Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Meade ETX 80 !!!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Meade ETX 80 !!!

Kennelijk hoef je geen duitse prijzen-kraker als Lidl of Aldi te zijn om Meade producten te mogen ' doorschuiven '. Ben net op zoek naar een kabeltje om m'n ETX 70 met m'n laptop te verbinden, vind via google de firma Benel, concludeer dat de ETX 70 zoals die vorig jaar geleverd werd, met accessoires een paar duizend euro had moeten kosten, zie dat deze firma de ETX 80 voor 2 maal geen geld over de toonbank mag duwen. 389,- EURO om precies te zijn. Weet niet of 'ie net zo uitgebreid wordt geleverd als de Lidl ETX70. Maar of je nou vr of tegen Meade, autostar etc. etc. bent ; het blijft heel veel kijker voor heel weinig geld ( in onze hobby dan, ik moet er altijd nog meer dan een dag voor werken). Het is in ieder geval toch een van de meest geavanceerde zoeker-kijkers. Hartstikke leuk ook voor collega hobbyisten met kijkers van 30 mille zonder computer-guidance. En laten we eerlijk zijn: kijkers als de ETX 70 en nu dus ook 80 zijn toch fantastisch voor zowel beginners als voor gevorderden die iets bij zich willen hebben op vakantie. Ik rij met de ETX70 in het bijbehorende rugzakje compleet met statief op m'n motor. En een lol dat ik heb op een starparty. In 5 minuten ben ik 'up and running' en met een maansverduistering zie ik net zoveel als de rest: een mooie jupiter - leuk voor het 'sterrendagen-publiek' en een verblindend (mooie) maan.

M.A.W: de Firma Meade gaat voor productie-aantallen. Amerikaanse naam, Made in China, en wij moeten er ons voordeel maar mee doen !! Beginners en gevorderden !!!

By the way: weet iemand hoe ik aan een simpel kabeltje kom om m'n ETX 70 met m'n laptop te verbinden. Ik weet ook niet of het via usb of modempoort gaat.

Groet en donkere nachten.
    There's no dark side of the moon really....
    In fact it's all dark
    (naar Roger the Hat, roadie Pink Floyd)

Zo'n kabeltje kan je zelf maken: Link. Klopt het dat de ETX-80AT een Autostar #495 controller heeft?

Succes,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

hALLO,

Benel is de hoofddealer van meade in nederland
      gr Arend
      Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Meade is al een tijdje begonnen met dumpen van hun modellen. Goed te horen dat hun prijzen zo gezakt zijn!
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

OEPS...

Sorry van het eerdere bericht, maar zo'n kabeltjes is kennelijk niet zo simpel, voor de ETX-60/70/80 althans..: Link. Die hebben de #497 controller en dus niet de 495.
          "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

tja misschien ligt t aan mij,maar ik vind t nog steeds een hoop geld voor zon ding..

heb je een dikke dob voor-
            114mm refl. en 70mm refr.
            200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

389 Euro voor een 8 cm kijker. Tsja. Een 20 cm kijker heb je al voor 100 euro minder. Je moet dan wel zelf je kijker richten, maar een leuke atlas kost me geen 100 euro.

Hoe ziet de Crepe-ring van Saturnus of NGC206 er trouwens uit in die ETX?

