Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Montering voor 200mm Newton

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Montering voor 200mm Newton

Ik zoek een niet al te zware of dure montering welke een lichtgewicht (7kg) 200mm F/6 newton moet gaan dragen voor fotografisch gebruik. Twee monteringen die ik gevonden heb welke tot nu toe aan die wensen voldoen zijn de GP-D2 en de HEQ-5. De HEQ-5 is lichter, tilt een kilo meer (volgens TS), is een stuk goedkoper en de Vixen is... een Vixen. Ik verwacht van de laatste dus ook een pak meer kwaliteit.

Wie heeft ervaring met beide monteringen, of heeft eventueel een ander type toe te voegen aan deze twee monteringen? De prijs moet niet veel hoger liggen dan de Vixen.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Orion versie van de HEQ5 (Sirius EQ-G). Ook zonder GoTo de betere Synscan versie van motoren en overbrenging, en een dikkere drievoet.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik zie dat hij inclusief drives en statief wel mooi binnen het budget past (gezien de GP-D2 nog zonder motoren en statief is). De reviews die ik zo snel vind zijn ook te spreken over de montering. Heb je ook enig idee hoe hij in verhouding is tot de GP-D2?
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
        Ik zie dat hij inclusief drives en statief wel mooi binnen het budget past (gezien de GP-D2 nog zonder motoren en statief is). De reviews die ik zo snel vind zijn ook te spreken over de montering. Heb je ook enig idee hoe hij in verhouding is tot de GP-D2?
        Neen, want het is geen Vixen-kloon. Het is een soort hybride tussen een Vixen kloon (EQ5) en een Takahashi-kloon (EQ6).
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ga dan voor de HEQ5 Pro-montering van Sky Watcher. Zelfde mount alleen met ander kleurtje en wordt nieuw veel goedkoper aangeboden. Voor een testbeschrijving zie het artikel over de HEQ5 in het oktobernr. van Zenit 2006.
          16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Even ter indicatie, ik hoef dus géén goto.

Origineel geplaatst door sixela
            Neen, want het is geen Vixen-kloon. Het is een soort hybride tussen een Vixen kloon (EQ5) en een Takahashi-kloon (EQ6).
            Ik bedoel kwalitatief gezien. Mag ik van Vixen ook daadwerkelijk verwachten dat de montering beter is of valt dit tegen in de praktijk?
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Big bang
              Ga dan voor de HEQ5 Pro-montering van Sky Watcher. Zelfde mount alleen met ander kleurtje en wordt nieuw veel goedkoper aangeboden. Voor een testbeschrijving zie het artikel over de HEQ5 in het oktobernr. van Zenit 2006.
              Het probleem is dat de *niet*-GoTo versie van de Skywatcher, denk ik, nog steeds met de oude HEQ5/EQ6 aanrdijving komt.

Als je die witte Skywatcher Pro met GoTo koopt is een Sirius EQ-G met GoTo identiek, maar de Sirius EQ-G kun je ook met een gewone niet-GoTo handcontroller krijgen.

Commentaar

De HEQ5 Pro van Sky watcher met goto is bij sommige leveranciers (bijvoorbeeld die waar je zo goed kunt "chinezen" in het Westland) goedkoper dan de Orion versie zonder goto bij vele andere leveranciers. Even goed rondkijken en prijsvergelijken dus.
                16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Heeft die HEQ5 trouwens een mogelijkheid om een guider aan te sluiten? Of kan dat alleen met de Pro versie?

Ik neem aan dat je met je nieuwe montering een tijdje vooruit wilt en een volgtelescoop zul je namelijk al snel nodig hebben (en met een telescoop met 1200mm focale lengte is het sowieso wenselijk denk ik).
                  "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Origineel geplaatst door Prototype
                    Heeft die HEQ5 trouwens een mogelijkheid om een guider aan te sluiten? Of kan dat alleen met de Pro versie?

Ik neem aan dat je met je nieuwe montering een tijdje vooruit wilt en een volgtelescoop zul je namelijk al snel nodig hebben (en met een telescoop met 1200mm focale lengte is het sowieso wenselijk denk ik).
                    Kan alleen bij de pro versie geloof ik.
                    Wel kan je een Rajiva-mod kopen voor de oude montering om er een autoguiderport op te zetten.
                    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Werken...
                    X