Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Camera, geld, nu nog een telescoop!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Camera, geld, nu nog een telescoop!

Hoi Iedereen,

Na mijn laatste ervaring met telescoop dat totaal mis ging heeft het wel weer even mogen duren.
    Ik heb mijn nieuwe camera binnen, en nu wil ik een telescoop waar ik mijn camera op kan aansluiten.

Omdat ik vooral deepspace wil gaan doen is het aantal MM best belangrijk.

Ik denk dat ik toch rond de 900 moet gaan kijken, en dan nog een barlow van 3x?

anyway.

Ik kwam deze tegen:

SpaceProbe 3" EQ Reflector 179,00, Brandpuntsafstand 700 mm, f/9.2. Gewicht 7,6 kilogram. Garantie 1 jaar.

700 is wat aan de lage kant.

Orion StarBlast 4.5 EQ Reflector 259,00, maar staat nergens aantal MM

SpaceProbe 130mm EQ Reflector 329,00, Brandpuntsafstand 900 mm, f/6,9 Gewicht 13,8 kilogram. Garantie 1 jaar. << deze beviel mij het meeste!

Dit zijn dan de spiegel kijkers.. Dan hebben we ook nog lenzen kijkers.

Meade DS-2070AT GoTo refractor 309,00 , geen informatie beschikbaar

ene om het nog lastiger te maken voor mij

Orion SkyQuest XT4.5 Dobson 4,5", 299, 910mm!
    Inclusief: 6x26 correct image zoeker, twee volledig gecoate 1.25" Sirius Plossl oculairen van 25mm (36x) en 10mm (91x), collimatie kap en een oculairhouder. Spiegel 114 mm, sferisch geslepen. Brandpuntsafstand 910 mm (f/8). Gewicht 8 kilogram. Garantie 1 jaar.
    + SteadyPix Universele Camera Montering

nu is mijn vraag, wat is goed en wat is slecht.
    Zoals jullie zien is mijn max budget rond de 300 euro.
    En omdat ik mijn camera enz er ook op aan wil sluiten en ook echt dingen zien, laatste keer was ik uren bezig en zag niet eens de lucht, maar gewoon mezelf in de spiegel...

Wat kan ik het beste nemen, volgens jullie als ik planeten, de maan, en deepspace fotos wil maken.

En dan bedoel ik ook kwaliteit fotos.

Aangezien ik eind dit jaar naar hongarije ga verhuizen heb ik geen last van stadslicht, dus ik wil iets waar ik wel een jaartje mee vooruit kan.

Verder, kan ik een 3x barlow er op aansluiten en dan de camera er op?
    Dus dat je zeg maar een
    900 * 3 krijgt
    + mm van je lens?

Alvast bedankt!

Hoi Asmooh

Volgens mij ben je een beetje verward in MM. Ik heb begrepen dat jij telkens naar de brandpuntsafstand kijkt. En dat is minder belangrijk.

Waar je wel naar moet kijken is de grootte van de spiegel. Dus hoeveel millimeter of inch is de spiegel. Hoe meer spiegel/lens hoe meer je ziet. Want een grotere spiegel verzameld nou eenmaal meer licht. Bij de StarBlast staat 4.5 erachter. Hij heeft een spiegel van 4.5 inch dus. Dat komt overeen met 114mm.

Met de brandpuntsafstand kun je de F-waarde van je telescoop berekenen. Hoe hoger de F, hoe kleiner je beeldveld. Je wilt vooral in deepsky gaan observeren, dus ik zou een niet al te hoge F waarde nemen. F5-7.

Als de grootte van de telescoop geen probleem voor jou is, dan zou ik voor een zo groot mogelijk spiegel gaan.

Wat voor camera heb je trouwens en wat wil je allemaal fotograferen?
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
      Hoi Asmooh

Volgens mij ben je een beetje verward in MM. Ik heb begrepen dat jij telkens naar de brandpuntsafstand kijkt. En dat is minder belangrijk.

Waar je wel naar moet kijken is de grootte van de spiegel. Dus hoeveel millimeter of inch is de spiegel. Hoe meer spiegel/lens hoe meer je ziet. Want een grotere spiegel verzameld nou eenmaal meer licht. Bij de StarBlast staat 4.5 erachter. Hij heeft een spiegel van 4.5 inch dus. Dat komt overeen met 114mm.

Met de brandpuntsafstand kun je de F-waarde van je telescoop berekenen. Hoe hoger de F, hoe kleiner je beeldveld. Je wilt vooral in deepsky gaan observeren, dus ik zou een niet al te hoge F waarde nemen. F5-7.

Als de grootte van de telescoop geen probleem voor jou is, dan zou ik voor een zo groot mogelijk spiegel gaan.

Ik wil vooral deepspace / nebula en dat soort dingetjes qua fotos.
      Maakt het nog wat uit of het spiegel of lens is?

verder heb ik een canon eos 350D

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
        Hoi Asmooh

Nu snap ik eindelijk hoe het zit, en waar ik op moet letten!

Thanks
        Robtiics 80 mm ED refractor;
        Bosma 80 mm ED refractor (FPL 53);
        Tal 100RS 100/1000 refractor.

Commentaar

Die telescopen die je boven noemt gaan geen van alle deepsky kwaliteits foto's maken helaas.
          Als je mooie deepskyfoto's wil maken heb je een 150/750mm newton of 80mm ED refractor of iets in die richting nodig. Dit icm een goede montering (GP DX, SP DX een goede EQ5 / H-EQ5 of EQ-6) met motoren en een goede (crayford) focusser nodig.

Dit gaat ook denk minimaal een euro of 1500 kosten alles bij elkaar.
          150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
          Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Deepsky fotografie met een budget van 300 euro kun je wel vergeten. Sommige mensen kunnen wel wat fototjes met hun Canon powershot toveren, maar dat stelt eigenlijk ook niet zo veel voor.

Wel kun je mbv een webcam planeet foto's maken. Maar nogmaals, met een budget van 300 euro moet je daar ook niet te veel van verwachten.

Als ik jou was, zou ik eerst lekker visueel gaan observeren. Fotografie komt later wel. Voor 300 euro kun je al een 20cm telescoop kopen. En dat is echt veel voor dat geld.
            - Skywatchter 150 mm F5 Newton
            - EQ3, aandrijving + poolzoker
            - Bresser 10x50
            - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Begin hier eens mee;

Eeen 120mm refractor op een stevige EQ-5 montering met volgmotor! Kan je prima planeten en de maan mee fotograferen met een ToUcam Pro webcam!

klik hier

Een bod van 200 a 250 euro zou een hele mooie prijs zijn voor deze telescoop. Hij is iig veel meer dan dit waard!

EDIT Demelza:
              Linkje wat korter gemaakt i.v.m. behoud van de lay-out.

Commentaar

De huidige eigenaar lijkt niet te weten wat hij heeft, want hij spreekt over een spiegeltelescoop terwijl dit (zoals eenieder wel kan zien) een lenzen telescoop (of refractor) is wat Patrick ook al zei. De montering (de beweegbare kop die op het statief staat) is dan wel degelijk maar het statief zelf niet, die zou ik nog wel vervangen door een steelpipe of een houten versie.

Commentaar

Potentieel koopje!

Commentaar

Niet meer als iedereen dit leest ...

Commentaar

Volgens mij is het een 102mm, ik vind die telescoop er wel erg dun uitzien voor een 5"
                      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Nee ik denk ook niet dat het 120 is, hij zal wel ff snel wat overgetyped hebben van het label op de telescoop.

Commentaar

Werken...
                        X