Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

[GZ]Iets meer dan beginnerstelescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

[GZ]Iets meer dan beginnerstelescoop

Bij deze wil ik aangeven dat ik opzoek ben naar een telescoop, maar in dit geval iets meer dan een beginnerstelescoop. Ik heb ervaring met de Lidltelescoop en wil mijn horizon eens verbreden. Het budget ligt rond de 200 euries. Voor de rest: "alle adviezen zijn welkom!"

Wil je het op EQ montering hebben of is een dobson montering ook goed?
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Daar ben je lekker vroeg mee ..
      Nu is Astromama de gelukkige...

Anders had je zeker mijn Dob over mogen nemen, want door jou ben ik
      zo enthausiast geraakt over het waarnemen en telescopen in het algemeen!

Als ik nog een leuke aanbieding zie, hoor je dat van me!

Groetjes,

Bandit
      Achromatologisch

Commentaar

Om rustig van start te gaan; Wil je een dobson- of een EQ-montering?

Voordelen dobson-montering:
        - Goedkoper en dus meer geld voor de OTA (= feit)
        - Montering laat zich makkelijker bedienen (= enigzins persoonlijk)

Voordelen EQ-montering:
        - Makkelijker volgen bij hoge vergrotingen (= enigzins persoonlijk)
        - Geschikter voor fotografie (= enigzins feit)

Gezien je budget lijkt me een dobson een logische stap, aangezien je natuurlijk wel wat meer diameter wil dan je huidige kijker. Voor een EQ-montering kom je dan al snel uit op een tweedehands newton met montering of een iets kleinere nieuwe. Hou in dat geval dus even internetsites in de gaten.

Laat eens horen wat zo'n beetje je wensen/verwachtingen zijn.
        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Maar als je alleen op je balkon waarneemt, dan schiet een dob niet echt op waarschijnlijk
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

http://www.te-les-koop.nl/index.html?Be ... hp&key=892

150mm op equatoriale montering.

Als je een Dob wilt, kijk dan naar een 8"er bij Telescope Service (desnoods een "Economy").
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Alvast bedankt allemaal voor jullie reacties. Laat ik het zo stellen:

Het waarnemen blijft niet alleen op het balkon. Het is de bedoeling om er mee op pad te gaan en donkere plekjes te zoeken. Vervoer is hierbij geen probleem, gelukkig!

Zo te lezen is een dobson montering ideaal en eerlijk gezegd zat ik daar zelf ook al aan te denken. Fotografie hoeft van mij nog niet zo noodzakelijk. Ik zal zelf ook maar eens de verschillende sites napluizen, maar als iemand iets ziet houd ik mij aanbevolen!

@Bandit: Ik weet dat ik net iets te laat was. Toen Astromama mij opbelde voor informatie, baalde ik ook wel een beetje dat ik te laat was, maar ik kon 'm natuurlijk niet voor d'r neus wegkapen. Ik zoek wel even verder Zoveel haast heeft het ook niet.

@sixela: De Synta 15 cm op EQ3-2 zegt me niet zoveel en vooral viel me het volgende op, maar wat houdt dat precies in?: "Flinke gebruiksporen op tubus"

Bij deze zou ik zeggen dat ik dus opzoek ben naar een Dobson... voor rond de 200 eurie. Ik laat mij weer graag informeren en ga zelf ondertussen ook wel even opzoek. En ohja, 2ehands is prima hoor

Commentaar

Origineel geplaatst door Amica
                @sixela: De Synta 15 cm op EQ3-2 zegt me niet zoveel en vooral viel me het volgende op, maar wat houdt dat precies in?: "Flinke gebruiksporen op tubus".
                De tubus is het cilindervormige gedeelte van de telescoop. "Flinke gebruiksporen op tubus" duid zeer waarschijnlijk op krassen en in het vervelendste geval op deukjes, maar dat maakt de optiek er niet slechter op, als dat het enige is. Vraag wel even hoe die gebruikerssporen er op zijn gekomen. Bij teveel schade kun je je afvragen of het zaakje niet eens op de grond is gekletterd, maar vraag dat gewoon even na! Als de man zegt dat de optiek verder prima is, dan is het een hele leuke stap naar voren. Voor zover ik weet zijn de Synta F/5 newtons prima, Roel heeft er een (Celestron = Synta toch?).
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Amica als je veel vanaf je balkon waarneemt heb je niet veel aan een dob (nooit gedacht dat ik dat ooit zou zeggen als dobliefhebber). Je hebt gezien toen met de capella/venuskwestie () dat het erg onhandig is. Zou voor een Newton gaan dan. Bijna een dob op een EQ

Maar qua prijsklasse kan je denk ik wel beter voor een dob gaan, meer opening voor je geld omdat je geen EQ montering nodig hebt. Misschien zijn er 2e hands wel goede newtons inclusief montering, maar een nieuwe dobson 8" heb je bij TS al voor 300 euro, als je hem 2e hands kan vinden misschien wel voor jou prijs. Maar dan moet je dus wel van je balkon af, of een stevige tafel maken op hoogte van je railing en een goede trap zodat je bij het oculair kunt komen. 5 cm straal van de spiegel verschil met een 15 cm newton is denk ik al behoorlijk wat. Aan de andere kant, een 15cm newton is al een stuk groter dan je Lidl.
                  I (L) MY LB!

