Zelfs als ik hem in Nederland koop zullen ze daar nog moeilijk over gaan doen dus. Toch maar hier kopen en zoals roel zegt de aankoopfactuur meenemen?

Ik hou er toch al niet zo van om dure dingen mee te namen in een vliegtuig. Ben bang dat ze er mee gaan gooien of dat ze het uit elkaar gaan halen om te kijken of er drugs in verstopt zit ofzo. Mijn berimbau (braziliaans muziekinstrument voor capoeira) haddan ze op schiphol ook al bijna door midden gezaagd omdat ze dachten dat ik in de boog coke had verstopt.

Maar gezien mijn verslaving aan wazige vlekjes moet ik wel een telescoop meenemen naar het zuidelijk halfrond.
                    I (L) MY LB!

Commentaar

Als je het echt een eng idee vind om je Dobby af te geven zou je de spiegels (niet van je Lightbridge uiteraard) eruit kunnen halen en in een doosje met watten als handbagage mee kunnen nemen.

Commentaar

Dat is zeker iets wat ik zal doen.
                        I (L) MY LB!

Commentaar

Re: Reistelescoop

Origineel geplaatst door Sanne
                          En iets van kleren is ook wel handig om mee te nemen.
                          Ach... Pixplzthx!

Je mag mijn ETX70 wel lenen, die zit helemaal compleet in een rugzakje. Kun je meteen een keer m'n oculairs en filters teruggeven. :P

,xtG
                          .tsooJ
                          Ich bin ein Kollaser.
                          http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Of je trekt gewoon je Lightbridge aan.

Commentaar

Als ik jou was zou ik een grote verrekijker mee nemen.
                              Dan heb je het beste van 2 werelden
                              Een westling 20x80 is een fantastisch apparaat en neemt minder ruimte in dan de minidob. Daarnaast is ie ook wat stootvaster.

Als je toch daar een scoopje koopt, dan zou ik de factuur die je hebt van de lightbridge photoshoppen naar de scoop die je in braziliŽ koopt.
                              Ze gaan heus niet bij die winkel nog eens navragen of het wel klopt.
                              Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Werken...
                              X