Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Review Tal 200k

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Review Tal 200k

Ik heb een review van mijn Tal 200k + H-EQ5 geschreven.
    Hij staat op het Astrowiki gedeelte.

Als jullie nog op- of aanmerkingen hebben, zal ik ze verwerken in de review.

Bert
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Dat is een flinke lap tekst Bert! Ik zal thuis meer lezen maar volgens mij is het een zeer complete review.

Ik heb even tweedegraads titels aan je review toegevoegd, hoop niet dat je het erg vind. Dit maakt hem toch wat overzichtelijker en je krijgt bovenin zo'n handig snelmenu. Tweedegraads titels maak je door ==Hier de titel== te gebruiken.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik denk dat een paar fotootjes de boel nog een beetje lichter kunnen maken
      Bresser Hunter 10-30x50
      Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Jammer dat je hem maar 2x voluit hebt kunnen gebruiken.
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Bert,
          Mooie review ! Ik herken duidelijk de door jou genoemde plus-en minpunten. Overigens is er wel met de focusser te leven als je 'm maar uit elkaar haalt, opnieuw smeert en een aantal koperen plaatjes tussen de focusserbuis en rail weghaald. Ik heb een 1:6 reductie besteld bij Conrad en ga binnenkort eens kijken of deze passend te krijgen is op de TAL focusser.

Belangrijk punt wat mij betreft is dat de TAL 200K redelijk uniek is. Bij wijze van spreken heeft bijna iedereen een C8 of een LX 10/200 maar er zijn niet zo heel veel TAL 200K's, althans ik ben er nog maar enkele tegengekomen. Jij hebt er één, Math Heijen (www. backyard-astro.com) en dat is het volgens mij wel.

Ik heb mijn TAL 200K op de orginele GEM2 montering staan (met zuil) en ben daar wat minder over te spreken. Het zuilstatief is laag waardoor je wel makkelijk zittend kan observeren, echter ook wel eens op de grond moet zitten om in het zenith te kunnen waarnemen. De GEM2 is eigenlijk te licht voor de zware OTA, het duurt wel 4-5 seconden voordat de buis is uitgetrild. Daar komt nog bij dat 'ie geen poolzoeker heeft (ook niet te monteren) en op wisselstroom loopt. Voor visueel gebruik gaat het allemaal nog net, maar ik denk erover om t.z.t. een HEQ5 of EQ6 aan te schaffen.
          WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Re: Revieuw Tal 200k

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en een beetje aan het rondneuzen. Leuk om te zien dat er een aantal Tal 200K gebruikers is! Mooie review.

Omdat mijn TAL op zolder woont en hij niet de lichtste is, heb ik hem nog niet vaak gebruikt. Ben nu sinds een paar maanden weer aan het warmlopen voor de sterrenkunde en heb een oude Vixen refractor op de kop getikt waarmee ik wat gemakkelijker kan manoeuvreren. Momenteel ben ik een beetje aan het studeren op de mogelijkheden van digitale astrofotografie, en wil daar ook de TAL voor gaan gebruiken.

Ik zal hier nog vaak terugkomen denk ik!
            TAL 200K | Vixen Custom 90M | Meade ETX70 | Sky-Watcher EQ6 Pro

Commentaar

Welkom op dit forum ! Ik hoop dat je de smaak met de Vixen weer te pakken krijgt, zodat de TAL wat vaker uitgelaten zal worden. Wat voor TAL heb je en als het een 200K is, welk bouwjaar/serienummer ? Wat voor montering gebruik je ?

Ik ben overigens wel benieuwd hoe je wilt gaat fotograferen met de standaard focusser, want die lijkt me niet echt geschikt.

Commentaar

Ik heb inderdaad een 200K en gebruik nu nog de meegeleverde zuil. Dat moet op den duur een HEQ5 of EQ6 worden denk ik, maar die zijn me nog wat prijzig.

Fotograferen gaat lastig worden ja, maar ik wil gewoon eens kijken waar ik tegenaan loop als ik ermee bezig ga. Ik heb wat spul bij elkaar gezocht om te kunnen fotograferen met een Canon Powershot G2 die hier 'over' was. Focusseren is lastig, maar de camera kan een videosignaal uitsturen, en als ik dat op een grotere monitor weergeef wordt het al wat doenlijker. Ik wil me wel gaan verdiepen in een betere focusser, maar ben nog een leek op dat gebied.

