Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Review Tal 200k

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

    #61
    Re: Review Tal 200k

    Ik heb e.e.a. aan den lijve ondervonden. Ik heb nl. zitten experimenteren met een binoviewer.
    Ik had een constructie gemaakt dat de binoviewer gebruikt werd zonder het gebruik van een focusser, omdat de binoviewer deze zelf heeft (2x helical per oculair)
    Op deze manier spaarde ik 6 cm focusserlengte uit, maar de binoviewer zelf kost 10 cm lichtweg. Ik moest dus 4 cm meer backfocus hebben. Het beeld viel uiteindelijk toch ietwat tegen, het beeld was wat wolliger. Niet zozeer onscherp maar je zag gewoon een nieuwe aberatie ontstaan, sferische in deze. Ik denk dat 4 cm extra snel nodig is bij een 2 inch focusser systeem.
    Ik heb voor de backfocus de secundaire unit iets naar binnen geschroeft. 1 omwenteling geeft 2 cm meer backfocus. Met de kleine schroefjes zet je de secundaire unit weer vast.
    Deze methode zou ik met de kennis van vandaag niet meer toepassen.
    Ik heb nl. een nieuwe manier van collimeren uit zitten werken voor de Klevtzov en die bevalt erg goed.
    Hoe werkt het:
    Met maakt een houten testbank zoals Wolfgang Rohr die laat zien, met die twee V-vormige steunen. De Buis kan hierin ronddraaien.

    Even tip: meet de afstand hoever je de focusser naar buiten moet draaien bij een willekeurig oculair om scherp beeld te krijgen (en schrijf dat even op). Deze afstand heb je later nodig.

    Verwijder de focusser. Neem nu een lasercollimator (die niet eens gecollimeerd hoeft te zijn!!) of een sleutelhanger laser o.i.d.
    Plaats deze op een stapel boeken en laat deze op de binnenzijde van secundaire unit schijnen.
    Vang nu de teruggekaatste straal op met een stuk wit papier. Dit is de bekende blob van enkele mm groot (gelijk als bij een SCT) omdat je met de laser op een bolle spiegel schijnt.
    Zorg ervoor dat de blob NIET terugkomt in de laser zelf, maar er naast EN probeer zoveel mogelijk op de buitenrand van secundaire spiegel te schijnen, dus niet naar het midden!
    Controleer dat het een stukje wit papier. Hoe schever alles hier, hoe beter.

    Vergroot nu langzaam de afstand van de laser tot de buis tot, ca een meter of meer.
    Je hebt nu een vette blob spot van meer dan een cm. Plaats nu echter in de teruggekaatste straal een 32 of 40 mm oculair zodat je de blob weer terugfocust tot een stipje van < 1mm.
    Zet een rondje op het papier rond de laser stip.

    Als je nu de buis ronddraait in de bok mag het laser stipje niet verplaatsen. Dat deed ie bij mij wel een heel klein beetje, ca 2 mm op 1 meter.
    Dat betekende dat mijn secundaire op 0,1 graad nauwkeurig stond. Dat kan beter!
    Dat ik goed best beeld had, kwam omdat ik met een stertest de primaire spiegel op deze afwijking had gecorrigeerd (blijkt achteraf)
    Als ik de secundaire spiegel helemaal aandraaide (zo ver mogelijk van de hoofdspiegel af) bleef de spot echter keurig op z’n plaats bij het draaien. Deze stand is een kwart-slag af van de fabrieksinstelling van de secundaire unit.
    De fabrieksinstelling behoeft echter twee mini borg schroefjes. De fabrieksinstelling (ik had dat ooit gemarkeerd) geeft echter OOK een kleine afwijking bij draaien van de OTA.

    E.e.a.betekent dat de 6 collimatiebouten die de totale ophanging van de secondaire unit wel correct stonden, maar dat e.e.a. verpest wordt door de twee schroefjes.
    Ja, daarom geeft de Tal fabriek aan dat je de secundaire unit niet in het veld kunt collimeren.

