Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hoeveel gewicht kan een EQ4 dragen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hoeveel gewicht kan een EQ4 dragen?

Hallo,
    Ik heb een Bresser Optik Apollo 150/1000 op een EQ4 en dat gaat erg goed maar wil upgraden naar een 8" of 10" Maksutov-Cassegrain (Celestron). Weet iemand wat het maximale gewicht is dat een EQ4 kan dragen of moet er een zwaardere montering bijkomen? Het liefst natuurlijk een GOTO maar prijstechnisch vind ik een EQ met GOTO (http://www.goto4all.de) wel iets betaalbaarder.....
    Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Heb je een foto van je EQ4. Ben wel nieuwsgierig hoe hij er uit ziet.. Ik ken de montering namelijk niet..
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Het is eigenlijk exact hetzelfde als een EQ5. Dit is de teleskoop en montering: http://www.teleskopy.net/index.php?i...ria=04&model=1
      Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Die laatste [/url] moet je er even afhalen.....

Commentaar

http://www.teleskop-service.de/Antares/ ... ng.htm#EQ5

Ik heb een EQ5 en 6kg is al meer dan genoeg voor visueel gebruik (IMHO). Dus ga je mogen winkelen. Kies liefst geen dure montering....het is al bewolkt genoeg de laatste tijd.
          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Sinds wanneer heeft celestron 8 en 10 inch maksutovs?
            En waarschijnlijk ga je minimaal een EQ5 voor de 8 inch nodig hebben en een EQ6 voor 10 inch.
            Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Bedoel de Schmidt-Cassegrains natuurlijk, sorry....
              Was al bang dat het gewicht te zwaar zou kunnen worden.

Commentaar

Origineel geplaatst door StellaFerox
                Die laatste [/url] moet je er even afhalen.....
                Tip; Bovenaan je bericht vind je naast de "quote" button ook een "wijzig" button. Kun je je eigen posts mee aanpassen als je iets fout hebt gedaan.
                "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Een C8 zal hij wel kunnen dragen voor visueel gebruik. Een 10" heeft celestron niet. Wel een C11 en een C9.25.

Commentaar

Ik heb zelf ook een EQ-5, en deze kan je qua stabiliteit en draagvermogen behoorlijk verbeteren door de oorspronkelijke aluminium poten te vervangen door iets beters:
                    http://home.planet.nl/~ggilein/refractor.jpg

Hij draagt op de foto een 15 cm f/8 Synta refractor, en heeft er zo geen enkele moeite mee. Bijkomend voordeel is dat je kin niet in de grond zit te harken als je ergens nabij het zenit waarneemt!

Tegenwoordig wordt een opgewaarde EQ-5 door Celestron verkocht met dikke (5 cm) stalen buizen eronder. Dat is ook een erg stabiele montering, en die kan voor visueel gebruik nog gemakkelijk een C9.25 hebben.

Groeten,
                    Guus

Commentaar

Het kan wel voor widefield, maar voor grote vergroting op planeten gericht vind ik een EQ-5 verre van ideaal met een C8 laat staan nog zwaarder.
                      Ik heb er 2 inch buizen onder, ik moet er niet aan denken om er nog dunnere buizen onder te hebben zitten.
                      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Werken...
                      X