Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Gebruik van de LXD-75

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Gebruik van de LXD-75

Deze post staat ook in "Problemen met de Meade/Lidl LXD 75", maar dat gaat over de Lidl en dit gaat alleen over de telescoop...

Origineel geplaatst door gammaflits
    nou heb ik gisteren, als ik jouw antwoord zo zie, waarschijnlijk onbedoeld gesynchroniseerd op de maan :smartass . dat heb je met noobzz op goto-gebied. wat is nu het best om te doen? resetten, uithuilen en opnieuw beginnen?
    bij voorbaat thx!
    Voor het volgen van de sterren is een goede, preciese opstelling noodzakelijk.
    Voor het vinden van een object kan je met een minder preciese opstelling volstaan maar is een goede uitlijning weer belangrijk, omdat je daarmee de Autostar controller/computer de informatie geeft die nodig is om te compenseren voor een minder dan optimale opstelling.
    Wanneer een object is gevonden volgt je telescoop die nog maar met een motor, die in right ascension (horizontaal). De declination (verticaal) motor doet nu niets meer omdat je telescoop juist polar/equatoriaal is opgesteld.
    Parsec heeft gelijk dat voor gewoon observeren een heel preciese opstelling niet noodzakelijk is, maar voor astrofotografie wel. Tijdens het uitlijnen heb ik (met een ETX-125EC en een LX200GPS-SMT) nog nooit meegemaakt dat de alignment star precies in het midden stond. Sterker nog, meestal zie ik 'm alleen in de zoeker. Ik vermoed dan ook dat de computer de ster expres niet centreerd en juist bewust een afwijking geeft tijdens de slew naar de alignment sterren, om daarmee een preciesere berekening te maken van de afwijking van je opstelling t.o.v. de pool. Heel verhaal en veel gegooi met termen, maar als je het principe begrijpt wordt opstellen, uitlijnen en objecten vinden en volgen echt een eitje. Mijn advies is dan ook, om er echt handig in te worden: binnen, gewoon in de woonkamer opstellen, een punt kiezen dat het noorden is, ongeveer weten waar felle sterren staan (Capella, Betelgeuse, Sirius, Procyon, Aldebaran, etc.), je telescoop "uitlijnen" en dan wat spelen met GOTO en de andere Autostar functies. Je kan niks opklooien en als het niet werkt begin je gewoon opnieuw. Binnen in het licht in plaats van buiten in het donker waar alles moeilijker is.

Nog even over dat synchroniseren: Voor je opstelling maakt dat geen fluit uit, je scope staat nou eenmaal zoals je 'm hebt neergezet. Wat je wel doet is de computer vertellen dat 'ie nu, precies op het moment dat je op [ENTER] drukt, naar die of die ster kijkt. Zo heeft de computer een nieuw referentiepunt en merk je dat met name in de directe(?) omgeving van die ster je GOTO's erg goed zullen zijn. Dat is dan ook de reden dat al mijn Autostar Tours (Link) beginnen met een "synchronisation" star. Geeft een hoge garantie dat je de objecten in de tour ook daadwerkelijk gaat vinden.
    Dat je op de maan synchroniseerde heeft tot gevolg dat je de alignment minder goed maakt. Niet handig maar door weer wat synchronisaties op sterren uit te voeren verhelp je dat weer.

Trouwens, wat bij de Autostar #497 zoals die bij jouw scope hoort, ook belangrijk is, is een calibration. Die vind je voor zover ik me herinner onder [Setup - Telescope]. Als je dat selecteert draait de telescoop even om beide assen. Daarmee “meet” de Autostar hoe ver de motoren draaien tijdens een bepaalde tijd dat ze bekrachtigd worden. Dat heeft een positief effect op de precisie van je GOTO’s. Vooral voor je de drives traint is het verstandig dat te doen. Als je dat čcht goed wilt doen doe je een [RESET] (al je data kwijt…), [Calibration] gevolgd door de drive training. Dan als je gaat waarnemen zo precies als je kan opstellen, nauwkeurig de alignment sterren centreren en voilá, nauwkeurige GOTO’s. En mochten ze nog niet nauwkeurig genoeg zijn, dan… juist, even synchroniseren op een felle ster in de buurt van het object dat je zoekt.
    Dus als je M1 wilt zien, ga dan eerst naar Aldebaran. Gewoon via Autostar selecteren, [GOTO], wachten op de piep van Autostar, [ENTER] ingedrukt houden tot de volgende piep, Aldebaran nauwkeurig centreren, weer [ENTER] en dan GOTO M1. Succes gegarandeerd.

Groeten,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Uitlijning poolzoeker

Beste allemaal,

Eerlijk gezegd heb ik zelf ook nog wat twijfels over de uitlijning van de telescoop (LXD 75 6")

De uitlijning met gebruik van de polariszoeker bleek nog minder nauwkeurig dan de scoop opzicht op het noorden met behulp van een kompas. Na nader onderzoek op het net en in dit forum heb ik eens gekeken of de polariszoeker zelf wel goed uitgelijnd stond met de optische RA as. En ja hoor NIET goed dus. Nu lijkt mij dat wat ik in de polaris zoeker zie, de lijn met een stukje graden verdeling waar weer een rondje in staat waar je polaris in hoort te zetten met aan het eind in het midden va het beeld een kruis, er op moet vertrouwen dat dat goed in het midden van de polaris zoeker staat.

Ik ben er vanuit gegaan dat dat goed is. Nu lijkt het mij dat als ik het kruis wat ik in het midden van de polaris zoeker zie op een aards object zet, het beeld wat ik zie om dat kruis moet draaien als ik de RA as draai laten we zeggen 180 graden van de ene kant naar de andere kant. Is dit juist of maak ik een denk fout?

Ik ben er vanuit gegaan dat dit juist is. Logisch denkend ben ik er ook vanuit gegaan dat de kijker in die zelfde optische lijn van de RA as moet staan. Dus de kijker een keer in het veld opgesteld en een ver punt gezocht (overdag) in de polariszoeker en het kruis op dat punt gezet, de kijker horizontaal gezet en 180 graden gedraaid naar de andere kant en dan draaide het beeld in de poolzoeker om het kruis. Dat leek mij goed.
    Dat zelfde punt ook in het midden van het beeld van de kijker gezet en leek het mij dat als ik de scoop 180 graden naar de andere kant zou draaien, het punt in het midden van het beeld moet blijven en dus het draaid om dat punt.

Dit bleek niet te kloppen en heb met de stelbouten de kijkerbuis zo afgesteld dat dat wel bebeurde. Volgens mij moet nu de poolzoeker en de kijker in lijn staan met de RA as. Is dit juist of heb ik ook hier een denk fout gemaakt?

Als ik de scoop nu met behulp van de poolzoeker uitlijn op polaris zie ik in het beeld van de kijker polaris rechts onder in beeld. Klopt dit? Of zou ik polaris in het midden van het beeld moeten hebben?

Bij dit alles ben ik er ook steeds vanuit gegaan dat de driepoot waterpas moet staan. Toch?

Graag jullie mening.

Groet, Jan
    Groet, Jan

Commentaar

Gebruik van de LXD-75

Dank voor de uitgebreide toelichting, mensen!
      ik laat jullie weten of het me gelukt is!
      earth rocks, and so does mars...

Commentaar

Werken...
      X