Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Collimeren op astrowiki...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Collimeren op astrowiki...

Ik was op astrowiki wat aan het lezen over het collimeren van een c8 en tot mijn verbazing zie ik daar een foto van een slechte collimenatie.
    Maar ik zie er helemaal niets mis mee.
    Het gaat om volgende foto

Kan mij iemand duidelijk maken wat hier niet goed aan is ?
    Meade 10" Lx-50, Meade ETX 80

De centrale obstructie staat iets naar linksboven, dus uit collimatie. Het scheelt niet veel, maar alle beetjes hebben invloed op de beeldkwaliteit.

Voor de rests vind ik hem er prima uitzien!
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Hierbij een tip om zo'n uit focus beeld te beoordelen:

Neem een vel dun papier of beter, calque (kalk) papier.

Vergroot het beeld op de monitor zoveel mogelijk of print het beeld uit.
      Meet de doorsnede van de buitenzijde van de donut en de doorsnede van de centrale obstructie.

Trek nu twee cirkels van de opgemeten maten met een passer op het (calque)papier.
      Leg deze over de print of de monitor heen, stel de monitor evt. bij op lengte en breedte zodat de donut zuiver rond is.

Kijk nu of de centrale obstructie overeenkomt met de binnenste passercirkel. Op deze wijze zijn kleine afwijkingen goed te zien en bij te stellen.

Suc7, Bert
      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Dus om te weten of je telescoop uit coiminatie is moet je er een foto van nemen en vergelijken op het net ?

Dus je kan het niet goed beoordelen met het blote oog ?

En zijn dit de punten waar je moet op letten ( de rode "vierkanten" )

Commentaar

Nee. De obstructie moet gecentreerd zijn en alle zichtbare ringen moeten concentrisch zijn.

Je kan dat prima op het blote oog beoordelen als je een collimatiewerktuig gebruikt. Ik heb geen ervaring met SCT's dus ik weet niet wat voor een gereedschappen je hiermee kunt gebruiken maar met een newton reflector is een zichttube een prima hulpmiddel.
          "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Ik heb jouw beeld van de onscherpe ster eens opgemeten. De afwijking bedraagt 8%. Linksboven is de verlichte rand 8% dunner dan rechtsonder. De donut is dus niet symetrisch en dit wijst op mis-collimatie.
            Met een SCT moet je dit corrigeren met de secundaire spiegel te richten.

Wat mijn voorganger qua antwoorden bedoelt met de afwijkingen in de rode vlakken, is mij niet duidelijk.

Bert
            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Wat mijn voorganger qua antwoorden bedoelt met de afwijkingen in de rode vlakken, is mij niet duidelijk.
              ?

Ik doelde niet op die rode vlakken hoor.

Alles moet gewoon concentrisch zijn. Dat is het enige wat van belang is.
              "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Zo een 8% is dat eigenlijk veel ?

ps : dit is niet van mijn telescoop maar een voorbeeld foto van astrowiki.

Commentaar

Ik heb een C8 (van Nop die deze foto en de uitleg op astrowiki heeft gezet).
                  Nu heb ik toevallig van het weekend gekeken of de C8 nog gecollimeerd moest worden.
                  Ik voelde mij wat dom , omdat ik het niet goed zag wat er fout moest zijn.
                  Gelukkig is er iemand nu wel zo slim om dit te vragen.

Hoe lang duurt het (hoeveel ervaring heb je nodig) voordat je dit kan beoordelen of je moet collimeren?

Commentaar

Origineel geplaatst door dubbelster
                    Ik voelde mij wat dom , omdat ik het niet goed zag wat er fout moest zijn.
                    Gelukkig is er iemand nu wel zo slim om dit te vragen.

Hoe lang duurt het (hoeveel ervaring heb je nodig) voordat je dit kan beoordelen of je moet collimeren?
                    Graag gedaan, ('ken er ook nog niets van)
                    - Tevens ook een goeie vraag.

Commentaar

Origineel geplaatst door dubbelster
                      Mijn ervaring is "wanneer je de sterren niet meer goed scherp krijgt" en/of wanneer er na scherpstellen 'puntjes' aan blijven zitten en je bij iedere ster het vermoeden krijgt dat het een dubbelster is. Wanneer ik dat zie is het "oh oh, wedden dat ik moet collimeren..!" , verdraai ik de focus en zie ik dat dit inderdaad het geval is. Gemiddeld om de 6-7 keer observeren is het weer zover. Gelukkig heb ik van die "Bob's knobs" op m'n scope zitten en is het zo gefixed. Nu tenminste, toen ik er net mee begon duurde het wat langer.
                      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Het plaatje wat je ziet is een redelijk goede collimatie, je zult de puntjes die Victor noemt dan niet zien. Ik zou als ik dat zag wel collimeren, misschien overbodig, maar ik wil gewoon een goed gecollimeerde kijker!
                        Let er trouwens wel op: zorg dat de kijkerbuis goed afgekoeld is! anders kun je lekker opnieuw beginnen.
                        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Clearskies
                          ...................................... Gemiddeld om de 6-7 keer observeren is het weer zover. .....................
                          Is dit echt waar. Ik heb niet het idee dat ik 'slecht' zicht heb en ik heb al menigmaal geobserveerd met de C8. Of ben ik te makkelijk?

@Nop
                          Bedankt voor het herhalen van de tip "Wacht tot hij is afgekoeld" anders was ik het vast en zeker een keer vergeten.

Commentaar

Weet ik niet, weet niet wat jij ziet..!

Ik moet -denk ik- relatief vaak collimeren omdat ik altijd moet verplaatsen om te kunnen observeren. Ik woon namelijk midden in Den Bosch dus het is altijd eerst de telescoop naar de auto brengen (koffer met wielen, scheelt enorm) en dan ergens heen en daar weer uitladen. Geeft redelijk wat geschud enzo, dus dat kan de reden zijn dat de collimatie soms niet meer goed is.
                            Voor wie z'n telescoop permanent heeft opgesteld of 'm niet vaak en ver hoeft te verplaatsen kan het zijn dat je bijna nooit hoeft te collimeren.
                            "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Dat zou het inderdaad kunnen zijn. Ik til hem alleen van binnen naar buiten in de tuin en zet hem vaak maar op één plaats.

Commentaar

Werken...
                              X