Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Prestaties als Dobson 12" ...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Prestaties als Dobson 12" ...

Navond,

Ik wil een nieuwe telescoop aanschaffen, met meteen een ultra stevig statief Zoals de titel wil ik een sterk presterende telescoop als de Dobson 12" maar wel met de mogelijkheid als goto/autostar en astrofotografie. Heeft iemand tips? Prijsrange 1500/2000 Euro.

Hartelijk dank voor de tips.

ps: Interesse gaat uit naar zowel deepsky/planeten en zon, ben op zoek naar een allrounder.

Hoi Quaser,

Waarom meteen een 30cm? Ik neem aan dat je met je 4.5" reflector nog niet hebt gefotografeerd. Misschien is het dan verstandiger om te beginnen met een 20cm kijker op een stevige montering (denk aan een HEQ5 of EQ6) met SkyScan goto. Als je de goto alleen wilt gebruiken voor fotografie, kan je ook gewoon voor een montering met volgmotoren op beide assen kiezen i.p.v. goto. Ook al heb je een vrij groot budget, misschien is het toch verstandiger om astrofotografie onder de knie te krijgen met een wat kleinere telescoop. Ik denk namelijk dat de overstap van een 4.5" reflector naar een 30cm met alles erop en eraan en astrofotografie een beetje te groot is.

Trouwens, een Dobson is een Newton op een Dobson-montering. We hebben het in dit geval dus over een Newton.

Commentaar

-12" telescoop
      -GOTO
      -Astrofotografie
      -2000 euro

Helaas, da's gewoonweg niet haalbaar. Wat wel kan is een ED80 op een HEQ-5. Een leuke setup voor fotografie.
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Als je een grote telescoop wil, koop hem dan niet op een eq-montering. Je sleept er je een buil aan en je zal merken dat je hem niet vaak gaat gebruiken (omdat het zo'n gedoe is om hem op te zetten).

En voor 2000 euro heb je nog geen 10" op een eq6 skyscan (wat tochwel het minimum is voor die telescoop, zeker voor fotografie!)

Een leuke allrounder voor 2000 euro is een 8" newton op een heq-5 of eq6 met goto. Deze monteringen presteren heel goed voor de prijs en de 8" newton laat je genoeg dingen zien om een hele tijd vooruit te kunnen!

Voor 2000 euro heb je bijvoorbeeld een 8" newton op een eq-6 met goto (waar je later zelfs nog een 10" op kan gooien). En met die montering hoef je je geen zorgen te maken om er nog een guidescope en spul bij te zetten....houd i goed.

Commentaar

Ik denk zelf los van jullie tips ook aan een LX200GPS 10" Is dat een beetje een goede scope? Of moet ik wachten op de LX200R?

Ik las wat over een te lang brandpuntafstand bij bovenstaande, echter de deepspace samples op internet zijn toch indrukwekkend te noemen.

Kan ik met zo'n scope als bovenstaande bijvoorbeeld relaxed andromeda zien in kleur, realtime en groot?

Stel dat ik alleen een goto systeem wil hebben, dus geen GPS (lees lx200gps) wat is dan goedkoper en qua beeld beter?

Commentaar

Origineel geplaatst door SkyGuy
            Als je een grote telescoop wil, koop hem dan niet op een eq-montering. Je sleept er je een buil aan en je zal merken dat je hem niet vaak gaat gebruiken (omdat het zo'n gedoe is om hem op te zetten).
            Is natuurlijk een kwestie van smaak. Genoeg mensen die dat doen.

En voor 2000 euro heb je nog geen 10" op een eq6 skyscan (wat tochwel het minimum is voor die telescoop, zeker voor fotografie!)
            Jazeker wel. Nou ja, in ieder geval de EQ-6 foto, of de gewone EQ-6 met volgmotoren. Is later altijd uit te breiden natuurlijk.

Een leuke allrounder voor 2000 euro is een 8" newton op een heq-5 of eq6 met goto. Deze monteringen presteren heel goed voor de prijs en de 8" newton laat je genoeg dingen zien om een hele tijd vooruit te kunnen!

