Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hebbezzzz! 150mm Mak

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hebbezzzz! 150mm Mak

Sinds gisteren ben ik de trotse bezitter van een 150mm maksutof-cassegrain. De 150mm skywatcher mak

Ik heb hem bij HoO gekocht. Superaardige man en hij geeft erg goede service! De telescoop was nagekeken, gecollimeerd en aangepast zodat het collimeren in de toekomst beter gaat. We hebben hem nog even getest met verschillende occulairs en dat zag er heel goed uit.

En het kan eigenlijk bijna niet waar zijn maar het was diezelfde avond nog helder ook. Dus...scope naar buiten en af laten koelen. Ongeveer 2 uur later was hij helemaal afgekoeld en kon ik gaan genieten.
    Saturnus
    Met het standaard 20mm occulair (90x) was de ring heel duidelijk te zien. Ook cassini was met vlagen van goede seeing (seeing was redelijk bagger hier) te zien. Bij 180x was de planeet ook prachtig te zien, cassini heel duidelijk en het kan zijn dat het mijn verbeelding was maar ik meende wat wolkenbanden te zien op de geringde planeet.

Maan
    Werkelijkwaar PRACHTIG! Haarscherp tot 200x (hierna begon de seeing roet in het kijken te gooien). Met de maanfilter in de 7mm tmb weet je niet wat je ziet zoveel details!

M42
    Ok ok niet de beste tijd om hiernaar te kijken (maan) maar ik wilde hem toch even zien. Zoom occulair in de scope geplempt en naar m42. Toen kwam wel even een schok...ik zag er nog minder van dan in Edje! ..... Jammergenoeg was ikzelf niet meer zo helder als dat het die avond was...ik had de maanfilter er nog in zitten... . Dus maanfilter eruit en weer kijken. Ook prachtig! Een haarscherp trapezium omringd door een prachtige (groenige) nevel. Als de maan weer weg is doen we deze over!

Hoor ik daar iemand om foto's scheeuwen?...

Van harte gefeliciteerd met deze aanschaf. Lekker transportabel zo, en makjes zijn toch ook wel erg mooi om te zien. Wel enorm jammer van die kleuren maar ja dat is Sky-Watcher nu eenmaal. Wel grappig om naast je ED te zien zo.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Prachtig kijkertje! Mooi om mee op vakantie te nemen naar duistere oorden...
      Met 150 mm kun je al aardig wat deepsky dingetjes pakken en omdat het een mak is is ie ook ideaal voor planeten. Gefeliciteerd!
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Proficiat met je aankoop. Ik had het al gelezen op CN. We hebben trouwens bijna dezelfde setup nu. Ik vraag me af of zijn grotere broer veel beter zou zijn.
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Thx allemaal

@ jefke : Vraag ik me ook wel eens af. Het zou leuk zijn om ze eens naast elkaar te hebben om werkelijk het verschil te zien. Wat me wel lastiger lijkt bij de 180mm is het in beeld krijgen van een object door het heel kleine beeldveld.

Commentaar

Ziet er een lekkere scoop uit hoor :P
            vraag: wat is het maximaal beeldveld van zo'n 150-mak en met wat kun je dat vgln?

vraag 2 : Heb jij nog andere telescopen gehad dan de ED-80 en de mak en wat zijn je ervaringen daarmee?
            Bresser Hunter 10-30x50
            Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Congrats once again, a very nice scope is there on your mount.
              Maybe you could make a image also with the dew-shield.

Robert
              Robert

HoO Germany
              Heinsberg
              near Roermond

Commentaar

Origineel geplaatst door NFS'ke
                Ziet er een lekkere scoop uit hoor :P
                vraag: wat is het maximaal beeldveld van zo'n 150-mak en met wat kun je dat vgln?

vraag 2 : Heb jij nog andere telescopen gehad dan de ED-80 en de mak en wat zijn je ervaringen daarmee?
                Bedankt . Het maximale beeldveld zou ik zo snel even niet weten. Enigste dat ik op het moment kan zeggen is dat er geen vignetting te zien is met een Eos 350D.

Ik heb hiervoor een meade etx-105 gehad (ook een mak ) En hier heb ik heel goede ervaringen mee. Scherpe beelden en supertransportabel.

@ Robert: ik zal er vanavond eens een maken

Commentaar

Hier een gifje van de scope met & zonder dauwkap. De dauwkap komt bij HoO vandaan en is echt topkwaliteit! Hij is flexibel, maar toch stevig..je kan hem dus plat in de koffer stoppen. De klitteband is aan het plastic vastgestickt en komt er dus niet zomaar vanaf . De binnenkant is matzwart (écht matzwart) bekleed met een fijn aanvoelende stof.

Commentaar

Damn, ziet er netjes uit!
                    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                    - EQ3, aandrijving + poolzoker
                    - Bresser 10x50
                    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

mooi
                      Bresser Hunter 10-30x50
                      Bresser Skylux 70/700

Commentaar

SkyGuy: hoeveel heb je betaald voor de dauwkap. Als ik niets bruikbaar vind om zelf ene te maken ga ik me er ook één moeten aanschaffen want zonder is het niet meer te doen nu.
                        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Klikje naar de dauwkap. Iedere cent waard!

Commentaar

Zo hé, niet om mede forumleden de wind uit de zeilen te nemen,
                            maar voor dat geld maak je er zelf ook wel 1 ...

Groetjes en veel plezier met je Mak,

Bandit
                            Achromatologisch

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
                              Ik vraag me af of zijn grotere broer veel beter zou zijn.
                              Origineel geplaatst door SkyGuy
                              Vraag ik me ook wel eens af. Het zou leuk zijn om ze eens naast elkaar te hebben om werkelijk het verschil te zien.
                              Ik ben vast van plan de Orion 180 mm Mak aan te schaffen… wellicht dat we die vergelijking een keer kunnen aangaan.

,xtG
                              .tsooJ
                              Ich bin ein Kollaser.
                              http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Werken...
                              X