Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mijn scoop is parallactish met 58 graden ... ja, echt waar!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mijn scoop is parallactish met 58 graden ... ja, echt waar!

Ok, klinkt raar maar het is echt waar: mijn scoop is parallactisch als ie op 58 graden staat
    Wat blijkt: sinds dat ik deze scoop heb echt m'n hoofd gebroken over
    het hoe en waarom het volgen van objecten zo raar/slecht ging ... en nu weet ik waarom. Bijgevoegde foto als bewijs: hier heb ik de scoop op 0 graden ingesteld volgens de schaal, zou dus horizontaal moeten staan. Heel
    duidelijk dat dit dus niet het geval is. Zet ik de scoop met waterpas
    horizontaal, dan geeft de schaal 6 graden aan .... wat dus verklaard waarom
    ik op 58 graden (52 graden + 6 graden afwijking) moet zijn op parallactisch
    te zijn opgesteld. Schaalverdeling zit er verkeerd op of er is iets heel erg mis met opstelling zelf ... hoe dan ook, ben er eindelijk achter. Daarstraks dus ook gelijk maar mailtje met foto naar leverancier en fabrikant gestuurd. Heb prachtige plaatje al gezien met deze scoop, wat dat betreft prima in orde. Maar nu al 3 dingen niet goed (waaronder dit dus en volgmotor die direct stuk ging bij 1ste gebruik) en is toch wel wat veel van het goede ... eh ... slechte

Menno
    It's My Tail And I'll Chase It If I Want To

heb je je statief wel waterpas staan?
    "Een dochter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! is dat niet geweldig? (19-09-2008) En haar naam is Iza.

Commentaar

Origineel geplaatst door 130 mm andre newton
      heb je je statief wel waterpas staan?
      Zo, goedemorgen weer
      Jah, statief staat waterpas.

Commentaar

Ik weet niet wat voor een montering je hebt maar bij Chinese monteringen komt dat wel vrij vaak voor. Veel EQ-6 monteringen hebben bijvoorbeeld ook een totaal verkeerd geplakte gradenschaal. Mijn EQ-6 wijkt ook 6 graden af, maar ja daar zit een poolzoeker bij.

Is die gradenschaal erop geplakt?
        "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Misschien de volgende keer tocn maar geen beunhaas om je vloer te laten leggen
          M.v.gr. Frans

Commentaar

Origineel geplaatst door Prototype
            Ik weet niet wat voor een montering je hebt maar bij Chinese monteringen komt dat wel vrij vaak voor. Veel EQ-6 monteringen hebben bijvoorbeeld ook een totaal verkeerd geplakte gradenschaal. Mijn EQ-6 wijkt ook 6 graden af, maar ja daar zit een poolzoeker bij.

Is die gradenschaal erop geplakt?
            Yep, plaatje met schaal. Maar al reactie van fabrikant gekregen met dat de schaalverdeling idd niet in orde is. Daar ik zelf al het eea heb opgelost, bieden ze me ter compensatie voor het geleden ongemak een SP 40 mm occulair aan. Ik denk dat ik maar inga op dat aanbod

Menno

Commentaar

Origineel geplaatst door mzl
              Misschien de volgende keer tocn maar geen beunhaas om je vloer te laten leggen
              Tsss

Commentaar

Origineel geplaatst door meegja
                Yep, plaatje met schaal. Maar al reactie van fabrikant gekregen met dat de schaalverdeling idd niet in orde is. Daar ik zelf al het eea heb opgelost, bieden ze me ter compensatie voor het geleden ongemak een SP 40 mm occulair aan. Ik denk dat ik maar inga op dat aanbod

Menno
                Dat is een mooi aanbod
                "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Dat is heel netjes afgehandeld Menno! Welke fabrikant is dat? Mag nl best genoemd worden!
                  30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                    Dat is heel netjes afgehandeld Menno! Welke fabrikant is dat? Mag nl best genoemd worden!
                    Ah uiteraard! Telescoop is een Bynostar 130-900 Newton, fabrikant/importeur is http://www.technolyt.nl

Menno

Commentaar

En supersnel ook nog allemaal ... gisteravond dus mailtje gestuurd, 1ste antwoord had ik al voor negen uur vanmorgen. En nu dus al mailtje van winkel Futurumshop.nl (waar ik scope bij had gekocht) dat het is geregeld met Technolyt en dat SP 40 mm occulair aan mij zal worden verzonden.
                      Inderdaad complimenten voor zowel Technolyt.nl als Futurumshop.nl.

Menno

Commentaar

Mooi , op een nette manier opgelost dus...

Je hebt me overigens wel wakkergeschud, want ook ik had hetzelfde probleem...

Ik heb zo'n China M(e)ade 114EQ, en ook daar klopt dus niets van, ook die scheelt wel zo'n graad of 5-6..geen motorsturing,en dan kom je handen tekort...tel daarbij op dat het toch al niet zo'n stabiel geheel is....dan is de spirit snel verwenen als je kou staat te lijden en je bent meer met het statief als iets anders bezig..

Word misschien ook tijd voor iets anders..
                        M.v.gr. Frans

Commentaar

Werken...
                        X