Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Review Tal 200k

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Re: Review Tal 200k

Bert heeft gelijk; ik heb de rechterknop van de focusser vervangen door een knopautomaat van Conrad. Werkt erg goed, hoewel je wel de beperkingen houdt van de standaard rack-and-pinion focusser. Hij loopt niet zo soepel en is niet zo solide als bijv. de Crayford op mijn Megrez, maar voor visueel gebruik voldoet het prima. Mijn toch redelijk zware TV Radians trekt 'ie net, met zwaardere oculairen slipt 'ie door. Een goedkope oplossing die absoluut verbetering biedt. In bijgevoegde link kan je een documentje vinden waarin ik de ombouw beschreven heb:

http://tech.groups.yahoo.com/group/T...ser%20rebuild/

Ik heb nog een paar zwarte knopautomaten liggen, je kan er wat mij betreft wel eentje voor een zacht prijsje overnemen.

Ik zit er overigens wel aan te denken om t.z.t. de gehele focusser te vervangen door een 2" exemplaar. De standaard focusser blijft (ondanks de Conrad-modificatie) toch het zwakste punt van de 200K. Ook kan ik er alleen 1,25" oculairen in kwijt, zodat ik geen groter beeldveld kan krijgen dan ong. 50' (met mijn Pan 24). Ik hik alleen een beetje tegen de kosten aan: EUR 70 voor een adapter en dan nog een focusser waar je al snel EUR 200-250 voor kwijt bent. Voorlopig dus nog even niet.
    WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Origineel geplaatst door Ed
      Bert heeft gelijk; ik heb de rechterknop van de focusser vervangen door een knopautomaat van Conrad. Werkt erg goed, hoewel je wel de beperkingen houdt van de standaard rack-and-pinion focusser. Hij loopt niet zo soepel en is niet zo solide als bijv. de Crayford op mijn Megrez, maar voor visueel gebruik voldoet het prima. Mijn toch redelijk zware TV Radians trekt 'ie net, met zwaardere oculairen slipt 'ie door. Een goedkope oplossing die absoluut verbetering biedt. In bijgevoegde link kan je een documentje vinden waarin ik de ombouw beschreven heb:

http://tech.groups.yahoo.com/group/T...ser%20rebuild/

Ik heb nog een paar zwarte knopautomaten liggen, je kan er wat mij betreft wel eentje voor een zacht prijsje overnemen.
      Daar ben ik wel in geinteresseerd; ik stuur je een PM.

Bedankt voor de documentatie. Ziet er heel doenlijk uit, en de zaak is altijd weer in zijn originele staat te herstellen, wat ik prettig vind. Ik ga deze week investeren in een echt goede mount, dat vind ik op dit moment nog iets belangrijker dan de focusser. Dus wat dat betreft wil ik wel even kijken of ik met het rack-and-pinion model kan leven. Ik moet op op zoek naar lithiumvet, maar de fietsenmaker verkoopt het niet standaard heb ik begrepen. Even kijken of ik het kan bestellen.

Al mijn oculairs zijn 1,25 inch, dus ik sta nog niet te springen om een 2 inch focusser. Komt misschien later.
      TAL 200K | Vixen Custom 90M | Meade ETX70 | Sky-Watcher EQ6 Pro

Commentaar

Een vraagje nog over de focussermodificatie: waarom raad je aan om de messing 'shims' helemaal te verwijderen tussen de rack en de focustubus?

Ik ben zo goed als klaar. De focusser loopt alleen nog niet zo soepel als ik zou willen (meer vet? toch dan maar de shims ertussenuit?), en de nonius wiebelt nog een beetje. Dat kan ik met wat tape nog wel verbeteren.

