Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

vangspiegel op newtons

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• sdufoer
    antwoordde :
    Wel opletten. Sommige fabrikanten maken hun vangspiegels te klein zodat je een flink stuk van het binnenkomende licht verliest.

Dit heb ik oa al eens meegemaakt bij orion optics (uk). Wel al een tijdje geleden.

Laat een reactie achter ::

• Yigal
    antwoordde :
    De grootte van je vangspiegel hangt af van de volgende factoren: lengte lichtweg vanaf de secondaire spiegel, grootte van je verlicht veld, brandpuntsafstand en openingsdiameter. Een fotografische telescoop heeft meestal een wat grotere vangspiegel om een vollediger verlicht veld te krijgen. Visuele telescopen hebben vaak een kleinere vangspiegel om het visuele constrast zo hoog mogelijk te krijgen. Met het programma Newt kan je exact berekenen wat je nodig hebt.

• EricB
    antwoordde :
    Ja, dat is normaal. De diameter van de vangspiegel bepaalt de grootte van het volledig uitgelichte beeld in het brandvlak. Voor visueel heb je genoeg aan 10-14 mm en is een kleinere spiegel mogelijk. Voor fotograferen wil je ook in de hoeken een hleder beeld en heb je dus een grotere vangspiegel nodig. Kijk maar eens op de site van Oldham Optical of download NewtWin, een programmaatje om de dimensies van Newtons door te rekenen

• Orioner
    started a topic vangspiegel op newtons

vangspiegel op newtons

hallo,

ik zit met een vraag. ik heb 2 newtons een 254 F 4.8 met een vangspiegel van 63 mm en een fotonewton van 150 F4 ook met een vangspiegel van 63mm, is dit normaal en kan dit niet kleiner, de kleine newton heeft een obstructie van 42% tegenstaand die andere van 26%

groeten
Werken...
X