Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Colimeren Celestron C8

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Colimeren Celestron C8

Hallo!

Kan iemand mij vertellen hoe je een Celestron C8 kan colimeren?

Of is dat niet nodig bij C8??

Met vriendelijke groet,

San

Zeker is dat nodig bij een C8, je doet het met 3 schroefjes aan de voorkant.
    Lees er allesover:
    http://arnholm.org/astro/collimation/index.html
    En google eens op c8 en 'collimation'

Je hoeft het niet zo vaak te doen als bij een dobson of newton.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Norbert! Je vergeet je eigen artikeltje:

http://www.astrowiki.nl/index.php/Collimeren_van_de_c8

Commentaar

LOL Nu voel ik me echt oud haha
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

En inderdaad, zie de bijdrage van Nop, Bob Knobs,, gebruiken. Ik heb ze ook gebruikt bij het collimeren van mijn Meade SCT LX10. Voor nog geen 20 euro scheelt dat een stuk. Veel eenvoudiger dan bijv. bij een Newton.
          Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Commentaar

Ik zou eerst op zoek gaan naar bobs knobs. Voor je het weet maak je een kras in je corrector met die sleuteltjes !!

collimeren doe je door op een relatief heldere ster te richten, een stertest te doen en dan zolang aan de bob's knobs te draaien totdat de vangspiegel mooi gecentreerd staat.
            In een tweede fase op een mag 5 of 6 ster richten, de ster in focus zetten en dmv de airy disk (een lichte ring rond de ster) verder afstellen totdat je een mooie ring hebt rond de ster. Helaas heb je daar wel goeie seeing voor nodig.

Commentaar

Bob Knobs die schrijf ik even op me verlanglijst en met die link over collimeren
              kan het haast niet mis gaan
              moet die van mij ook effe checken
              stellarvue 80ED op CG5gt en eq5 (gemod)
              6" orion imager newton
              atik 16ic-s b/w
              sc3 b/w cam
              lvi guider

Commentaar

Werken...
              X