Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

"Allround" volg/astrofotografie kijker gebruiken om te fotograferen.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

"Allround" volg/astrofotografie kijker gebruiken om te fotograferen.

Hoi allen,

Ik wil graag nu het mooie donkere seizoen weer in aantocht is mijn ervaring met astrofotografie iets verbreden. Ik deed het voorheen met vast statief en alleen gewone camera lenzen (Canon 60d). Ik heb inmiddels de "Star Adventurer" aangeschaft (staat al geruime tijd in bestelling) en wil misschien ook een stapje vooruit qua lenzen/telescopen. Nu wil ik niet direct de mooiste grootste en beste telescoop (die zal ook te zwaar worden voor de star adventurer :P)
    Ik ben al geruime tijd aan het kijken naar verschillende "allround" volg/astrofotografie kijkers. Ik vind genoeg foto's en informatie over maar niet iemand die letterlijk ervaring heeft met deze beestjes.. Er word goed bij verteld dat ze voor diverse doeleindes te gebruiken zijn en ook goed zijn voor astrofotografie. Ik ben zelf behoorlijk geintresserd in deepsky en zie wel eens wat foto's voorbij vliegen (via google etc) waarvan ze zeggen dat het een volgkijker gebruikt te hebben.

De beestjes die ik in gedachte had zijn de:

SkyWatcher Evostar-80ED
    Robtics 90 mm F5,5
    en wellicht nog andere..

Mijn eigen intresses zijn behoorlijk breed. Ik wil wel de mogelijkheid om toch wel wat deepsky mee te kunnen pakken. Hebben jullie hier adviezen over? Wel doen? niet doen? Of moet ik naar totaal iets anders opzoek gaan?

Bedankt alvast!

gr,
    Freek

Waarom niet gewoon even verder gaan met je camera lenzen? Met de Star Adventurer zal je nu een stuk langer kunnen belichten. Daar zijn erg mooie opnames mee te maken hoor.

Wil je toch een (widefield) kijker aanschaffen, dan lijkt de 80mm ED me een goede keus. Daar heb ik op het forum al veel goeie dingen van gezien en gelezen. Zie bv hier of hier.
    10" SW Flextube dobson

Commentaar

Een standaard ed80 heeft een brandpunt van 600mm (f7,5) dat lijkt me wat veel voor een star adventurer (ik heb deze nu in gebruik naast mijn heq5), met name door het gewicht en belangrijker nog de lengte van een standaard ed. Zelfs al met 200mm van een tamron 70-200 is het een kunst de trillingen in bedwang te houden, maar het lukt. Ik kijk zelf voor een ts71 q, brandpunt ongeveer 350mm, lekker snel, vlak beeld en kort. Dan moeten wel de heq5 en de rs200ss hiervoor wijken .

ik zou eerst met je lenzen aan de slag gaan en kijken wat de montering kan voordat je verder gaat investeren.

ralph
      Skywatcher Star Adventurer - WO Star 71 - Canon 6D - http://www.flickr.com/photos/67152293@N02/

Commentaar

Ik gebruik een skytracker (dus die kan nog wat minder gewicht dragen dan de star adventurer) met daarop een astrotech 66mm ed.
        Deze weegt 1.8kg en geeft met de william optics 0.8x reducer/flattener mooie sterren tot in de hoeken van een APS-C camera.
        Door die reducer krijg je een brandpunt van ongeveer 315mm, best kort dus wat wel weer prettig is bij zo'n lichtgewicht montering.
        Ik kan er ongeveer 2 minuten mee belichten, met een star adventurer zal dat misschien nog wat langer kunnen.

Dat gezegd hebbende, met m'n 70-200 F4L lukt 't eigenlijk net zo goed.

Commentaar

Thanks voor jullie reactie! Ik houd de knip nog even dicht en ga eerst met telelenzen schieten...

Commentaar

Kan ik ergens een vragen lijst invullen wil graag 1 telescoop kopen in de toekomst waar kan ik mijn wensen bespreken?

Commentaar

Origineel geplaatst door Raffness Bekijk bericht
              Kan ik ergens een vragen lijst invullen wil graag 1 telescoop kopen in de toekomst waar kan ik mijn wensen bespreken?
              http://wiki.waarnemen.com/index.php/Checklist_beginner
              Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60 - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Werken...
              X