Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Grab en Go telescoop gezocht

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Grab en Go telescoop gezocht

Na een eerdere waarneemsessie ging ik een beetje fantaseren over een grotere zoeker voor mijn dob. Ik dacht zelf aan een 10 cm telescoopje voor op mijn 30cm Dob, mede omdat een nieuwe zoeker met prisma ook al gauw 100 euro kan gaan kosten. Als zoeker moet er dus een lekker korte buis bij zitten zodat je lage vergrotingen krijgt en een breed beeldveld.

Ik kwam bijvoorbeeld uit op http://www.telescope.com/shopping/produ ... 1&keyword=

Voor 140 dollar leek me dit wel een goede deal. Ik heb namelijk een beetje genoeg van mijn hernia opwekkende dovetailzoeker. Een red dot finder erop en klaar is kees.

Toen zag ik echter dat je voor een paar tientjes extra ook een statiefje erbij krijgt en je hem dus makkelijk kunt meenemen om zomaar eens te gaan waarnemen. 40 Kilo aan dob slepen is niet altijd een pretje namelijk. Bv. http://telescoop.nl/product_info.php?cP ... 773e193bd7

En tot slot nog een laatste linkje van teleskop-service:
    http://www.teleskop-service.de/CTelesko ... htm#114500

Nu is de telescoop bij TS F4.3, op zich dus iets idealer voor oculairen uit een gemiddelde prijsklasse(die ik heb). De 5 cm lengte neem ik dan wel voor lief, maar langer dan 50 cm moet de buis niet worden aangezien er maar een 1.25inch focuser op zit zul je het toch doen met oculairen van rond de 25-30mm.

Ook zie je op TS.de staan dat er een optie is voor een EQ3 voor astrofotografie(goedkoper dan de EQ1 die je bij de starblast krijgt). Is astrofotografie inderdaad iets dat haalbaar is met zo'n instrument, of is het onzinnig om geld uit te geven aan een duurdere montering omdat fotografie toch niks wordt? En welke aandrijving kan je dan het beste pakken (het moet wel goedkoop blijven) dus ik dacht aan 1 as aandrijving omdat je toch maar op 1 as hoeft te volgen (dacht ik).

Het leek me wel leuk om zo goedkoop een introductie tot fotograferen te krijgen, nog een ATIK cameraatje erbij en hupsa. En als ik met de dob buiten sta een grotere zoeker erbij.

Al met al: heb ik een goede keus gemaakt of niet? En hoe gaat dat bestellen bij TS.de? Kun je gewoon geld overmaken op hun international bankrekening en betaal je dan nog importkosten of niet?

TS is Duits en verscheept niet genoeg om de BTW in Nederland te moeten aanrekenen; je betaalt dus Duitse BTW (en geen Nederlandse).

Aangezien het binnen de EU is zijn er geen invoerrechten.

Je betaalt dus de prijs op de web site en de transportkosten, en dat is het.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ok alvast bedankt voor de info. Ik was er wel vrij zeker van maar in dit geval wilde ik niet voor verassingen komen staan. Hoe bevalt jouw starblast eigenlijk? Wat voor objecten neem jij ermee waar?

Commentaar

Eigenlijk alles. Maar als de grote Dob ernaast staat eigenlijk eerder zeer grote objecten.

In ItaliŽ op vakantie is het een universele grijp'n'ga.

Hij heeft twee nadelen: voor planetaire observatie is het belangrijk het object in het midden te houden (anders verstoort coma het beeld) en je hebt erg goede oculairs nodig tenzij je een barlow gebruikt (maar dat is voor mij geen probleem - ik heb al goede oculairs voor mijn andere kijker).

Met een Pan 24 is het een verbluffend goede breedbeeldkijker (met wel veel meer coma dan bijvoorbeeld een 80mm refractor, maar bakken meer lichtvangst voor zwakke deep sky objecten).

En collimatie is kritisch, maar ja, daar heb ik ook niet zoveel moeite mee (en collimatie is ook makkelijk - je kunt zelfs stercollimeren en aan de collimatiebouten van de hoofdspiegel zonder het oculair te verlaten).

Voor de rest is de optische kwaliteit uitstekend; observeren met een gebarlowde 6mm (150x) is geen probleem en zelfs een gebarlowde 4mm van iemand anders ging zonder problemen (da's 225x!); je haalt er hogere vergrotingen uit dan met een 114/900 elfje met sferische spiegel (op sommige exemplaren moet je wel de clips op de hoofdspiegel eerst wat los zetten, want anders veroorzaakt dat astigmatisme).

Afkoelen neemt ongeveer 10-20 minuten in beslag (20-30 minuten voor de beste beelden aan 150x als het temperatuursverschil erg hoog ligt) maar met een Pan 24 kan je na 5 minuten al aan de slag.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Je maakt me enthousiast. Collimeren is niet zo'n probleem, daarvoor heb ik een mooie cheshire en dat werkt prima op mijn huidige dob.

Met een pan 24 heb je als zoeker 3,6 graden zicht bij 450mm en 3,3 bij 500mm. Korter is en blijft beter op dit gebied. Met een 9x50 heb ik 5,5 graden zicht.

Commentaar

Werken...
          X