Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De beste aankoop ooit

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De beste aankoop ooit

Ik start een nieuw topic met de titel "de beste aankoop ooit". Gisteravond hoorde ik op de SSA de opmerking: mijn 10 jaar geleden gekochte C9.25 is de beste aankoop die ik ooit gedaan heb, omdat ik hem het meest gebruik van mijn gehele telescopenpark.
    Maar dit is een voorbeeld, de beste aankoop ooit kan natuurlijk ook een oculair zijn, of een UHC filter of een andere accessoire.
    .
    Om zelf een duit in het zakje te doen: mijn beste aankoop ooit is de zwengelmontering! Waarom? Omdat voor 75 aanschaf deze van voor WO2 daterende montering een prachtige klassieke look heeft met daarop twee klassieke kijkers. De 75mm Weltblick en de 110mm Kutter staan zeer stabiel en met langzaam zwengelen kan ik mooi volgen en deze stevige montering gebruik ik vrijwel continue.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Weltblick75mm.jpg views: 4 grootte: 222,4 KB id: 1110001
    Last bewerkt door MoreLinux; 29-08-15, 12:17.
    Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Oei, dat is een moeilijke vraag.
    Maar waarschijnlijk moet dat toch mijn VW T4 transporter zijn. De T4 is ruim genoeg om al mijn astrospullen te vervoeren naar donkere oorden. Ook de bagage van de rest van het gezin kan "eventueel" nog probleemloos mee.
    24” f3.7 Encased GoTo Dobson

Commentaar

Niet echt een telescoop, maar dat is zonder twijfel mijn FD400mm F2.8 L lens.
      2e hands voor 600 euro een lens die even goed is als de moderne versies die 20 keer zo veel kosten, met mogelijkheid om 2" filters er in te zetten, en zelf omgebouwd naar EF vatting voor de moderne Canon camera's.
      Ik vind het de perfecte balans tussen grab-and-go, brandpunt, en lichtverzamelend vermogen.

Commentaar

Dat is niet moeilijk,mijn setje Delossen en mijn Takahashi TSA102,beide zorgen voor haarscherpe beelden

Commentaar

Leuk topic. Ik noem een top 3.

1] Mijn DSLR, de Nikon D5100. Hiermee heb ik mijn eerste astrofoto's gemaakt, gewoon met de kitlens, liggend op zijn rug, scherpgesteld op een verre lantarenpaal, en dan die belichtingstijd op 5 seconden zetten met als resultaat de grootste WOW ervaring totdat ik mijn eerste DSO (andromeda) als wazig streepje kon ontwaren ;-) Fijne ruisarme Sony sensor, die nu een paar jaar in de hobby nog steeds uitstekend zijn werk doet en totaal de bottleneck niet is.

2] De Feathertouch-focuser op mijn refractor. In 1 klap was ik van alle tilted-optics en focusverzakkingsproblemen af. Ik kan de camera erafhalen, de volgende dag er weer opzetten; ik kan de focuser roteren wat ik wil, maar die Bahtinov-streepjes blijven elkaar exact op 1 punt kruisen. Ik heb hem nu een half jaar en geniet nog steeds van het aandraaien van de schroefjes.

3] Mijn HEQ-5 pro statief. Daar is het echte fotograferen mee begonnen. Heb de forumleden hier lang proberen te overtuigen van het idee dat een eq3 met motor-upgrade vast ook wel goed was, omdat een HEQ5 n een kleine refractor niet binnen mijn budget van ca 300-400 euro pasten. Uiteindelijk heb ik naar verstandige adviezen geluisterd, de telescoop-aanschaf gelaten voor wat het was, en deze montering gekocht. Ook die vormt tot op vandaag nog steeds geen bottleneck, en nu met het guiden met de Orion SSAG (wat ook een kanshebber is voor de top3) helemaal niet meer.
          Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - ATIK383L+ - Orion SSAG guiding

Commentaar

Zonder twijfel mijn Minolta 7x50 Classic.. daarmee voor het eerst gezien dat sommige van die puntjes daarboven niet wit maar oranje- of blauwachtig zijn..

Commentaar

Mijn beste koop is de Lodestar en (goede prijs-prestatie verhouding en veel te laat aangeschaft) het Bahtinov masker.