Commentaar

Nog iets waar ik al een poosje mee zit: ik zou de TAL-montering willen aanpasen zodat ik ook mijn Vixen refractor erop kan zetten. Niet voor fotografie, maar gewoon om te volgen. De eerste eigenaar heeft er een aanpassing voor gemaakt door twee gaten te boren in de plaat tussen de OTA en de montering, dus ik weet dat het in principe mogelijk is. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik denk dat ik een Vixen-zwaluwstaartplaatje nodig heb om er tussen te zetten, maar heb nog niet gevonden hoe ver de gaten in die plaat uit elkaar zitten, en weet dus niet zeker of het allemaal gaat passen.

Hoe monteer je de TAL 200K OTA op een H-EQ5?

Commentaar

Belangrijke opmerking vooraf: de TAL dovetail laat ik op de TAL OTA zitten en niet op de montering

Vraag 1: de Vixen op de TAL montering
                    Ik monteer de buisringen zonder dovetail direct op de TAL montering, gaat prima. De TAL montering (althans de niet-gemodificeerde GEM2 versie die ik heb) heeft twee M8 maat gaten waar twee M6 maat schroeven doorheen kunnen. Deze schroeven schroef je vervolgens in de buisringen.

Vraag 2: de TAL 200K op een HEQ5
                    Ik heb mijn TAL 200K zojuist gemonteerd op de LXD75, die volgens mij dezelfde vixen-style aansluiting heeft als de HEQ5. Ik heb bij TS een massieve (ivm. het gewicht van de TAL OTA) 20cm dovetail besteld en die met twee inbusbouten op de TAL dovetail bevestigd. De bevestigingsgaten op deze TS dovetail komen qua positie precies overeen met de gaten in de TAL dovetail (wel heb ik ze uit moeten boren omdat de TAL schroeven M8 zijn en de gaten in de TS dovetail M6). Ik heb bij TS nog twee extra gaten in de TS dovetail laten boren om plaats te bieden aan de twee 'uitstulpingen' die op de TAL dovetail zitten.

Commentaar

Vraag 1: Ga ik meteen proberen! Eens kijken of ik de juiste bouten heb liggen.

Vraag 2: Dat uitboren is op mijn TAL-plaat dus al gebeurd volgens mij. Wat zou je adviseren onder een Tal 200K? Een HEQ-5 of een EQ6?

Commentaar

Een EQ6 is waarschijnlijk wat stabieler, maar is ook een stuk zwaarder dan de HEQ5. Ik zou zeggen dat een HEQ5 genoeg is (en dus ook wat transportabeler). Bert heeft zijn TAL op een HEQ5, dus misschien kan hij er wat over zeggen; hij heeft overigens een zeer uitgebreide review geschreven over de TAL-HEQ5 combinatie (staat in de wiki). Er zijn overigens twee andere fora waar je veel info over TAL's (zowel OTA's als monteringen) kan vinden:

http://tech.groups.yahoo.com/group/TALScopes/

http://www.talianer.de/

Commentaar

Hm, nee, dat zit allemaal toch wat anders dan ik dacht. Eens een zwaluwstaart scoren.

Toch bedankt voor de goed raad!

Commentaar

Ik gebruik deze dovetail:

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... Level.html

Is van massief aluminium, dus veel steviger dan niet massieve exemplaren; heb je met een OTA van 11 kg ook wel nodig. De bestaande gaten in de dovetail heb ik zelf uitgeboord naar 8M maat, omdat anders de benodigde M8 inbusbouten er niet doorheen konden. Met deze M8 inbusbouten schroef je de dovetail vast op de TAL dovetail. Omdat er op de TAL dovetail nog twee uitstulpingen zitten, heb ik door TS twee extra gaten in aan laten brengen. Zie bijgevoegd schema'tje. Succes ermee !

Commentaar

Gebruik je daarbij inbusbouten met een kop? Steekt die kop dan onder je dovetail uit, en heb je daar geen last van bij montering op de HEQ-5?

Commentaar

Werken...
                              X