Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

vreemde eend (spottingscope)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

vreemde eend (spottingscope)

Beste lezers,

In tegenstelling tot bijna alle bezoekers van dit forum houd ik mij in mijn vrije tijd niet bezig met de astronomie maar met de ornithologie, ofwel vogels bekijken. Daarmee ben ik een vreemde eend in de bijt.

Reden om mij op dit forum te begeven heeft te maken met het feit dat net als amateur astronomen ornithologen af en toe ook een upgrade van hun optiek overwegen. Na lezing van enkele Amerikaanse reviews waarin telescopen voor natuurobservatie werden getest werd mijn belangstelling voor telescopen voor de astronomie gewekt. In deze reviews kwamen namelijk ook enkele telescopen aan bod van merken die in de astronomie een naam hebben opgebouwd en voor de ornithologie ook een model/telescoop op de markt brengen. Deze modellen zijn bij Nederlandse ornithologen nauwelijks of niet bekend. Betreffende modellen en hun grotere broertjes leveren waarschijnlijk betere prestaties dan de beste telescopen voor natuurobservatie.

Nu zijn de telescopen voor de natuurobservatie van een heel andere slag dan die in de astronomie. Daar de markten van deze soorten optiek nagenoeg gescheiden zijn heb ik nooit eerder kennis gemaakt met astronomie-telescopen en de onderdelen waaruit deze zijn opgebouwd.

Om tot een goede keuze te komen voor een mogelijke upgrade van mijn huidige telescoop (Vixen Geoma 80 ED met 20-60 oculair) ben ik op zoek naar amateur astronomen die het leuk vinden om iets over hun optiek te vertellen en waarmee ik mijn huidige telescoop kan meten.

Vooralsnog heb ik belangstelling voor een apo-refractor met 80-120 mm objectief. Bij voorkeur met zoom-oculair. Wellicht dat er onder de bezoekers van dit forum belangstellenden zitten die in (de nabijheid van) mijn gemeente (Haarlemmermeer) woonachtig zijn.

Ik ben bekend met het feit dat er komend weekend de Sterrenkijkdagen zijn. Zeer waarschijnlijk heb ik geen gelegenheid om een kijkje te nemen.
    Ik heb gelezen dat Copernicus in Heemstede op zaterdagmiddag open dag heeft. Kan iemand mij vertellen of leden van deze club daar ook met eigen optiek staan?

En hoe zit dat bij de Leidse Sterrenwacht? Staan daar zaterdag overdag (ochtend?/middag?) ook leden met eigen optiek?

Met vriendelijke groet,

Leo
    deathstar

Ja.

Ik ook, al ben ik dan geen lid van Copernicus..!
    Over die kijkers: Ik weet dat bijvoorbeeld de ETX-125 van Meade ook wordt 'los' wordt verkocht, d.w.z. alleen de optiek. Dat soort kijkers doen het kennelijk erg goed bij vogelaars.

Groeten,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Welkom op het forum
      Ik ben er morgenmiddag met een 8cm apo, en er zijn nog meer mensen bij Copernicus. Ik kan je wel wat vertellen. Vanaf 13.00 is de sterrenwacht geopend!
      Het is overigens in Overveen, niet in Heemstede
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Re: vreemde eend

Origineel geplaatst door ruitl
        Vooralsnog heb ik belangstelling voor een apo-refractor met 80-120 mm objectief. Bij voorkeur met zoom-oculair.

Een TV 76 of 100 mm is ook heel goed voor vogelspotters.
        Dit in combinatie met vb een panoptic 24 geeft prachtige wide field beelden met een uitstekend contrast en vrij van kleurfouten.

Een LV zoom (8-24mm) oculair is ook vrij goed. Dit wordt ook verkocht onder Televue merk met click stops. Dit is een goed oculair maar heeft een wat nauw gezichtsveld bij 24 mm en wat tunnelvision. Het mijne wordt wat onscherp bij 8 mm. Het geeft wel scherpe beelden.
        Obsession 18 inch F/4.5
        Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

fmeireso schreef:
          Het mijne wordt wat onscherp bij 8 mm. Het geeft wel scherpe beelden.

