Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Live collimeer hulp gevraagd

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Live collimeer hulp gevraagd

Ondanks alle info hier en verder op het net, wil ik toch eens voorgedaan worden hoe m'n Newton te collimeren. Foto's en tekeningen die ik vind zeggen me eigenlijk helemaal niets
    Is er er iemand uit omg Haarlem die dat eens wil laten zien? Alles moet nog gedaan worden, incl stip op spiegel.

Menno
    It's My Tail And I'll Chase It If I Want To

Ik denk dat Nop nu al bezig is met een filmpje. Ik wil het eigenlijk ook wel eens zien. Heb nog geen scope, maar des te meer ik er van weet, des te meer vinden mijn ouders het ook leuk. En dat vergroot natuurlijk de kans op een scope met korting! :P

PS: na gister is mijn pa ook enthousiast geworden van het forum dat hij me naar het eerste de beste astroweekend stuurt...op zijn kosten!!!
    Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
    Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

wil ik ook wel eens zien.. krijg hem niet 100% goed gecollimeerd

Commentaar

Er is al wel een filmpje, maar die hebben jullie misschien al gevonden/gezien: http://www.andysshotglass.com/Collimating.html
        Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
        Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
        Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Origineel geplaatst door Hyperion
          Er is al wel een filmpje, maar die hebben jullie misschien al gevonden/gezien: http://www.andysshotglass.com/Collimating.html
          Echt duidelijk,zeg.Voor een niet telescoopbezitter is het zowiezo allemaal abacadabra,maar dit maakt de plaatjes inderdaad overbodig.

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden,maar een filmpje maakt het plaatje overbodig.
          Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Wauw, nu weet ik zelfs wat collimeren is en hoe het gaat. Top filmpje.
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

heb ik ook gebruikt.. maar nog steeds niet optimaal

Commentaar

Wat stoort je precies?

D'r is één probleempje met het filmpje - het doet je geloven dat de dubbele reflectie van de vangspiegel concentrisch wordt met de rest, en dat is niet zo.

Velen zijn in het gekkenhuis beland door te proberen dat te "verhelpen" en de rest nog steeds optimaal te krijgen...
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                  Wat stoort je precies?

D'r is één probleempje met het filmpje - het doet je geloven dat de dubbele reflectie van de vangspiegel concentrisch wordt met de rest, en dat is niet zo.
                  Velen zijn in het gekkenhuis beland door te proberen dat te "verhelpen" en de rest nog steeds optimaal te krijgen...
                  En dit betekend in het Nederlands ...... ? (geen grapje trouwens, begrijp echt niet waar hij het over heeft )

Menno
                  It's My Tail And I'll Chase It If I Want To

Commentaar

bij mij is het probleem dat de 'crosshair' (beeld van de armen van de 2e spiegel + 2e spiegel zelf) ietwat naar 'boven' staat. volgens die andy zou ik dan met de primaire spiegel moeten vogelen, maar dat helpt dus voor geen meter

Commentaar

Werken...
                    X