Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

plastic of metaal

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

plastic of metaal

Veel telescopen hebben plastic onderdelen zoals b.v de focuser en
    de lenscel.
    En over de plastic lenscel heb ik toch wat vraagjes.
    Plastic zou vervormen en hierdoor de justering beinvloeden.
    Maar metaal is ook niet vormvast volgens mij, zeker niet als
    het in de zomer goed warm wordt.
    Ik lees nergens klachten hierover.
    Moderne plastics zijn toch redelijk temperatuur ongevoelig dacht ik (maar
    ik ben zeker niet deskundig op dit gebied)
    Wie weet hier wat meer over?
    Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Goeie vraag, Zuurmond. Ik vermoed wel dat plastic minder vormvast is dan metaal.
    Wat betreft vervorming: ook het glas van spiegels of lenzen krimpt en zet uit bij temperatuursverschillen... Misschien dat metaal wat gelijkmatiger met het glas "meevervormt" dan plastic?

Nu ben ik ook erg benieuwd geworden naar de voor- en nadelen van de verschillende materialen!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

In het geval van plastics is het nogal ingewikkeld: boven een bepaalde temperatuur (meestal rond de 80C) wordt het plastic (in het geval van een thermoplast) heel week en duikt de elasticiteitsmodulus enorm in elkaar. Daardoor vervormt je mechanische constructie en je afstelling in elkaar. Thermoharders hebben hier minder last van maar zijn lastiger te bewerken.
      Bij mijn weten zijn er nog geen plastics op de markt die een uitzetting van 0 hebben. De enige bij bekende materialen die een uitzetting van bijna 0 hebben zijn invar en zerodur (en afgeleiden). en beiden zijn geen plastics maar legeringen cq. keramieken
      Dit is geen undersign.

Commentaar

Dus een lensvatting van plastic kan in principe wel mits gebruikt
        onder normale temperaturen, of is dit wel heel kort door de bocht?

Mijn 70 mm Vixen heeft een plastic lenscel en de afstelling blijft
        evengoed als mijn 80 mm ED met metalen vatting.
        Ik ben tot op heden nog geen gevallen tegengekomen waar
        plastic problemen gaf m.b.t. de lenscel.
        Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Commentaar

Het hangt van een paar factoren af: het materiaal van de kijkerbuis, het materiaal van de lenzen, het materiaal van de lensvatting, brandpuntsafstand van het systeem etc.
          Los van elkaar kan je de uitzettingen etc. zo berekenen. Wat voor moeilijker is om te berekenen is de vervorming ten gevolge van het verweken van het materiaal. Dit is te modelleren dmv een FEM analyse maar daar waag ik me niet aan zonder dat iemand zijn portemonnee gaat trekken.
          Echter, zolang je de telescoop niet verwarmt (lees: naar de zon richt), wordt een telescoop in de regel niet warmer dan een graad of 20, dus is dat verwekingseffect verwaarloosbaar. Als je echter boven de zgn. glasovergangstemperatuur komt, dan is het oppassen geblazen en geef ik je geen enkele garantie dat de justering van je kijker okee blijft (hoewel een refractor dankzij de (meestal) sferische oppervlakken vrij tolerantieongevoelig is).
          Dit is geen undersign.

Commentaar

Werken...
          X