Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Orion skyquest xt8 dobson

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Orion skyquest xt8 dobson

Hallo

zal me even voorstellen mijn naam is marco en heb me onlangs aangemeld op dit forum, ik hou me al van mijn jeugd bezig met astronomie. Ik vind dit een leuk en leerzaam forum.

Ik ben in het bezit van een 6 cm refractor van bynolyt maar wil nu de overstap gaan maken naar een grotere en mijn voorkeur gaat uit naar een dobson. mijn oog is nu gevallen op de skyquest xt8 of xt10 van orion. is er iemand op dit forum bekend met deze telescoop.
    bij voorbaat dank
    waarom moeilijk doen als het makkelijk kan

Re: Orion skyquest xt8 dobson

Origineel geplaatst door M.Rolleman
    Hallo

zal me even voorstellen mijn naam is marco en heb me onlangs aangemeld op dit forum, ik hou me al van mijn jeugd bezig met astronomie. Ik vind dit een leuk en leerzaam forum.

Ik ben in het bezit van een 6 cm refractor van bynolyt maar wil nu de overstap gaan maken naar een grotere en mijn voorkeur gaat uit naar een dobson. mijn oog is nu gevallen op de skyquest xt8 of xt10 van orion. is er iemand op dit forum bekend met deze telescoop.
    bij voorbaat dank
    Ja - vele mensen kennen die. Was je op zoek naar de Intelliscope versie, of de "gewone"? Als ik het me herinner moet je zeker bij Van Grootven en Teleskop Service eens naar de prijzen kijken...
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hoi,

Ik heb de XT8 gehad en ik kan je zeggen dat het een hele leuke scope is,
      Je kan hem in een keer naar buiten tillen en ik (1.92 m) kon er naast zitten lekker op een krukje. Een echte allrouder, dus zowel geschikt voor planeten en deepsky, wel een 90 graden zoeker anders wordt je gek! maar dat geldt voor alle dobs, andere dobs heb ik geen ercaring mee, behalve mijn eigen 12" dan.
      Dan heeft een 8"wel een zonnebril op natuurlijk maar ja thats live. Die 8" laat ook erg veel zien.

Groet
      Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Hoi

ik wou wel gaan voor de gewone versie die is te koop voor 499 euro (de xt8) de xt10 daareentegen is 400 euro duurder veel prijs verschil maar dan heb je een pyrex spiegel (sneller afgekoeld?)

Ben alleen wel erg benieuwd of er verschil zit tussen de orion 8" of de skywatcher 8" volgens mij is de skywatcher wat goedkoper

groetjes

Commentaar

Ik zou dat intelliscope gedoe ook weglaten. Kun je beter de goedkopere nemen.

Commentaar

Ik zou zelfs voor de GSO gaan.
            Ik heb meerdere berichten gelezen dat dat net iets beter spiegels in liggen dan de Synta Dobsons. Dit door een iets strengere kwaliteitsnormen. Een nadeel is het uiterlijk van de GSO's...

Bij TS is de 10'' 478 euro, of je kan die van mijn kopen voor nog minder natuurlijk.
            150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
            Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

dus als ik het goed begrijp is orion hetzelfde als synta, ik ga nog maar eens even goed nadenken wat te doen kan het geld maar 1x uitgeven niet dan en wat het uiterlijk betreft vind dat niet belangrijk het is tenslotte de optiek waar het om gaat. heb by the way een testje gelezen op cloudy nights de de xt8 komt er wel goed uit volgens mij.

Commentaar

Ik heb de 8" Dobson van SkyWatcher dus Synta.
                En die bevalt prima!

Commentaar

Als Orion xt8 bezitter ben ik heel tevreden :-)

Heb hem nog maar 1 maand dus heb nog niet veel gezien, maar Saturnus is mooi. Je kan hem zien met 4 tot 5 manen, met geluk 1 wolken band en iets wat trekt op een cassini scheiding, met zoom 120 tenminste ( oculair zat (bij mij toch ) erbij ). Met een #8 filter zie je duidelijk wolkenbanden en de cassinischeiding.

De maan is ook erg mooi, maar als ie ( zoals nu ) vol is, moet je echt een maanfilter kopen, want je wordt tijdelijk verblindt, en dan zie je echt niets meer door dat oog ( voor 1 - 2 min ).

Deepsky objecten zoals m1, 42, 36, 37, 38, m31, dubbel cluster 864 als ik me niet vergis, zijn erg mooi en duidelijk te zien.

Het is niet zwaar en, integenstelling tot wa ik dacht, erg makkelijk en snel buiten te zetten. Zoals je mss weet bestaat het uit 2 delen: de "buis" en de montering. Die kan je makkelijk van elkaar scheiden door ( niet met de intelliscope ) aan een metalen veertje te trekken en dus zo in de wagen te zetten.

Je kan ook aan astrofotografie doen, Afocale fotografie, wat wil zeggen dat je gewoon de camera op het obecjtief plaatst. Ik heb al ( redelijk ) mooie foto's van Saturnus en de Maan, maar deepskyobjecten lukt niet :s.

Om eerlijk te zijn hebk geen enkele ervaring met andere soorten telescopen en merken, maar ik ben toch al erg tevreden over de Orion xt8

Ik hoop dak u een beetje meer heb kunnen vertellen over de Orion skyquest xt8 dan de telescopenhandelaar :smartass

Greetzz, Pieter
                  Orion Skyquest XT8"
                  oude 60 mm refractor...

Commentaar

Werken...
                  X