Voor mij heeft een ETX maar 1 voordeel, en dat is z'n draagbaarheid. Maar ach, een laptop en een accu moet je ook allemaal maar meesjouwen.
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik noemde inderdaad die draagbaarheid, en ik kan best wel even zonder accu (met paar extra setjes NiMH batterijen doet 'ie het behoorlijk lang hoor !) De laptop gebruik ik zelfs thuis sporadisch. Ik vermaak me nog steeds met die anderhalf-duizend objecten, zeker omdat ik ook met fotografie ben begonnen. Ok, dat dan met laptop. Jullie noemen Dobsons, da's inderdaad veel aperture voor weinig munten, maar ik had het ook nog even over beginners en snel opstellen he ! En als je nou net als ik alleen een motor hebt ?! Dan heb ik hem wel bij me op vakantie in Noorwegen, ver van alle lichtvervuiling, bij die bijzondere gebeurtenis net in die vakantieweken. (Ik heb het overigens in mijn geval over m'n ETX70AT he). Het is niet de bedoeling om de cracks die met groot spul werken uit de tent te lokken met dit item, maar om onze collega-hobbyisten even attent te maken op een leuke betaalbare portable autoguide-kijker. Beginners zullen deze site slechts spaarzaam lezen, maar het kan best leuk zijn om mensen erop attent te maken die in jouw observatie-weiland door jouw 20'' enthousiast zijn geworden. Autostar wordt naar mijn idee wel een beetje misbruikt om beginnend astronomen 'op te leiden'. Je hoeft niets te weten van astronomie is het verkoop-argument. Begin toch maar eens met een simpel boek. Even snel de maan en planeten kijken kun je bij iedere sterrenwacht. Hoef je geen scoop voor te kopen !
                Tot zover.
                In fact it's all dark

Commentaar

Origineel geplaatst door birdseyeview
                  Beginners zullen deze site slechts spaarzaam lezen, maar het kan best leuk zijn om mensen erop attent te maken die in jouw observatie-weiland door jouw 20'' enthousiast zijn geworden.
                  In tegendeel, een zeer groot deel van de mensen op deze site zijn beginners

De etx is inderdaad een erg transportabele kijker, heel handig voor mensen die weinig ruimte hebben om een grote kijker mee te nemen. Maar als je vooral van plan bent om thuis te kijken kan je voor het geld wat groters.

Commentaar

Sorry hoor, maar 70 of 80 zit alleen een inimini verschil in de opening ...

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=4716

Bandit (die nog wel eens een 70 of 80 terug koopt)
                    Achromatologisch

Commentaar

Hartstikke leuk ook voor collega hobbyisten met kijkers van 30 mille zonder computer-guidance.

Ik verwacht dat als je zoveel geld uitgeeft toch ook nog wel een GOTO-tje er bij zal hebben, ken geen enkele amateur-telescoop overigens die zoveel kost.

maar het kan best leuk zijn om mensen erop attent te maken die in jouw observatie-weiland door jouw 20'' enthousiast zijn geworden.
                      Ik neem aan dat je 20 cm bedoeld in plaats van 20 inch ? (" = inch)

Commentaar

30 mille : ja, is wel veel geld voor een amateur, maar ze zijn er echt hoor ! Helium-gekoeld en vol met andere opties gehangen. Zware fundering, verbouwde stoppenkast voor veel amperes enz.
                        Heb op internet zelfs al in Nederland verkrijgbare ophanging gezien voor 20 mille (incl. BTW en gelukkig geen BPM) ! Nou, dan moet een buisje en wat spiegels en lenzen ook nog wel voor 10 mille te vinden zijn. 't Is maar bij wijze van spreken he

20 '' : Ja, was maar even een flink getal, maar inderdaad wel een sterrenwacht-getal.

Idee was dus, dat heb je een pre-computer-sturing kijker van 30 jaar oud - die ontzettend goed kunnen zijn - of een zelfbouw-project waar zonder motoren enzovoorts al veel munten in zit, Dan heb je voor 389 euri's een heel leuke zoekerkijker. Laser erop, calibreren met hoofdkijker (gestreken keep en korrel-systeem ) en je hebt een begin. Laten we het maar op portable en beginners houden. Als je ziet wat er op Marktplaats voor ETX-70's wordt geboden, dan leek het me gewoon even aardig om te laten weten dat je voor paar tientjes meer, een nieuwe kijker hebt, en nog iets groter ook.

Wist niet dat ik met de mededeling bovenaan, zo'n uitgebreid forum zou beginnen, maargoed, beetje typen over onze hobby op regenachtige avonden is best leuk he ?

Denk dat IK het hier maar bij laat.
                        Made my point, didn't I ???
                        In fact it's all dark

Commentaar

Werken...
                        X