Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

verschil tussen de dob en een etx

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

verschil tussen de dob en een etx

hoi allemaal ik ben nu aan het twijfelen of ik voor een dob ga of voor een meade etx 80 om mee te beginnen.
    wat zijn jullie ervaringen er mee?

Met een dob moet je weten waar je moet zoeken; als je het eenmaal gevonden heb zie je meer. Een ETX-80 zoekt het automatisch voor je op, alleen zie je dan wat minder
    WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Met een Dob leer je de sterrenhemel veel beter kennen. Daarbij komt dat je per euro meer spiegel koopt en dus meer ziet. Veel meer.
      Daarentegen kan je nagaan of je de ruimte hebt om een relatief grote telescoop rond te sjouwen en op te stellen. Mocht dat een probleem worden dan kan je denk ik beter kiezen voor de kleinere, handzame ETX.
      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Zou je even de titel van het topic willen aanpassen zodat het duidelijker is waar het topic over gaat?
        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Sorry Victor maar dat je de sterrenhemel met een dobson beter leert kennen ben ik absoluut niet met je eens, ik ken iemand een wat ouder man die wist helemaal niet van sterrenkunde en had ooit eens een ETX 70 gekocht.
          Na een jaar wist hij probleemloos de meeste Messier objecten met een standaard telescoop te vinden omdat de ETX hem precies liet zien waar naar hij moest kijken.

Even voor Roy, vraag jezelf eerst af waarvoor je de kijker wil gaan gebruiken ze hebben allebij namelijk zo hun "voors en tegens" en ook niet onbelangrijk, wil je gaan fotograferen en wat wil je er mee op de wat langere termijn.

Commentaar

Een dobson is veel opening voor je geld. Daar zie je gewoon VEEL meer mee en in veel hoger detail dan met een ETX 80. Een ETX is een computergestuurde telescoop, erg compact.

* Als je voor de dob gaat (voor het gemak : 20 cm) , dan zul je alles zelf moeten doen, er is geen electronica aan boord die je de weg wijst. Je zult met sterrenkaartjes moeten werken. Je ziet veel meer objecten en detail
            * Als je voor de ETX gaat heb je het gemak van een compacte reiskijker en als je het leuk vindt, een computergestuurde buis. Je zult ook een boel zien, maar bij lange na niet wat je met 20cm opening ziet!
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door sidney
              Sorry Victor maar dat je de sterrenhemel met een dobson beter leert kennen ben ik absoluut niet met je eens, ik ken iemand een wat ouder man die wist helemaal niet van sterrenkunde en had ooit eens een ETX 70 gekocht.
              Na een jaar wist hij probleemloos de meeste Messier objecten met een standaard telescoop te vinden omdat de ETX hem precies liet zien waar naar hij moest kijken.
              Ja, als je de computer het werk laat doen en dan langs de buis kijkt waar in de lucht het ergens is... Zo kan iedereen het en al helemaal als het gaat om een mini lijstje zoals de Messiers. Kon die oudere man ook veel NGC's localiseren of had 'ie die knop nog niet gevonden op z'n controller?

Ik ben er van overtuigd dat je de lucht pas leert kennen door met een atlas op je knie naar boven te kijken en de sterrenbeelden met hun felste sterren te ontdekken. Met een GOTO telescoop alleen leer je kleintjes als Vulpecula, Lacerta, Equuleus (die's heeeeel klein) of zelfs een grote als de lichtzwakke Monoceros volgens mij niet kennen. Herkennen bedoel ik.
              Let wel, ik zeg met alleen een GOTO telescoop. In combinatie met een atlas haal je het beste uit twee werelden. Maar laten we eerlijk zijn, op de display van een Autostar komt echt geen nuttige informatie voorbij om de vorm van een sterrenbeeld te onderscheiden.

Zei Victor... die begon met een ETX-125 en toen maar naar een atlas greep..!

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                Een dobson is veel opening voor je geld. Daar zie je gewoon VEEL meer mee en in veel hoger detail dan met een ETX 80. Een ETX is een computergestuurde telescoop, erg compact.

* Als je voor de dob gaat (voor het gemak : 20 cm) , dan zul je alles zelf moeten doen, er is geen electronica aan boord die je de weg wijst. Je zult met sterrenkaartjes moeten werken. Je ziet veel meer objecten en detail
                * Als je voor de ETX gaat heb je het gemak van een compacte reiskijker en als je het leuk vindt, een computergestuurde buis. Je zult ook een boel zijn, maar bij lange na niet wat je met 20cm opening ziet!
                Dabedoelik.

