Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Bresser messier 150

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Bresser messier 150

Hoi allemaal, ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Arjen Monden en ben 19 jaar oud. Ik ben al een aantal jaar geinteresseerd in astronomie en al wat langer aan het sparen voor een telescoop. Nu heb ik wat geld bij elkaar en zit eraan te denken de bresser messier 150 te kopen.

Het enige probleem is dat ik niet weet hoe groot dat ding is, en dan bedoel ik vooral de afmetingen van het geheel i.v.m. transport en opslag.

Bresser heeft voor dit model ook volg motoren, is het verstandig deze er ook bij te nemen?

M.a.w. Is dit een goede telescoop, ik wil de maan, planeten en als het kan ook een beetje deep-sky waarnemen. Of is er misschien een andere telescoop die ik compleet met volgmoteren voor ongeveer dat geld kan kopen?
    God is love. Love is blind. Ray Charles is Blind. Ray charles is God!

De Bresser Messier 150 heeft een erg lang brandpunt (1200 mm), dat is een voordeel voor de beeldkwaliteit (weinig sferische aberratie, makkelijker te collimeren en stelt minder hoge eisen aan de oculairen heb ik me laten vertellen), maar de buis wordt daar ook erg lang mee (zeker 1,2 meter), waardoor hij minder makkelijk te transporteren is. Ik ben zelf voor een 150/750 Newton op ADM gegaan van Celestron, deze kost ongeveer evenveel. Ik heb hier ook voor gekozen omdat ik er later wat mee aan astrofotografie wil gaan doen en een korter brandpunt is dan makkelijker omdat er dan minder eisen aan de volging gesteld worden. Bovendien bestaat de ADM (of CG5) montering al wat langer en zijn er veel aanvullingen voor te krijgen.

Commentaar

Welkom op het forum!

Ik heb die Bresser 150 gehad en ik kan je zeggen dat ik de plastic focuser verschrikkelijk beroerd vond. Voor mij een reden om de kijker snel weer weg te doen. Wat een frustratie. Ook vond ik de vangspiegel wat groot waardoor meer licht werd tegengehouden dan noodzakelijk.

Ik had alleen de telescoopbuis zelf dus wat betreft de montering kan ik je niet adviseren.

Ik heb nu ook dezelfde Newton als Sterrenkijker (hierboven) en die heeft vele voordelen ten opzichte van de Bresser. Prima focuser, zeer transportabel (buislengte 70 cm) en een veel lager gewicht (ong. 4 kg) waardoor een lichtere montering (EQ-3) prima volstaat.

De beelden op planeten zijn goed, mits de kijker goed gecollimeerd is. Dit is eenvoudig te leren. Deepsky is met 150 mm opening ook binnen bereik. Omdat de vangspiegel kleiner is dan bij de Bresser vangt ie iets meer licht. Wat betreft de oculairen: ik gebruik alleen goedkope plossltjes en ze geven wat mij betreft goede beelden, ook bij lage vergrotingen. Wanneer je echter wide-field oculairen wilt gaan gebruiken, zul je wel de betere, duurdere versies moeten aanschaffen omdat de goedkopere wide-fieldoculairen behoorlijk wat randonscherpte zullen geven bij kijkers met een dergelijke korte brandpuntsafstand.
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Bedankt voor deze tips!

Na nog wat verder gezocht te hebben (en na een tip van mijn natuurkunde docent die zelf ook amateur astronoom is) kwam ik uit op de bynostar SPCN 150/1000 het is een catadioptrische newton kijker en daardoor is ie ook een stuk kleiner zodat ik hem goed kan vervoeren. Hebben jullie ervaring met dit merk? (of nog beter, met deze kijker)

Bijkomend voordeel is dat deze kijker geleverd kan worden via een foto speciaalzaak in de buurt, die kunnen de kijker, mits ik serieus geinteresseerd ben op zicht laten komen.

Commentaar

Origineel geplaatst door A.M.
          Bedankt voor deze tips!

Na nog wat verder gezocht te hebben (en na een tip van mijn natuurkunde docent die zelf ook amateur astronoom is) kwam ik uit op de bynostar SPCN 150/1000 het is een catadioptrische newton kijker en daardoor is ie ook een stuk kleiner zodat ik hem goed kan vervoeren. Hebben jullie ervaring met dit merk? (of nog beter, met deze kijker)
          Die catadioptrische Newtons zijn zelfs voor mij moeilijk te collimeren door de lens (en omdat de brandpuntsafstand van de hoofdspiegel zelf erg kort is is collimatie ook veel kritischer) - en de brandpuntsafstand na de ingebouwde negatieve lensgroep is ook erg lang, dus voorwerpen vinden is niet erg makkelijk voor een beginner.

Als het een echte Smith-Jones is met een sferische hoofdspiegel is de correctie meestal ook niet om over naar huis te schrijven - die "corrector" is vaak alleen een barlow die de sferische aberratie van de hoofdspiegel nauwelijks corrigeert.

Ik meen te gissen welke Chinees die maakt. Vroeger was de kwaliteit niet te harden, want het was een sferische hoofdspiegel en gewoon een barlow in de oculairhouder. De meest recente hebben een parabolische spiegel, maar de kwaliteit is wisselend - sommige van die spiegels zijn OK, andere niet te pruimen.

