Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Starblast/Bino

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Starblast/Bino

Ik ben van plan om een verrekijker te kopen of een kleine telescoop om mee te nemen op reis.
    Mijn oog is gevallen op een Starblast. Ziet er wel een leuk ding uit & met goede optiek volgens TS.
    Ofwel neem ik een goedkope verrekijker. De 10x60 of de 15x70 van TS. Heeft er iemand ervaring met 1 van hierbovengenoemde?
    http://www.telescope-service.com/OrionU ... #StarBlast
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Goh, dat hangt ervan af wat je ermee wilt en hoe je op reis gaat. Een verrekijker blijft natuurlijk heel veel handiger en kan in de meeste gevallen ook nog een dagje in een rugzak mee. Als je lekker met de auto gaat en die voortdurend in de buurt hebt is het weer anders. Ik heb een 10x70 verrekijker en daar kun je van alles mee zien. Volgens mij ik inmddels zo'n 60% van de Messierlijst gehad.

Commentaar

Ik ben altijd al erg gecharmeerd geweest van de Starblast. Maar ik vind 'm toch nog aardig duur voor wat je krijgt. (voor 60 euro meer heb je een 200 mm Dobson).
      Een verrekijker is erg geschikt als reiskijker, vooral als je nog niet zo heel erg bekend bent met de sterrenbeelden. Op een donkere locatie is het prachtig om de Melkweg af te scannen!
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

@ Roel: Hoe waren de beelden door de Starblast? Ik twijfel tussen een verrekijker & een starblast. Ik denk dat een verrekijker niet genoeg zal kunnen vergroten & te weinig lichtopbrengst zal hebben om me lang te boeien. Ik zou eens willen weten tot hoever de sterren mooi scherp zijn in de goedkopere bino's van TS. Het lijkt me wel aangenaam om op een zomeravond op reis een mini-dob op een tafeltje te hebben. Leuk sfeertje
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Hoi Jefke,

ik heb tijden een 15x70 van Oberwerk gebruikt en ben sinds afgelopen weekend de trotse eigenaar van een Starblast. Ik ben gestopt met verrekijkers gebruiken om een aantal redenen:
          - voor een beperkt aantal objecten zijn ze geweldig (Andomedanevel, kometen, zomermelkweg, e.d.), maar voor de meest andere ging ik snel de sterkere vergroting missen en het gebruik van filters
          - om ze goed te gebruiken heb je toch een statief nodig en liefst een parallellogram-constructie o.i.d. en dan is het handige/transportabele er ook wel vanaf vergeleken met een kleine telescoop
          - een beetje (budget)telescoop geeft toch wel een beter beeld dan een (budget)verrekijker

Van de Starblast heb ik nog weinig kunnen genieten. Sixela kan je daar een heleboel meer over vertellen, maar ik heb al wel geconstateerd dat het beeld in ieder geval beter is dan in de 15x70 (en de 20x80 triplet) die ik heb gehad. Plus dan het feit dat dat niet alleen zo is bij 15x, maar ook bij 90-100x en dan zie je heel veel objecten een stuk beter! De buis van de Starblast is licht en transportabel, de basis is (te) zwaar en niet demontabel. Ik ben aan het denken over een manier om hem op een fotostatief te kunnen monteren. Dan is het geheel nauwelijks zwaarder dan een verrekijker plus montering (wel groter) en is voor mij de keus niet moeilijk, ook/juist als het gaat om vakantie onder een donkere hemel.

Hou er wel rekening mee dat de Starblast (f/4) theoretisch behoorlijke eisen stelt aan je oculairen. In de praktijk ligt dat er natuurlijk evenzeer aan welke eisen je zelf stelt. Net als bij oculairen geldt: eerst doorheen kijken, dan pas kopen. (Ik weet niet waar binoviewer ligt, maar dat kijken mag best een keer bij mij)

Groet,
          Eric
          Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
            @ Roel: Hoe waren de beelden door de Starblast?
            Vorig jaar in Italië beschikte ik over een Starblast én de 25x100 verrekijker (op statief) van de eigenaars van het pand waar ik logeerde.

Ik heb ongeveer 80% van de tijd door de Starblast gekeken, omdat die oculairs heeft die filters accepteert en véél grotere vergrotingen laat gebruiken dan de verrekijker.

Alleen voor stervelden met erg grote open clusters en erg grote donkere nevels won de verrekijker het meestal van de Starblast; van zodra voorwerpen even klein zijn als bijvoorbeeld M8 zie je in een verrekijker niet veel meer dan een wazig vlekje, en kleine planetaire nevels (Blue Snowball, Saturnusnevel, enz.) zien er gewoon uit als sterretjes in een verrekijker.

De Starblast is ook veel handiger om te vervoeren dan grote verrekijkers op een statief. Nadeel is het gebrek aan comfort (ik gebruikte de Starblast zonder tafeltje, dus ik zat meestal op de grond).

De optiek is van goede kwaliteit (nadat je de spiegelclips losgezet hebt. als ze vaststaan ) maar de kijker moet erg precies gecollimeerd worden (maar dat is een fluitje van een cent want je kunt overal aan zonder het oculair te verlaten, zelfs collimatie met een stertest is makkelijk).

Het is wel een marteltuig voor oculairs (eigenlijk heb je zelfs voor Plössls Televue Plössls nodig; zelfs Ultrascopics zijn een tikkeltje minder goed en Sirius/Highlight Plössls hebben al veel last van astigmatisme aan de rand) tenzij je een barlow gebruikt; een barlow is zowiezo aan te raden (liefst een Orion Shorty Plus; een Televue steekt te diep, en sommige lange barlows die minder diep insteken vereisen teveel indraaien van de oculairhouder).
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
            X