Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verrekijker testen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verrekijker testen

Ik zal dus morge eens naar den Aldi gaan en er een Bresser Hunter kopen.

Mijn probleem bestaat er nu uit dat ik gehoord heb nogal wat Bressers middelmatig presteren en je er 4 moet uittesten om een goede mee naar huis te kunnen nemen.

Mijn vraag is nu: HOe test je een verrekijker uit en hoe kun je weten of die goed is? (In mijn geval dus allemaal Bresser Hunters :P )
    Bresser Hunter 10-30x50
    Bresser Skylux 70/700

Mijn ervaring is dat je pas echt merkt of het ding goed is wanneer je naar de sterren kijkt. Mocht de verrekijker 'krom' zijn dan zie je alles dubbel. Soms is dat verschijnsel maar subtiel, maar als je de kijker voor astronomische doeleinden wilt gebruiken is dat hoogst irritant; heb het zelf meegemaakt nadat ik een (goede) kijker had laten vallen...

Wellicht kan je wachten tot koopavond en dan hopen dat het helder is en dan vragen of je 'm even buiten mag proberen en dan besluiten of het wat is en 'm dan wel of niet kopen.... en dan en dan en dan.
    Over het testen van de kwaliteit van de optiek durf ik geen uitspraken te doen.

Succes!

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Over het testen van verrekijkers in de winkel staat net een leuk artikeltje op Cloudy Nights

http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=1621
      WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Interessant artikel, ben benieuwd hoe de ALDI-kijker scoort, het zou mij niet verbazen als geen van de ALDI-kijkers voldoet aan alle eisen die in het artikel worden genoemd, maar goed dat mag je natuurlijk ook niet verwachten van een budget-kijker.

Commentaar

Weer een heerlijk artikel op CN dit, en erg handig om te lezen. Mijn 10x50 Bresser heb ik door mijn vader aan laten schaffen omdat ze bijna uitverkocht waren, en heb ze dus zelf niet kunnen testen toen (niet dat ik goed wist hoe), maar dit artikel geeft mij de kans hem alsnog te testen. Een paar interessante punten zijn het controleren van de coating, de collimatie en uiteraard stevigheid en ergonomie. Ook tips voor het testen van kleurfout, contrast en scherpte staan erin, alhoewel dat zoals het artikel ook zegt nooit zo kritisch kan als tijdens het waarnemen van de sterren. Mijn kijker komt er redelijk goed doorheen zo (maar wat wil je anders ook voor 25,-).
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
          X