Ik vind ze trouwens erg duur voor wat ze zijn - voor die prijs krijg je zonder problemen een GSO of Synta.

Beter een kortere Newton en er een barlow bijkopen, als je 't mij vraagt.

Een Telescope Service GSO 150/750 op een Astro-5 kost minder!

Als je geen geld hebt voor een Astro-5 en motoren, dan kun je die buis altijd op de minder stabiele Skyview van TS kopen (daarop kun je een RA-motor monteren).

Heb je er het geld voor, dan kan ik alleen de twee andere posters bijtreden: een Celestron ADM montering is een nog puikere montering.

Bij Aquarius verkopen ze bv. ook een Orion Spaceprobe 130ST of 130EQ op een soortgelijke montering als de TS Skyview (Spaceprobe EQ2); ook een erg korte kijker.

maar heb je al aan een Dob gedacht?

Dat is stabieler, en een 200mm economy Dob heb je al voor 300 Euro bij Telescope Service. Die heeft geen volgmotoren, maar tenzij je naar planeten en de maan kijkt is dat niet zo'n probleem - het hangt af van waar je naar wilt kijken en op welke vergroting.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Zo'n catadioptrische Newton heeft een extra lens ingebouwd om de brandpuntsafstand te verlengen en daarmee ook de sferische aberratie van de hoofdspiegel te verminderen. Hiermee gaat licht verloren en het belangrijkste punt van een telescoop is de lichtsterkte en niet de vergroting. De buis is dan wat korter maar ook een 150/750 Newton past makkelijk op achterbank of in de achterbak. Daarbij komt volgens mij dat de door Roel mij gekochte Newtons een parabolische spiegel hebben in plaats van een sferische spiegel die in de Bynostar zit, waardoor je minder last van randonscherpte hebt. Verder vind ik het statief en mogelijk ook de montering van deze Bynostar minder dan de Advanched Mount die je bij de Celestron 150/750 kunt krijgen. Last but not least kost de Bynostar een wopping 649,= euro ! terwijl je een Skywatcher 150/750 op Astro 5 hebt voor 389,= euro of een Celestron 150/750 op ADM voor 598,= euro.

Commentaar

Ach - ik had zelfs niet gezien dat die Skywatcher 150/750 bij TS nog goedkoper is dan de GSO 150/750...

Enfin, ik ben het eens met de rest - die Bynostar ziet er voor die prijs niet erg interessant als je een Synta (Skywatcher, Celestron) of GSO voor minder kunt krijgen, en op een betere montering.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

He Arjen,

Op school zei je ook dat je enkele filters erbij wou halen.. Wellicht zou je het accesoires koffertje kunnen nemen (http://www.telescope-service.com/eyepie ... ecase.html). Zitten enkele filters en ook wat extra oculairs in en bespaart je in principe heel wat eurotjes als je het apart zou kopen!

Je zei ook iets over een GoTo systeem, waarbij je wellicht op deze Celestron op CAM GoTo mount zou komen : http://www.telescope-service.com/Celest ... html#NT150.

Wat onze docent ook al zei : misschien kun je beter met eerst een kijker beginnen en daarna op je gemak uitbreiden, wanneer je een heel stuk enthousiaster bent, aangezien je toch over een grote some geld praat met een GoTo systeem.

Hopelijk kom je er uit :P.

Gr. Jeroen

Commentaar

of een Celestron 150/750 op ADM voor 598,= euro.
                  t'is wel 488 € hé
                  Bresser Hunter 10-30x50
                  Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Origineel geplaatst door NFS'ke
                    of een Celestron 150/750 op ADM voor 598,= euro.
                    t'is wel 488 € hé
                    Zonder volgmotoren €448. Met volgmotoren meer.

Commentaar

nogmaals bedankt allemaal,

ik denk dat ik afzie van de bynostar, en eens ga kijken naar die celestron. Als jullie meer tips of suggesties hebben graag, ik ben aan het orienteren en tips zijn dus van harte welkom.

en jeroen, ik noemde een kijker met goto waarvan ik zei dat ik die niet nam omdat goto niet hoeft voor mij. Ik denk dat de uitdaging van zelf iets zoeken (en het dan ook vinden) leuker is dan een goto. Die koffertje van TS zien er iid heel mooi uit. Dus dat zou ook wel leuk zijn.

Stel dat ik een celestron 150/750 zou nemen, welke montering is dan het beste voor deze kijker? (m.a.w. is de duurdere echt zijn geld waard t.o.v. de goedkopere?)

Commentaar

Heb me laten vertellen door een van de mods hiero (kijkt naar skyguy :P), dat de Astro-5 en ADM de flinkste op dit moment zijn voor dat soort kijker. De Celestron zou dus een ADM zijn .

Commentaar

En de motoren die TS ervoor verkoopt zijn erg goed (je kunt goedkoper gaan met rommel met plastic tandwieltjes, maar dat wil je niet).

Apart €150 voor één as en €220 voor twee assen, maar als ik me niet vergis is het wat goedkoper (€190 voor twee assen) als je een ADM direct met motoren koopt - maar dat moet je aan TS vragen.

Commentaar

Of dezelfde 2 assensturing bij Rob(tics) halen voor 150 euro. De astro-5 is nl dezelfde als de MON-2 montering van bresser
                            150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                            Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Ik had het over de ADM, niet de Astro-5.

Commentaar

Werken...
                              X