Commentaar

Ik zou sowieso voor een dob gaan om de simpele reden dat je veeeel meer ziet. Bovendien vind ik persoonlijk het zelf zoeken en vinden van objecten horen bij de 'belevenis' van het observeren. Naast m'n dob heb ik ook een goto voor het fotograferen maar het lokaliseren en bekijken van objecten met dat ding doet me helemaal niks. Object in beeld. Okee, leuk. Volgende. etc.
                  "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Een ETX of een Dob. Daar noem je meteen even de twee uitersten in telescoopland.

Mijn mening:

ETX: computerchips, gereutel, duizenden objecten in de database waarvan de meesten simpelweg niet zichtbaar met dat lensje, gruwelijk duur, grote kans op defecten, weinig zien door kleine opening. Wel draagbaar, dat dan weer wel...

Dob: Eenvoudig duwen en trekken, veel zien, zelf zoeken dus meer voldoening, veel scoop voor weinig geld, kan erg weinig stuk gaan. Wel lomp groot, dat dan weer wel.

Maar mijn mening is erg gekleurd, ik gruwel van ETX-en....
                    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                      duizenden objecten in de database waarvan de meesten simpelweg niet zichtbaar met dat lensje
                      Upload een tour met (zelf) geselecteerde objecten en je hebt duizenden objecten die wl zichtbaar zijn met dat lensje.
                      Ik ben het wel eens dat die database grote flauwekul is; quasars, zwarte gaten, enz.

Commentaar

Ik zou voor een dob gaan. Zoals al eerder gezegd, de helft van het waarneemplezier zit hem in het zoeken en uiteindelijk vinden van objecten. Met een dob heb je veel meer opening en dus licht voor je geld. Bij teleskop service heb je al een 8 inch dobson voor 300 euro. En de skywacher dobsons van roel en patrick waren dacht ik ook rond die prijs. Een ETX is nieuw al 450 euro, terwijl je minder dan de helft van de spiegel diameter hebt! In mijn ogen zonde van je geld..

Als vervoer een probleem is hoef je zelfs niet van de dobson af te stappen. Ik zelf heb een 10" lightbridge in een hele kleine auto. Ook heb ik een karretje zodat hij makkelijk mee kan in de trein. Een lightbridge is een dobson die je uit elkaar kan halen. Een 8" lightbridge is er voor 520 Euro, en je hebt dus wel meer dan het dubbele aan spiegeldiameter (wel 12 cm meer) vergeleken met de ETX 80.
                        I (L) MY LB!

Jij bent gek Brazilliaanze hakkebar!

Commentaar

bedankt

bedankt iedereen ik ga nu zeer zeker voor een dob van lightbridge
                          ik weet alleen nog niet of ik voor de 8 of tien ga maar dat zie ik over een maand of 2 wel.

Commentaar

Ik zie dat je in Haarlem woont, kom eens langs bij Copernicus, daar zijn mensen die zowel een etx als een dob hebben.
                            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

@ Roy

Als je op dit forum om een telescoop advies vraagt vliegen je de dobsons links en rechts om je oren niet geheel ten onrechte maar let wel als je een lightbridge gaat kopen is het lijkt mij na het in elkaar zetten wel dat je het ding altijd moet afstellen.
                              Dat is zo gebeurt zeker als je de nodige collimatie instumenten er bij heb maar je moet het wel doen en even leren.
                              Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat je verwacht van een telescoop, ga je meer voor de maan en de planeten zou ik eerder een lens overwegen ga je voor deepsky dan een spiegel.
                              Ik heb zelf een 20cm dobson gehad maar vond hem toch te beperkt omdat ik ook wilde gaan fotograferen en het duwen en trekken vond ik ook niet erg prettig, daarna heb ik een 9cm lens gehad perfect voor de maan en de planeten maar in vergelijk met de dobson zeer mager op het deepsky gebeuren, ik heb nu een compromie gekocht een 13cm F5 newton op een parallactische montering met volgmotor heel gemakkelijk eenmaal in beeld en gewoon volgen.

@ Victor

Ik had gehoopt dat je zou begrijpen dat als je niets van sterrenkunde af weet een computer telescoop je over een drempel kan heen helpen, ik ken genoeg mensen die best wel wat willen met sterrenkunde maar het te moeilijk vind om er aan te beginnen.
                              De man in kwestie is nu een van de betere amateurs die ik ken en heeft zijn ETXje als een monumentje staan en is heel gelukkig met zijn 20cm Celestron.
                              En ik wil niet lullig doen maar is jou telescoop niet voorzien van gps en een database met zo'n 140.000 objecten?? en dan plaats je zo'n opmerking!

Commentaar

Werken...
                              X