Ruud
              dutch-backyard-astro.nl --- SW Esprit 120 --TS 90/600 triplet - EQ6-R - Lodestar - Atik one 6.0

Commentaar

Zonder twijfel, de Lunt LS60Tha op een Vixen porta II want die wordt het meest gebruikt en staat in 3 tellen buiten met mooi weer. Daarnaast nog de Leica Trinovid; zowel overdag als in de nacht bijzonder goed bruikbaar en ideaal voor op reis.

Commentaar

De Pentax XW 10 mm die ik van sixela heb overgenomen. Op de een of andere manier kom ik altijd bij dat oculair uit om naar details in een object te kijken. Maakt niet uit in welke kijker.
                  What where the skies like when you were young?

Commentaar

Zonder twijfel mijn Rigel Quickfinder: een geweldig simpel apparaat, superlicht, superzuinig qua batterijverbruik, en makkelijk te gebruiken en over te zetten op elke telescoop (i.t.t. een Telrad).

Commentaar

Hier nog een stem voor de Rigel Quickfinder.

Gisteren een paar objecten gezocht door een 25cm flextube (heb ik thuis ook) met alleen een zoeker erop en dat was afzien.

Mikken is zoveel makkelijker en sneller met een RDF. En specifiek de Rigel is Super. Smal, licht en hoog itt de Telrad.

Kost evenveel als de Telrad en je krijgt er zowaar een tweede voet bij.
                      Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
                      Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Commentaar

Mijn eerste telescoop: De Skywatcher Skyliner 150P. Ik heb 'm al vrij snel verkocht om een grotere te kopen maar het was een super first scope. En zonder die allereerste aankoop had ik nooit daadwerkelijk wat gedaan met mijn al jaren sluimerende interesse in astronomie en had ik niet nu minimaal 1x per maand achter een oculair staan stuiteren, of weekends zoals het aanstaande achterhoekweekend meegemaakt.
                        Spuit 9 op zijn minst...
                        16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

M'n draaibank en mn freesbank!
                          Zo heerlijk om al die kl@te adaptertjes, verloopringen en bijv. een OAG zelf te kunnen maken!
                          Motto: Boterzacht bewerken!

Commentaar

Lastig als er meerdere artikelen zijn die kandidaat daarvoor zijn. Wat moet ik dan noemen?
                            Dertig jaar geleden mijn oude 10X50 Jenoptem?-- zucht--beeldje.
                            Mijn tweedehands GPDX montering--wat een verademing.
                            De zuil eronder--weer een tweedehands verademing.
                            De tweedehands Vixen F9 ED-- meest gebruikt.
                            Een ADC--zucht
                            Een simpele losse alt-az montering op een zwaar fotostatief --waardoor mijn grab&go kijkertje deze winter een boost kreeg?

Ik mag er maar n?

Nou, deze dan maar:

Jaren geleden kocht ik een Pentax XO 5mm oculair. ( zit in dezelfde klas als de ZAOII) Kan ik niet vaak gebruiken in combinatie met m'n refractor. Vergroting ligt nl. vrij hoog (180X) Maar als de seeng het toelaat...man, man..veegt hij alles wat ik heb van tafel.
                            Schiedam
                            Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                            Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                            Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Als een verrekijker ook mag meetellen, dan is mijn beste aankoop een swarovski (8*30). Deze geeft een zeer scherp en heel breed beeld. Wordt uiteraard vooral overdag gebruikt, toch wel bijna dagelijks. Maar is ook inzetbaar 's nachts, om de Melkweg te verkennen. Het geeft een zeer mooi, breed overzicht waar mijn telescoop met de laagste vergroting (=25 X) niet tegen op kan. De vergroting is toch hoog genoeg om interessante objecten op te speuren en die dan met de telescoop gedetailleerder te bekijken. Op een donkere locatie door de Melkweg "wandelen" geeft enorm veel scherp afgetekende sterpuntjes. Een waar genot.

Van mijn astronomische spullen ben ik het meest tevreden met m'n televue delos 10m. Deze geeft een leuke vergroting met een nog aangenaam breed beeld. Dit oculair gebruik ik veel, al dan niet in combinatie met een 2*Barlow.
                              Skywatcher evostar 80ed (EQ5-montering), Swarovski slc 8*30, Copitar 10*50

Commentaar

Werken...
                              X