Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Telescoop gekocht, maar raar beeld

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Telescoop gekocht, maar raar beeld

Beste,

Ik ben hier nieuw.
    Ik heb vandaag een zeer simpele telescoop gekocht, gewoon beetje kijken naar de sterren enzo. Alleen ik snap er helemaal niks van.

Ik heb heel raar beeld en snap niet hoe het in elkaar moet, op internet staat weinig.
    Hoop dat jullie mij kunnen helpen

deze onderdelen heb ik nog "over"
    1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

en als ik er doorheen kijk zie ik dit

lijkt me niet helemaal goed?

iemand enig idee hoe ik beetje goed / normaal beeld krijg?

Dat laatste plaatje zegt een hoop. Je telescoop staat niet goed gecollimeerd. Oftewel, de spiegels staan niet in 1 lijn met elkaar. Hierdoor krijg je een onscherp beeld wat ook niet scherp te stellen is. Ik kan je zo (en vooral niet op dit uur van de dag ) een heldere uitleg kunnen geven over collimatie....maar er zullen vast mensen zijn die wat helderder in het hoofd zijn op het moment......ik ga naar bed

Commentaar

is goed alvast bedankt

Commentaar

Okay, allereerst welkom op het forum!

Het enige wat je in het begin als lens/oculair in je telescoop moet stoppen
        is deze:

De rest moet je even weg laten, zoals deze:

En vooral deze:

Dit is dus niet zo'n fijn gezicht ... :

Je collimatie valt volgens mij wel mee, als die laatste foto is wat ik denk
        dat het is..

En deze kan volgens mij zo in 'raad die plaat', want ik heb geen idee wat
        we hier nu precies zien..

Enniewee, probeer het eerst nog eens met alleen 1 oculair en probeer dan
        nog eens scherp te stellen.. En volgens mij zie ik 2 oculairs, een 4mm en
        een 12.6 mm? Hoe meer millimeter, des te lager de vergroting, en des te
        scherper *zegmaar* je beeld word. Begin met de laagste vergroting en
        ga dan elke keer een stapje hoger tot je beeld onscherp word.

Krijg je hem helemaal niet scherp dan zal idd je collimatie slecht zijn, maar
        volgens mij heb je *zegmaar* teveel lenzen in je scope zitten ...

Groetjes,

Bandit (enge foto, die vierde..)
        Achromatologisch

Commentaar

dankje wel voor je reactie

Die laatste foto is met douw kapje las ik ergens anders

zo als ik het goed heb?

maar als ik door de 2e foto kijk zie ik al helemaal niks :$

Commentaar

Ik neem wel aan dat je met de focusseerinrichting het beeld scherper hebt proberen te stellen dan dit? Waar je nl nu tegenaan kijkt is de reflectie in de hoofdspiegel van de "ster" met het spiegeltje om het beeld buiten de scoop te krijgen. Dit is een gewoon beeld in iedere reflectortelescoop.
            groet,
            Marc
            Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Is dit een 'echte' van Emeijobservatie?
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

hoi welkom op het forum

ik denk dat dit :

een bescherm kap is van je telescoop met een gat er in om .. eh iets tekunnen doen

heb je inmiddels al wat beter beeld ?

-BaN-
                Meade LXD75 6"
                Samsung GX-1L 18-55
                Orion Shory Plus 2x Barlow
                Plossl series 500 4mm , 6.5mm
                Meade series 4000 DS Super plossl 26mm

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                  Is dit een 'echte' van Emeijobservatie?
                  haha, volgens mij ook.

Zo zie je maar weer: precies zoals we al dachten: service tot de voordeur.

Asmooh:
                  als ik jou was zou ik dat ding maar weer terug brengen naar de verkoper!!!!
                  je hebt zo te lezen geen enkel idee wat je ermee kan, hij doet het dus niet. Vertel dat die verkoper maar.
                  30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

hoi ben al een tijdje niet meer op het forum geweest dus nu lees ik effe alle posts die ik gemist heb de laatste 2 maanden, toen ik dit las moest ik effe op mijn achterhoofd krabbelen
                    zelf ben ik ook met een vergelijkbaar telescoopje begonnen en volgens mij heb jij een 24,5 mm (0,96 inch) oculair ipv 31,75 mm (1,25 inch) oculair. als dat het geval is past je oculair niet zo in je focuseer inrichting en is de houder te groot voor je oculair als het goed is heb je een adaptertje er bij zitten van 31.75mm naar 24.5 mm(het is een simpel stukje plastic van de ene maat naar de ander) daarmee moet je oculair passen zonder tussenkomt van barlow of andere dingen, ook al zou je telescoop slecht gecollomneerd zijn moet je toch nog wel wat kunnen zien dus kijk uit het raam en zoek bv een lantaarnpaal of het raam van de buurvrouw ofzo en speel met de focus als dat lukt moet je maar is de maan proberen ofzo ,

suc6 Red
                    -Meade LXD75 mount
                    -Meade 150mm f5
                    -Meade 130mm f7.9
                    -Meade ETX-70
                    -Canon Eos350d

Commentaar

die oculairs... die barlows... *shudder* enkeltje vuilnisbelt! zijn plastic rotdingen.. als je geld over hebt koop zo'n oculairkoffertje bij de koepel ofzo, want die dingen... *shudder* heb er nogsteeds nachtmerries van

Commentaar

Werken...
                      X