Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De beste aankoop ooit

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Die 16mm mag je meteen cancellen he. Ik heb de 48mm en de 6mm nodig. De 16mm zouden we ruilen, remember?

Commentaar

O ja, die heb je dubbel. Maar ik wil -eigenlijk- wel zo'n nieuwe goeie........knaagknaag...want die was -net- ff iets scherper. Ik heb voor jou nu de 48mm bij Jim aangevraagd en ga ook nog de 6 voor je aanvragen.
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20160403_012849[1].jpg views: 1 grootte: 260,1 KB id: 1086666
        Voor de liefhebbers die nog niet doorhebben wat er in het schatkistje zit: een 1.25" filtersetje van Questar/Brandon met de volgende oculairs van Brandon/Questar: 32mm, 24mm, 16mm (2x), 12mm, 8mm. Wie weet van wie dit kistje is geweest? Er moeten niet veel van deze kistjes in Nederland rondzwerven namelijk en ik ben ernstig benieuwd.
        Last bewerkt door Statler; 14-04-16, 08:12.

Commentaar

Wat een mooi gaaf setje zeg...............your precious!
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Mijn pole master super ding! Na een aardbeving staat de eq8 zo weer op de pool

Commentaar

Ik hebt een paar heel slechte aankopen gedaan maar mijn beste was mischien mij SkyWatcher ST80. Deze kijker volgt mij op vakantie, onder andere naar Nepal. De breede kijkhoek van vier graden maakt het heel makkelijk om duistere objecten te vinden. De beelden blijft scherp en aangenaam op lagere vergrotingen (circa 60x).

Met een brandpuntsverhouding van 5, de ST80 vereist goede oculairs. Een Hyperion 24mm was afschuwelijk met de ST80 maar ik hebt het verwisseld voor een Explore Scientific 24mm 68 graden oculair, en die geeft prima beelden.
              Last bewerkt door Ags; 23-08-18, 12:15.

Commentaar

Origineel geplaatst door Ags Bekijk bericht
                ... SkyWatcher ST80 ... Nepal ... Explore Scientific 24mm 68 graden oculair
                Leuk om te lezen dat de beste aankoop een kleine kijker is die weinig kost. Het oculair is - verhoudingsgewijs - dan wel weer prijzig. Ik neem aan dat je daar in Nepal nog onbedorven hemels hebt en ook op hoogte? Lijkt me heerlijk om met zo'n telescoopje rond te kijken onder zulke goede omstandigheden.

Commentaar

In Nepal hebt ik alleen een oculair meegenomen - een Speer WALER 9.4mm. Ik hebt deze tweedehands spotgoedkoop gekocht omdat het is een beetje beschadigd. Met deze oculair krijgd ik twee graden beeldveld en 40x vergroting - dust een echte alkeskunner! Onvergetelijke beelden van Orion, Praesepe en anderen van de Himalayas!

Commentaar

Origineel geplaatst door Ags Bekijk bericht
                    Onvergetelijke beelden van Orion, Praesepe en anderen van de Himalayas!
                    Ik ben stikjaloers!
                    Ben van plan om ooit nog 'ns naar het zuidelijk halfrond te reizen en wat meer opening mee te nemen. Maar onder een hele goede hemel hoeft dat misschien niet eens per se, dat blijkt!

Commentaar

Ik heb sinds kort een Hyperion Zoom 8-24 mark IV. Of het m'n beste koop ooit is, dat zal wel niet, maar ik vind het wel erg fijn waarnemen, dat traploos inzoomen.
                      Het bezwaar dat de 24mm stand het kleinste beeldveld heeft komt in de praktijk heel natuurlijk over. Dat had ik niet verwacht. Het lijkt bij het inzoomen meer een buis waar je je naar de uitgang verplaatst en als je bijna buiten staat zie je het deep-sky object vlak voor je neus. Vooral bij M13 was dat indrukwekkend. De scherpte en contrast zijn gelijkwaardig aan de vaste Hyperions. De 24mm zoom-stand presteert zelfs beter, wel bij 48 graden. Wel 1 minpunt. Het zoombereik is net niet helemaal parfocaal, dus tussendoor scherpstellen is nodig. Da's wel jammer.

Dat de Hyperion zoom z'n mannetje staat komt ook uit deze review, waar hij naast Pentax XW's wordt gezet. Dat zijn toch niet de minste beestjes.
                      https://astronomyconnect.com/forums/...inoviewing.66/
                      '
                      Als mijn bino project slaagt komt er zeker een 2e Hyperion Zoom.
                      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman Bekijk bericht
                        ... Hyperion Zoom 8-24 mark IV
                        Voor een setup die heel gemakkelijk is te vervoeren heb ik ook naar deze gekeken. Goede reviews en mensen zijn er qua optische kwaliteit behoorlijk tevreden over, jij dus ook. Maar wat me dwars zit zijn de verhalen over de vorige versies van dit oculair, nl. dat het al snel veel stof naar binnen zuigt. Misschien dat het bij deze nieuwe uitvoering beter is, al is het waarschijnlijk niet helemaal te vermijden vanwege de werking van een zoom.

Commentaar

In hoeverre deze ook stof aanzuigt, iemand anders zou dat moeten zien (i.p.v. ik zal het nog zien) Want ik heb -5 sterkte aan beide ogen, dus stof zal voor mij nooit scherp in beeld verschijnen. I.t.t. mijn 24mm Hyperion, die juist stof voor mij heel goed laat zien. En laat nou net alleen de 24mm Hyperion een open onderkant hebben. Ik zit dus regelmatig te kwasten met zo'n blaasbalgje-kwastje.
                          Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman Bekijk bericht
                            Als mijn bino project slaagt komt er zeker een 2e Hyperion Zoom.
                            Ik hoop dat dan wel iets kunt bedenken om met die zoom's de vergrotingen van de twee telescopen gelijk te houden..
                            Ik zou me voor kunnen stellen dat het wel lukt, maar het is wel weer een 'extra handeling'
                            Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

Origineel geplaatst door FirstLight Bekijk bericht

Ik hoop dat dan wel iets kunt bedenken om met die zoom's de vergrotingen van de twee telescopen gelijk te houden..
                              Ik zou me voor kunnen stellen dat het wel lukt, maar het is wel weer een 'extra handeling'
                              Voor dat doel heeft de Hyperion Zoom klikjes. Ze worden juist aanbevolen voor/bij bino's
                              Last bewerkt door Bert Bogchelman; 03-09-18, 08:42.

Commentaar

Ja Bert, daar kwam ik al achter toen ik de hyperion opzocht opt web.. Wist ik niet. Daar ga ik ook maar eens voor sparen denk ik..
                                Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

Werken...
                                X