Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

vangspiegelhouder

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

vangspiegelhouder

Beste mede formum leden,

Een Newton vangspiegel is aan de spider gemonteerd onder hoek van 45 graden. Is het nu zo dat terwijl de kijker afkoelt, de hoek van 45 graden iets wijzigt omdat materiaal nu eenmaal krimpt bij afkoelen. Daarmee is de collimatie toch ontregeld? De hoeveelheid materiaal onder de spiegel is aan de ene kant toch langer dan aan de andere kant? Zie tekening.

-----kort-----\-\
    xxxxxxxxxxxx\ \
    xxxxxxxxxxxxx\ \ <-- vangspiegel van opzij gezien.
    --------lang ----- \-\

Bert
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

In principe heb je gelijk maar dit effect is verwaarloosbaar. De inkrimping van akuminium over een temperatuursbereik van 40C en een lengte van 100mm is in de orde van hondersten van millimeters.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Je zal 't alleen merken bij lange astrofotografische opnamen, bij een hoge vergroting...
      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Clearskies: misschien gemiereneuk van mij hoor maar sinds wanneer maak je een vergroting bij astrofotografie?
        Dit is geen undersign.

Commentaar

Ik denk dat het met dat uitzetten over het algemeen toch wel zal meevallen...

Als ik vroeger een gietijzeren cilinderbus, waarvan ik de buitendiameter achthonderste van een milimeter groter had gelaten als de binnendiameter van de aluminium cilinder, als ik die bus erin wilde laten zakken...dan moest ik eerst die alu cilinder heet stoken wilde ik hem erin krijgen....en met heet stoken bedoel ik dus echt loeiheet...en dan hebben we het over het uitzetten van 0.08 mm...

Dus ik denk dat het met uitzetten bij 40 graden ofzo wel mee zal vallen..
          M.v.gr. Frans

Commentaar

Werken...
          X