Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Focal reducers: bij welke telescopen wel, bij welke niet?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Focal reducers: bij welke telescopen wel, bij welke niet?

We hebben momenteel een discussie in de vereniging over wat voor camera aan te schaffen voor onze verenigingskijker. Vanwege het lange brandpunt (2240mm) heb je met de meeste betaalbare (gekoelde) camera's dan een erg klein FOV. Ik bracht op een gegeven moment op: "What about a focal reducer"? Homerisch gelach was mijn deel - het schijnt zo te zijn dat die bij onze kijker (een newt) niet bruikbaar zijn.
    Verbaasd was ik over het argument: dat zou komen omdat een newt een parabolische spiegel heeft (een SCT, waar focal reducers wel vaak mee worden gecombineerd, heeft sferische spiegels). Als het argument zou zijn geweest dat het bereik van de focuser te klein is dan heb ik daar wel beeld bij. Echter, dat de spiegelvorm het gebruik van een reducer uit zou sluiten snap ik niet. Maar ik ben geen expert op dit gebied, dus daarom de vraag maar eens hier gesteld.
    Is er in dit forum iemand die het *wel* weet? Dan houd ik mij aanbevolen.

Harold.
    Refrakt˘h luvÔh

Dat is een goede vraag, ik ben ook benieuwd naar het antwoord....
    Ik weet zeker dat er wel iemand is op dit forum die je dit kan vertellen.

Even kijken of het diegene is die ik in gedachte heb.
    Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
    ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch ßlles de schuld van het onstaan van het universum.
    Auteur:Ik

Commentaar

Ik heb er nog niet van gehoord.
      Op refractors kun je toch ook gewoon een focal reducer gebruiken? Dus waaorm niet op een newton?
      Misschien dat collimatie wel erg precies komt en coma wordt misschien ook wel sterker.
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Focal reducer

Wat je gewoon moet proberen is of je beeld kunt krijgen door er een verrekijkerobjectief tussen te zetten. Dit zijn prima focalreducers en ze kosten bijna niks. Verrekijkers zijn voor bijna niks te koop op marktplaats.nl.
        Ik heb een 7x50 gekocht op een rommelmarkt voor 50 eurocent.
        Hij was scheel na een val, maar daar kocht ik hem niet voor.
        Bovendien, in een 32 mm pvc pijp (ietsje afschuren) paste bij mij precies een oculair. Heb ik er weer een oculair bij, voldoet prima! En met die prisma's kun je ook wat (vangspiegel voor een newton of zo)

Visueel kun je een beetje last krijgen van de schaduw van de vangspiegel bij het gebruik van een focalreducer. Echter, bij deep-sky merk je er weinig van.

Dus: probeer wat te experimenteren met plastic busjes o.i.d.

Suc7,
        Bert
        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

De vorm vand e spiegels maakt niets uit voor het wel of niet kunnen plaatsen van een corrector. Je kan het idd met een verrekijkerobjectief proberen. Niet geschoten is altijd mis.
          Dit is geen undersign.

Commentaar

Re: Focal reducers: bij welke telescopen wel, bij welke niet

Origineel geplaatst door HaroldP
            Homerisch gelach was mijn deel - het schijnt zo te zijn dat die bij onze kijker (een newt) niet bruikbaar zijn.
            Voor gebruik met oculairs hebben ze gelijk; geen enkel oculair zal op minder dan f/4 nog goed presteren.

Voor het gebruik vˇˇr een *erg kleine* CCD sensor is het gewoon flauwe zever; het zal wel degelijk werken.

Voor een grotere sensor is het nog wat anders, want je gaat vermoedelijk teveel beeldkromming krijgen (en dat is inderdaad op een Newt anders, want het beste beeldvlak is anders gekromd, dus waar op een SCT een reductor een "reducer/flattener" wordt en helpt, kromt die op een Newt het beeldvlak nog sterker - heeft wel niks te maken met het feit dat de spiegel paraboloidisch is, maar soit).

Daarom zou ik eerst proberen met een 0.63x of een 0.5x reductor voor ik me waagde aan een 0.33x.

Het gaat natuurlijk je brandvlak nog iets naar de spiegel schuiven, dus hoop maar dat je de oculairhouder nog genoeg kunt indraaien...
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
              Ik heb er nog niet van gehoord.
              Op refractors kun je toch ook gewoon een focal reducer gebruiken? Dus waaorm niet op een newton?
              Omdat een Newt vaak al een f/6, f/5 of f/4.3 is, en geen enkel oculair goed zal werken op bv. f/3.15, om nog te zwijgen van de beeldkromming die je krijgt (met een kleine CCD sensor gebruik je een minuscuul stukje van het beeldvlak en heb je daar minder last van, met een oculair gebruik je een heel groot stuk van het beeldvlak, dus...).

Om dezelfde redenen dat een 0.33x reductor op f/10 SCTs wel nog werkt op kleine CCD-sensoren, maar voor oculairs echt onbruikbaar is.

Onder f/4 en je moet wachten tot iemand nieuwe oculairs ontwikkelt. De grote Kennedy f/3.66-spiegels die de mensen in grote Dobs zetten werken ook maar goed met een Paracorr erin, en die barlowt een tikkeltje en het wordt dan een f/3.66*1.15 of f/4.2.

Tenzij je van aberraties houdt en het beeld weg van de as wazig mag zijn. Dan is alles mogelijk .

Misschien dat collimatie wel erg precies komt en coma wordt misschien ook wel sterker.
              Doet er niet echt toe. Coma wordt niet erger.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Allen die gereageerd hebben: Hartelijk dank!
                Hier heb ik wat aan.

Clear skies,
                Harold.
                Refrakt˘h luvÔh

Commentaar

Werken...
                X