Commentaar

Als je de shims ertussen uit haalt, loopt de focusser net wat soepeler, maar dit zou zomaar per focusser kunnen verschillen; kwestie van uitproberen. De nonius moet je echt maximaal over de focusser-as heenschuiven en dan met het schroefje goed vastzetten. De binnendiameter van de nonius bedraagt (uit mijn hoofd) zo'n 6 mm, terwijl de diameter van de focusser-as ong. 5 mm bedraagt, dus je moet de focusser-as wel goed opvullen (met tape, of in mijn geval tape + een klein aluminium busje uit een parker-pen) zodat de nonius er strak op zit. Als het goed is wiebelt de nonius dan niet meer (bij mij niet in ieder geval).

Commentaar

Ik ga er nog eens wat mee prutsen. Ik heb er nu een messing hulsje tussen geschoven, dat ik uit een F-connector heb geoogst, en daarna op maat gedremeld. Omdat je de nonius met het schroefje van buitenaf fixeert, lijkt het me het beste dat het tape om de focus-as zit, en het metalen hulsje daar overheen, toch?

Ik ga die shims er eens tussenuit gooien en kijken hoe dat loopt. Het is allemaal heel eenvoudig in en uit elkaar te halen, dus het proberen waard.

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman
            Ik zelf heb de focusser vervangen door een JMI Crayford mini 3 met motor en een 1:6 vertraging.
            De combinatie van motor en vertraging werkt erg prettig.
            Bert: waarom dit type focusser? Ik zie dat hij betaalbaar is, maar waarom een mini3, en niet een van de andere types? Was het monteren op de TAL moeilijk? Is die vertraging standaard op dit type focusser?

Commentaar

Ik heb deze focusser gekocht omdat ik een redelijk geprijsde crayford motorfocusser zocht. Ik heb hem op de ATT in Essen gekocht met een flinke korting, maar de prijs weet ik niet meer.
              Ik heb er later de 1:6 vertrager op gezet, dat is een verbouwde Conrad knopautomaat.
              Ik heb nu de originele draaiknoppen van de JMI (die erg fraai zijn) zowel links als rechts van de focusser waarbij de rechtse 6 keer vertraagd is. Door de grotere knop draait deze EXTREEM licht, ik kan hem bij wijze van spreke blazend aan de gang krijgen, ideaal bij het scherpstellen van een webcam. Ik gebruik de motorfocus bijna niet meer omdat de kijker toch niet gaat schommelen.

De JMI heb ik via een tussenplaat van 8 mm dik op de Tal. De tussenplaat is draaiwerk en zorgt voor een perfecte concentrische bevestiging. Aangezien de focusser collimeerbaar is kan ik zorgen dat een laserstraal precies midden door het centrale gaatje schijnt van de secundaire mangin lens.
              De teruggekeerde laserstraal bevat door de meniscuslens/mangin/spiegelcombinatie ringen, gelijk een bulseye (schietschijf/dartbord)
              Daardoor kon ik de secundaire unit exact (maar dan ook exact) op de optische as zetten.
              Via een stertest heb ik vervolgens de primaire spiegel heel mooi kunnen collimeren.
              Dat gaat bij een Klevtzov o zo makkelijk met een flinke dopsleutel...
              Mijn Klevtzov bleek af fabriek al redelijk goed gecollimeerd, maar het kon beter.

Bert
              Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Wow, dat is wel een mooi project. Waar heb je dat draaiwerk laten doen? Is dat kostbaar?

Misschien moeten we een keer een TAL party houden en al onze telescopen naast elkaar parkeren... Ik zou er heel wat van opsteken.

Commentaar

Het draaiwerk heb ik door een kennis laten doen en kostte E 50,- maar daar zal ook een ander stuk bij (focal reducer houder)

Zo'n Tal party lijkt mij inderdaad wel eens leuk.

Bert
                  Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Ja, zo'n TAL-party lijkt me ook wel aardig. Als ik naar de woonplaatsen kijk moet het wel mogelijk zijn elkaar ergens 'in between' te treffen op een mooie avond. Na het Kollasse oktober weekend ?

@ Pilgrim, inderdaad eerst de tape en dan het busje. Heb je overigens nog een mooie montering gescoord ?