Welk merk zoom-oculair heb jij? Tele Vue?

Groeten,

Leo
          deathstar

Commentaar

Daarmee ben ik een vreemde eend in de bijt.
            Je bent niet de enige .
            Een kijker die ik zeer graag gebruik voor te spotten is een Zenithstar 80FD .
            Deze worden geleverd in bijbehorende koffer , een 2" verlengbuis en met direkte statief aansluiting .
            Ze zijn zeer compact gebuikt daardoor heb je de bijgeleverde velengbuis echt wel nodig .
            Zelf gebruik ik altijd een 2" zenithspiegel , die geeft een links recht verkeerd beeld , maar dat kan wat mij betreft geen kwaad bij vogelobservatie .
            Een surplus voor mij is dat hij netjes in mijn fotorugzak past .

Nog eentje van de kijker op statief .

Een goed alternatief voor die 2" zenithspiegel is deze
            Deze doet hetzelfde als een gewone zenithspiegel , maar staat onder een hoek van 60 ipv 90 .
            In sommige gevallen is dit handiger .
            Voor fotographie is deze ook uiterst geschikt , zoals je in onderstaande link kan zien .
            http://www.astroforum.nl/fotoboek/thumb ... p?album=25

Commentaar

Origineel geplaatst door ruitl
              fmeireso schreef:
              Het mijne wordt wat onscherp bij 8 mm. Het geeft wel scherpe beelden.

Welk merk zoom-oculair heb jij? Tele Vue?

Groeten,

Leo
              Een LV zoom dus van Vixen. Maar het schijnt hetzelfde als de TV. Vixen maakt deze oculairen voor Televue naar ik gelezen heb, maar met de click stop voorziening.Toch wel een goed oculair.
              Obsession 18 inch F/4.5
              Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Dag Skywatcher,

Welke merk en welk type oculairen gebruik jij voor deze scope?

Groeten,

Leo
                deathstar

Commentaar

Dag Skywatcher,

Welke merk en welk type oculairen gebruik jij voor deze scope?

Groeten,

Leo
                  deathstar

Commentaar

Ik gebruik vooral een 32 plossl, 20 en een 10 ultrascopic .
                    Een barlow gebruik ik meestal niet omdatdie het geheel een stuk hoger maken .
                    Als het goed weer is gebruik ik ook wel eens een 7.5mm plossl .
                    Voor alle duidelijkheid die foto's zijn zonder oculair getrokken , met de camera en converter direkt aan de kijker gekoppeld .

Commentaar

dag skywatcher,

Ik ben niet zo goed bekend met alle terminologie.
                      Wat is een ultrascopic? een nagler (met een grotere beeldhoek dan een plossl)?

Groet,
                      Leo
                      deathstar

Commentaar

Linkje naar ultrascopic.

Commentaar

Denk ook eens aan de 90 en 102mm Maksutof-Cassegrains van Skywatcher en Orion.

Doe je hier een erecting prisma in (45 graden prisma) dan heb je een geweldige spottingscope. Het nadeel is wel het smalle beeldveld.
                          Het voordel is scherpstelling vanaf een aantal meters .. . .
                          150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                          Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

De maks zijn compacter maar zijn qua gewicht toch redelijk gelijk .
                            De scherpstelling bij een mak werkt ook een stuk trager dan bij een crayford .

Die 45 prisma's vind ik persoonlijk maar niks , al zullen ze het kijk gemak vergroten .
                            Vandaar dat ik dan ook op een spiegel ben overgeschakeld voor het vogelspotten .

Commentaar

Bedankt voor jullie reacties.

Wat ik met name van belang vind bij een upgrade van mijn huidige telescoop is dat deze bij hogere vergrotingen (> 50x) scherpe beelden blijft geven. Hij hoeft niet zo portable te zijn. Je parkeert je auto op een dijk, zet je telescoop op en kijken maar.

mvgr,

Leo
                              deathstar

Commentaar

Werken...
                              X