Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mijn nieuwe telescoop! :D

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mijn nieuwe telescoop! :D

Hallo mensen

Sinds gisteren heb ik weer een mooi kijker bij. Een 127mm F12 Maksutov van Skywatcher. Ideale oplossing voor mij, want ik zocht iets kleins. Deze heeft nog meer opening dan mijn refractor maar is aanzienelijk veel kleiner.
    Mijn refractor OTA staat tevens ook te koop.

Patrick, bedankt voor de tip trouwens! Hier komen wat foto's.

Groeten
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Die staat goed op de eq3-2 Eradj!

Gefeliciteerd!

Ik voel na de dobson manie een Maksutov-mania opkomen
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Bedankt Patrick

Dat mania voel ik ook aankomen Patrick. Iedereen wil iets kleiners Nog een fototje met de dauwkap.

- Bresser 10x50

Commentaar

Jezzz.. de mak-mania heeft weer toegeslagen! Gefeliciteerd met je kijker Eradj, veel grab & go plezier.

Commentaar

Sehr schön :P
          Ziet er echt goed uit Atodaz
          Bresser Hunter 10-30x50
          Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Bedankt allemaal!

Ik heb wel paar vraagjes. Hoe lang duurt het ongeveer voordat 127mm Mak is afgekoeld? En hoe kan ik het beste de collimatie controleren?
            - Bresser 10x50

Commentaar

Mooi hè die mak (ik heb er net zo een) Hoe lang dat afkoelen precies duurt weet ik niet maar als ik verwacht te gaan kijken zet ik 'm zo snel mogelijk in de garage. Eigenlijk denk ik dat het wel een uurtje duurt voor het echt helemaal goed is.
              Collimatie controlen is makkelijk: gewoon flink onscherp stellen bij een ster: moet een mooi rond schijfje blijven. Ik heb er maar een gebruiksaanwijzing bijgevoegd. (nooit zelf iets aan gedaan trouwens maar het laat wel zien wanneer het wel of niet klopt)
              veel plezier!

Commentaar

Afkoel tijd weet ik niet maar wel, hoe je de collimatie kan controleren.
                Voor controle is het meest simpele om dit te doen met een stertest. Gewoon op de poolster zetten (aangezien deze vanaf de aarde gezien niet verplaatst aan de avondhemel) en uit focus halen.

Bij een newton zou je het kruisdraad zien en zo of die wel of niet mooi en precies in het midden staat. Bij een mak zie je ringen en als de ringen allemaal mooi in het midden staan dan is hij goed gecolimeerd zit er verschil in dan is hij uit collimatie.
                "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Maar dan heb je nog niet gedaan. Daarna neem je een ster van 3de magnitude en gebruik je veel power. Je kan dit wel enkel doen bij héél goede seeing! Je zal zien dat er soms wat meer licht naar een bepaalde kant van de 1ste diffractiering lekt. Draai dan heel minim aan de aan de collimatieschroeven totdat het licht mooi verdeelt is.
                  Op zo'n schijfje is het trouwens niet te zien of het 100% goed is...

Nog een goede link:http://www.astrosurf.com/legault/collim.html
                  Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door ArieV
                    Bij een newton zou je het kruisdraad zien en zo of die wel of niet mooi en precies in het midden staat.
                    Een Newt collimeer je met meer precisie met werktuigen dan met een stertest - als de collimatiereferentie goed staat, natuurlijk.

Trouwens, de kruis van de spin staat bij snelle Newts niet exact in het midden en is dus geen goede referentie.

Om te stertesten moet je véél dichter bij het brandpunt staan waar je nog maar 4-6 diffractieringen ziet, en die moeten concentrisch zijn; waar de centrale obstructie en de spindraden zijn beïnvloedt daar nauwelijks de concentriciteit van de ringen.
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Bedankt voor de info allemaal! Ik ga hem ss een keer stertesten, kijken wat de resultaten zijn.
                      - Bresser 10x50

Commentaar

Mooie kijker, lekker gevoel he
                        "Een dochter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! is dat niet geweldig? (19-09-2008) En haar naam is Iza.

Commentaar

Bedankt, jou C8 mag er ook zijn
                          - Bresser 10x50

Commentaar

Werken...
                          X