Commentaar

Daar zou ik ook graag bij zijn, met m'n standaard focussertje.
                      Hoog tijd voor een nieuw onderschrift.

Commentaar

Een TAL-starparty mogen hier of desnoods hier afspreken.
                        :offtopic:
                        Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
                        Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Heb je overigens nog een mooie montering gescoord ?
                          Ja, een EQ6 met GoTo. Ik wacht nog op een dovetail, dan wat boren en de boel op elkaar zetten. De montering lijkt me ruimschoots solide genoeg voor de 200K.

Commentaar

Als je de shims ertussen uit haalt, loopt de focusser net wat soepeler, maar dit zou zomaar per focusser kunnen verschillen; kwestie van uitproberen. De nonius moet je echt maximaal over de focusser-as heenschuiven en dan met het schroefje goed vastzetten. De binnendiameter van de nonius bedraagt (uit mijn hoofd) zo'n 6 mm, terwijl de diameter van de focusser-as ong. 5 mm bedraagt, dus je moet de focusser-as wel goed opvullen (met tape, of in mijn geval tape + een klein aluminium busje uit een parker-pen) zodat de nonius er strak op zit. Als het goed is wiebelt de nonius dan niet meer (bij mij niet in ieder geval).
                            Shims ertussenuit gehaald, en dat geeft inderdaad wat verbetering. Ik heb een ander busje gemaakt en nu heb ik geen gewiebel meer.

Wel merkte ik dat ik, als ik de nonius maximaal op de focus-as schuif, wat ruimte heb tussen de O-ring en het huis van de nonius. Dit is natuurlijk minder als er een dikkere O-ring wordt gebruikt. Bij mijn ringen heb ik precies plek voor twee. Ik merkte dat de gaten van 2mm best ruim zijn voor de pinnen van de nonius. Hierdoor krijg je wat hysterese (speling) als je de focusser heen en weer draait. Ik heb ik ervoor gekozen twee O-ringen naast elkaar te plaatsen. Door deze ringen ten opzichte van elkaar te draaien en daarna te fixeren, kun je de pinnetjes van de nonius precies vastklemmen. Zo reageert de focusser direct op elke draaiing van de fijnstelknop, en hoef je niet eerst door een 'dood stukje' te draaien.

Ed: bedankt voor deze modificatie!

Commentaar

Shims ertussenuit gehaald, en dat geeft inderdaad wat verbetering. Ik heb een ander busje gemaakt en nu heb ik geen gewiebel meer.
                              Top !

Ed: bedankt voor deze modificatie!
                              Ik geef de eer graag door aan het astroforum-lid (ik weet echter niet wie dat is) dat ooit op het lumineuze idee gekomen is om een Conrad knopautomaat te gebruiken voor het upgraden van een focusser.

Commentaar

Interessant: http://www.astro-foren.de/showthread.php?t=11463 Rohr heeft de 200K op de testbank gehad nadat 'ie had zitten experimenteren met de afstand tussen de primaire en secundaire unit. Nu is mijn Duits niet geweldig, maar wat ik ervan begrijp is dat bij aanpassen van deze afstand (verminderen om meer back-focus te krijgen) de optische prestatie (strehl-ratio) minder wordt.

Dit zou betekenen dat de modificatie die HoO-germany doorvoert voor het plaatsen van een 2" focusser (adapter plaatsen, nieuwe focusser en secundaire unit enkele mm uitdraaien) ten koste gaat van de optische prestatie. Mmm, dat geeft te denken.

Ik vraag me overigens wel af hoe dat dan zit bij systemen waarbij gefocussed wordt d.m.v. het verplaatsen van de primaire unit (hoofdspiegel), zoals vele SCT's e.d. Daar verandert de afstand tussen primaire en secundaire unit continue. Of zou de TAL daar gevoeliger voor zijn vanwege het Klevzov-ontwerp (magnin lens voor de secundaire unit) ?

Commentaar

Werken...
                                X