Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Newton vs schmidt-cassegrain

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Newton vs schmidt-cassegrain

Hallo!

Welke kijker is meest geschik voor puur planeten?

Newton 2000mm/8 inch OF smit-cassagrin C-8...??

En waarom?

Met vriendelijke groet,

San

Beide kijkers zijn F/10, maar de C8 heeft een veel kortere buis en zal daarom stabieler zijn en een stuk fijner in de omgang (transport alleen al). Bovendien heb je bij de C8 een correctorplaat en geen spidervanes. Het enige nadeel dat ik me kan bedenken is dat je met een langere afkoelperiode zit voor de C8. Ja of je moet het vervelend vinden om achteraan de kijkerbuis te moeten staan in plaats van aan de zijkant. Ik zou voor de C8 gaan.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

100 % C8. Als je nog meer geld hebt kun je zelfs een C9.25 kopen.

tip: http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=5949
      Bresser Hunter 10-30x50
      Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Effies lastig doen!
        Puur planeten?
        Maksutov Cassegrain of nog beter: een refractor met lange brandpuntsafstand! Deep sky is dan niet zo interessant maar voor contrast, vergroting en helderheid ben je veel beter uit!
        C8 is wat meer all round.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door NFS'ke
          100 % C8. Als je nog meer geld hebt kun je zelfs een C9.25 kopen.

tip: http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=5949

Vind ik een beetje slecht voorbeeld dit. Vergeet niet dat er een 900 euro webcam gebruikt wordt.
          Met een goede Newton is het zelfde mogelijk

Commentaar

Ik denk dat de centrale obstructie van een C8 veel groter is dan van een 8"F8 newton. Ik zou voor de newton gaan op een dobson montering. Waar verkopen ze trouwens zo'n newton???
            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

8" 2000mm, die zou ik ook wel eens willen zien!
              Ik ben geen expert maar mijn gevoel zegt dat je met een lange refractor
              of een mak beter af bent puur en alleen voor planeten...

Groetjes,

Bandit (die een 1200mm 8" heeft)
              Achromatologisch

Commentaar

Maar nogmaals de vraag: waarom deze 2 types als je alleen planeten wilt kijken?
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Bandit
                  Ik ben geen expert maar mijn gevoel zegt dat je met een lange refractor
                  of een mak beter af bent puur en alleen voor planeten...
                  Een grote mak of grote refractor kost een pak meer dan een newton... en is niet beter dan een newton met een kleine obstructie.
                  Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Newton vs Schmidt Cassegrain

nadeel SCT de frontplaat kan beslaan,
                    voordeel gunstige transport ook naar het buitenland, allround telescoop.

nadeel newton: open buis, spiegelende laag vervangen, langer over afkoelen door open buis,
                    voordeel: prijs, meer geschikt voor deepsky werk

Puur planeten: refractor of Maksutof.
                    clear skies !!!!

Commentaar

Wat lees voer. http://www.licha.de/astro_article_mtf_t ... rmance.php

Daarom zeg ik Newton zo groot mogelijk

Commentaar

Een hogekwaliteitsnewton is de beste planetenkijker. Apertuur wint altijd !!
                        Een alternatief kan een goeie SCT zijn. Ik zeg kn want er zit veel verschil in de kwaliteit van commerciele SCT's. Ook hebben SCT's in het algemeen een grotere obstructie dan newtons en koelen newtons sneller af.
                        Refractor voor puur planetenwerk? Het beeld zal iets contrastrijker zijn maar je verliest bijna al je detail door gebrek aan apertuur.

Commentaar

Re: Newton vs smit-cassagrin

Origineel geplaatst door San
                          Hallo!
                          Welke kijker is meest geschik voor puur planeten?
                          Een kijker met grote apertuur en die kan volgen (en bij identieke apertuur met een andere een kleine centrale obstructie) - liefst n die niet teveel afkoelingstijd vergt (wat bij grotere aperturen met gesloten tubes en spiegels moeilijk is).

8" Newt op HEQ5, C8 op EQ5, C9.25 op EQ5, 10" Newt op EQ6, 8/10/12" Dobson Newt plus equatoriaal platform (kost 500 tenzij je n van de zelfbouwers hier kunt overtuigen om je er zelf n te helpen bouwen), 150mm APO kijker op montering die stukken van mensen kost,...

Wat is je budget?

Als je weinig budget hebt moet je tussen comfort en apertuur gaan kiezen...
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

En wat is volgens jou dan het meest comfortabel? (Tijdens het waarnemen bedoel ik).

Commentaar

De 150mm APO kan er al uit hoor, zo'n groot budget is er volgens mij echt niet beschikbaar hoor
                              Bresser Hunter 10-30x50
                              Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Werken...
                              X