Jij bent gek Brazilliaanze hakkebar!

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                    Voor zover ik weet zijn de Synta F/5 newtons prima, Roel heeft er een (Celestron = Synta toch?).
                    Klopt. Ik heb een Skywatcher 150/750 Newton. Dat is een Synta-kijker, net zoals die van Celestron. Precies hetzelfde dus. Sterrenkijker heeft er ook één.
                    Ik ben zeer tevreden over deze kijker. Ik gebruik hem zelf op mijn oude EQ-3 en dat is toch wel minimaal noodzakelijk voor deze kijker. Een Eq-2 is onvoldoende. Wat de adverteerder met EQ3-2 bedoelt weet ik ook niet...

Maarrrrr... Voor 285 euro heb je al een Skywatcher 200mm Dob. Het is boven je budget, ik weet het, maar ik heb nog nooit een scoop gezien met zo'n opening en kwaliteit voor zo weinig geld. Bij HOooOOoOOOO (House of Optics, net over de Duitse grens) verkopen ze die dingen volgens mij ook. De horizontale lagering is wel afgrijselijk, maar dat is eenvoudig te verhelpen.
                    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Beetje doorsparen misschien nog en van je balkon af, Amica? Voor een skywatcher dob?

Eigenlijk vind ik natuurlijk dat je aan de dob moet !
                      I (L) MY LB!

Jij bent gek Brazilliaanze hakkebar!

Commentaar

Alweer bedankt voor de reacties! En ik heb het volgende even te melden

Zoals ik zei zit ik niet meer vast aan het balkon. Kan hier in het zuiden des lands mooi waarnemen, waar ik dan ook vervoer heb. Dus wat dat betreft is een Dob perfect! 285 is echt te veel... op dit moment althans. Wie weet later, maar eerlijk gezegd houd ik het bij 200 eurie, omdat ik anders mezelf straks voorbij loop.

Wel had ik de volgende advertentie gezien. Kan iemand mij vertellen waarom zij deze zo goedkoop verkopen en of het iets is??? Of waar ik op moet letten als ik toch besluit 'm te kopen:

Marquant telescoop, Galileo Elders prijs: €249
                        OutletPlanet prijs: €109.00

Professionele telescoop, sterrekijker

Marquant Galileo Teles F114900

Reflector systeem telescoop
                        900mm focal lengte
                        114mm 4,5 lens
                        Hard coated lens & concave spiegel
                        Inclusief 3 oog delen van 4mm,
                        12,5mm and 20mm
                        Horizontaal & verticaal verstelbaar met calibratie schaal
                        Bij uitstek geschikt voor sterrenkijken en planeten kijken
                        Visual magnitude : 12M
                        Sealed optical tube reduseert beeldafwijking
                        Permanent instelbare objective lens
                        3 X Barlow lens.
                        Finderscope
                        Vertical and horizontal stabilizatie instelling
                        145mm Standaard hoogte
                        Min. magnification : 35 X
                        Max. Magnification : 825 X

Commentaar

Brol zeg ik u.
                          Dit is een typisch voorbeeld van een supermarkttelescoop.

Als ik jou was, zou ik eens in deze lijst snuffelen achter iets onder de 200 €:
                          http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=3429

Webwinkels à volonté
                          Bresser Hunter 10-30x50
                          Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Ik heb het topic verplaatst want dit topic gaat toch duidelijk over telescoop advies .
                            Het is trouwens tot na de maansveduistering verboden nog een scoop te kopen . :P

Commentaar

Amica, dat is troep! Wees zeer huigerig als men het over een professionele telescoop heeft en de vergroting in de advertentie noemt. Zij pochen met een vergroting van 825x terwijl je het beste maximaal 2x de objectiefdiameter in milimeters mag vegroten en dat is dus (2 x 114mm =) 228x. Verder zijn het voornamelijk specs van likmevestje waar je vrij weinig mee kan. Ik zou deze telescoop echt links laten liggen. Dat zij hem voor €109,- verkopen terwijl hij ergens anders €249,- zou kosten is verkooppraat.
                              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                              X