Voor 2000 euro heb je bijvoorbeeld een 8" newton op een eq-6 met goto (waar je later zelfs nog een 10" op kan gooien). En met die montering hoef je je geen zorgen te maken om er nog een guidescope en spul bij te zetten....houd i goed.
            Alhoewel mij dat inderdaad ook een beter idee lijkt.
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door quasar
              Kan ik met zo'n scope als bovenstaande bijvoorbeeld relaxed andromeda zien in kleur, realtime en groot?
              Tja, eerlijk gezegd lijkt me na deze opmerking je stap al helemaal te groot. Je ziet Andromeda natuurlijk altijd 'realtime' (zij het met een vertraging van circa 2.300.000 jaar), en ook in kleinere telescopen zie je dit stelsel al 'groot'. Sterker nog, hij past al snel niet meer in je beeldveld zo groot is dit stelsel. En kleur in Andromeda? Als het al kan betwijfel ik of het veel is, en of dit al met een 300mm kan.

Stel dat ik alleen een goto systeem wil hebben, dus geen GPS (lees lx200gps) wat is dan goedkoper en qua beeld beter?
              Zónder GPS lijkt het mij nog weer goedkoper, maar qua beeld hebben GoTo en GPS er natuurlijk niks mee te maken. Je zou het geld van de GPS dan natuurlijk in de kwaliteit van de optiek kunnen steken, of zelfs ook de GoTo laten varen en enkel voor goede volgmotoren gaan. Je optiek en montering zijn veel belangrijker voor het beeld en fotografische resultaat, dus waarom zou je überhaupt voor GoTo of GPS gaan?
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Wat dacht je van deze ?

C11 Ultima met vorkmontering op C14 statief. Flexibele dauwkap, radiusbloks, prisma 2" en 1 1/4". Zeer goede optiek. (gekocht bij Ad Mathijs, Astrotechniek)
                1800 Euro

staat te koop op http://www.te-les-koop.be
                Meade 10" Lx-50, Meade ETX 80

Commentaar

Een grote telescoop op een eq-montering is inderdaad een behoorlijk gesleep, weet ik uit ervaring. Maar als je voor een EQ6 gaat, maakt het weinig uit of je er dan een 20 of een 25cm opgooit. Slepen doe je toch...
                  30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Helaas bij telescopium verkocht.
                    Weet iemand een goede zaak met showroom rond breda/dordt?

Commentaar

Origineel geplaatst door Panther_be
                      Wat dacht je van deze ?

C11 Ultima met vorkmontering op C14 statief. Flexibele dauwkap, radiusbloks, prisma 2" en 1 1/4". Zeer goede optiek. (gekocht bij Ad Mathijs, Astrotechniek)
                      1800 Euro

staat te koop op http://www.te-les-koop.be

Helaas, de url werkt niet.

Commentaar

Helaas bij telescopium verkocht.
                        Weet iemand een goede zaak met showroom rond breda/dordt?
                        Bij jou in de buurt zit sterrenwacht Ecliptica.
                        http://www.ecliptica.org
                        Die mensen hebben veel verstand van telescopen alsmede fotografie ermee...
                        30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Je hebt overduidelijk een volkomen verkeerd beeld en veel te hoog geplaatste verwachtingen van deze hobby. Bereid je maar vast voor op een teleurstelling.

Astrofotografie is net leren lopen, dat gaat gepaard met veel (heel veel) vallen en opstaan. Jij wil beginnen met het meest moelijke en veeleisende aspect van astronomie zonder eerst te (willen) leren lopen.

Begin simpel "low-budget" met fotografie op een statief, daarna misschien piggyback op een eenvoudige montering. En als je daar ervaring mee hebt opgedaan zou ik je pas willen adviseren om eens verder te kijken naar een telescoop met een KORTE brandpuntsafstand (geen SCT !) op een kwalitatief hoogwaardige montering.

Groeten,

/Raimond.
                          i love astronomie

Commentaar

Toegegeven, ik ben lui en heb geen zin alle aspecten te leren kennen, net als degene hier die jullie een Dobson hebben geadviseerd, wil ik gelijk een telescoop die alles zelf doet, het liefst met Wifi zodat ik vanaf mijn kamer kan navigeren met de telescoop in de tuin.

Ik denk dat ik deze hobby uitstel tot ik 65 ben en er echt tijd voor heb. Tegen die tijd maak je met je telefoon een h-alpha shot van de zon

Commentaar

Al eens aan een Cassegrain ETX gedacht?
                              Dat lijkt me een beetje voor de hand liggend, als ik dit zo lees..

Groetjes,

Bandit
                              Achromatologisch

Commentaar

Werken...
                              X