    Het gevolg is echter dat er niet genoeg backfocus is (ca 1 cm te weinig).
    Dit is echter ook op te lossen door de primair spiegel naar voren te zetten, en dat gaat makkelijker dan gedacht.
    (Deze methode is echter voor de fabriek arbeidsintensiever en daarom is gekozen voor afstelling van de secundaire, de boeven)

    Verwijder de hele achterzijde van de buis.
    Op de cassegrain baffle (dat conische ding) zitten net boven de spiegel weer twee borgschroefjes. Als je die verwijdert, kun je, aan de baffle draaiend, de hele spiegel afschroeven. Kun je de spiegel gelijk even schoonmaken.
    Aan de binnenzijde van de baffle zit een diafragma, die moet je even vastlijmen.
    Draai nu de de spiegel er weer op maar laat hem wat hoger staan en zet de borgschroefjes weer vast.
    Op deze wijze kun je de primaire spiegel in hoogte verstellen.
    Dit adviseer ik dan ook om meer backfocus te krijgen. De primaire spiegel is nl. makkelijk te collimeren. En je hoeft niet aan de secundaire unit te zitten, daar ligt het toch allemaal wat gevoeliger. Je moet daar dan ook weer met een laser aan de gang.

    Plaats de achterkant weer terug op de buis.

    Nu moet je de OTA weer terugzetten in de bank. Schijn nu met de laser weer lekker scheef op de secundaire spiegel maar zorg er nu voor dat de punt uitkomt aan de andere zijde, de voorkant van de kijker. Zorg dat deze stip op een muur terecht komt. Door nu aan de buis te draaien moet de stip wederom stilstaan. Dat zal nu wel niet het geval zijn. Probeer nu, door de primaire spiegel te collimeren met de 6 bouten, dit stipje “steady” te krijgen. Besteed hier echter niet te veel tijd aan, omdat mijn ervaring is dat je een stertest nodig hebt om de primaire echt goed te krijgen.
    Plaats ten slotte de focusser weer terug en doe een stertest zonder je diagonaal.
    Daarvoor heb je dus een verlengbuisje nodig, anders kom je niet (bijna) in focus wat je voor een stertest nodig hebt.

    Waarvoor moest je nu aan het begin het focuspunt opmeten? Dan kun je kijken of je hoofdspiegel en vangspiegel uiteindelijk toch weer op de zelfde afstand van elkaar zijn komen te staan.


    Wat is nu het voordeel van deze methode van collimeren (waar je eenmalig) wel even zoet mee bent.

    Door de mechanische constructie is het onmogelijk dat de primaire en secundaire spiegel van de optische as kunnen afwijken. Ze kunnen dus onmogelijk een “tilt” hebben.
    Echter, de hoek t.o.v. de optische as moet perfect 90 graden zijn.
    Door nu met een laser op 1 meter afstand op de buitenrand van de secundaire spiegel te schijnen, zal een halve draai van de buis bij de minst-geringste afwijking van 90 graden, gelijk een verplaatsing van de spot veroorzaken. Omdat de spot loeischerp is door het gebruik van een hulp oculair is zo’n afwijking gelijk te zien na een halve draai.
    Een afwijking van 1 mm op 1 meter is 0,05 graden afwijking. Voorwaarde voor deze methode is dat de buis wel rond moet zijn. Dat is ie echt wel, het is geen dunne blikken behuizing zoals bij de C en M SCT’s….De Tal buizen zijn gegoten aluminium en vervolgens gedraaid op een draaibank.
    Je hebt ook geen last van een wiebelende laser in de focusser, omdat je tijdens de hele procedure niet aan de laser zit en de buis altijd terugvalt in de twee V-vormige schotten.

    Diegene die nu een nieuwe focusser willen plaatsen, kunnen deze als volgt collimeren.

    Plaats een (nu wel) gecollimeerde laser in de focusser.
    Laat de laser nu precies door het midden van de secundaire unit schijnen. Als je focusser goed staat, verschijnen er ringen (gelijk een bulls-eye) rondom de uitgang van de laser. Die ringen ontstaan doordat je twee keer door een meniscus lens schijnt en 1x door de manging lens.

    Diegene die hun Tal op deze wijze willen collimeren, zijn welkom bij mij. Stuur me dan een PM voor een afspraak.

    Groeten en clear skies,

    Bert
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

    Commentaar


      #62
      Re: Review Tal 200k

      Ha Bert,

      Wel, dat is een uitgebreid verhaal ! Zo te zien heb je goed over de wijze van collimeren nagedacht en het lijkt mij een logische en duidelijke aanpak. Ik denk er toch maar aan de Klevzov even met rust te laten en er niet aan te gaan zitten rommelen. De collimatie is volgens mij momenteel OK en voor het echte widefleld-werk (waar de TAL wat minder geschikt voor is) heb ik de Newton. De focusser is momenteel dan wel niet top, er is absoluut mee te werken en ik stop het geld voor een focusser-ombouw dan toch denk ik liever even in wat Naglers. Het aanbod voor een eventuele collimatie beurt hou ik wel in mijn achterhoofd: dank voor het aanbod !
      WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

      Commentaar

      Werken...
      X