Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een goed begin, is het halve werk.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een goed begin, is het halve werk.

Hallo Astroforumers,

Allereerst, wat een prachtforum hebben jullie! Op het moment dat ik het vond, voelde ik me direct thuis. Ik heb uren zitten lezen, en ben een stuk wijzer geworden met allerlei zaken. Ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Cees, ik woon in Alkmaar, al heel mijn leven ben ik in telescopen geinteresseerd geweest, maar het kwam er nooit van. Door omstandigheden heb ik nu veel tijd gekregen om me eindelijk eens in het astro-wereldje te begeven.

Ik ben al maanden op zoek naar een goede telescoop, maar ik kom er niet echt uit. Er staan zat telescopen te koop, maar ik wil wel weten WAT ik koop, om niet achteraf teleurgesteld te zijn over de resultaten. Misschien willen jullie mij hiermee helpen. Ik heb om te beginnen ongeveer 300 euro over voor een goede basistelescoop (2de hands).
    De bedoeling is om mooie foto's te maken van de Maan en Mars, het mag een sterke telescoop zijn. Welke telescoop raden jullie mij aan? Welk merk, en wat zijn de voor en nadelen van sommige merken? De telescoop moet ook uit te breiden zijn, dat zullen ze misschien allemaal zijn, maar de één meer dan de ander? Die Skywatcher van Von is ook een mooie, maar kan je daarmee de Maan van dichtbij bestuderen. Ik snap dat men meteen de Maanlanders wil zien, maar zo werkt het natuurlijk niet, je moet er langzaam inrollen. Gewoon een keigoeie telescoop voor iemand die begint, in mijn geval heb ik wel ervaring met fotograferen. Ik ben erg benieuwd wat jullie mij adviseren.

Welkom!
    Wat bedoel je met basistelescoop? buis+montering?
    Ik kan je de maksutov telescopen van skywatcher/orion van harte aanbevelen. Erg goed op planeten en lange brandpuntsafstand.
    Houd rekening met een budget van ca 1000 euro voor een beetje fotografie.

Je budget is wel wat krap voor een redelijke planetenkijker.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
      Welkom!
      Wat bedoel je met basistelescoop? buis+montering?
      Ik kan je de maksutov telescopen van skywatcher/orion van harte aanbevelen. Erg goed op planeten en lange brandpuntsafstand.
      Houd rekening met een budget van ca 1000 euro voor een beetje fotografie.

Je budget is wel wat krap voor een redelijke planetenkijker.
      Bedankt voor je welkom!
      Met basistelescoop bedoel ik een complete telescoop die uit te breiden is, om verder te kunnen kijken. Of werkt dit niet zo?
      Over het budget, op marktplaats staan volgens mij hele mooie, voor niet al te veel geld. Vergis ik mij nu zo?

Commentaar

Jazeker.
        Complete telescopen voor 300 euro waarmee je kunt fotograferen bestaan niet.
        Er zijn zat handelaren die je vertellen dat het wel kan. Maar daarvoor zijn het handelaren.
        Keigoede telescoopbuizen voor 300 euro is ook lastig. Niet onmogelijk.
        Reken op het dubbele voor een startsetje dat voldoet aan je eisen.

O ja:

De eerste wet van de aankomende astrofotograaf luidt:

M=>2T

Montering is minimaal twee keer zo duur als je telescoop.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik denk ook dat je 2de hands geen goede astrofotografie gaat vinden rond de 300 euro.

Waarom ? omdat je een goede stevige statief nodig hebt en die kosten al wat geld.

Maar je kan altijd is op te-les-koop kijken.
          http://www.te-les-koop.nl
          Meade 10" Lx-50, Meade ETX 80

Commentaar

Er staat een Meade ETX-70AT, te koop voor 200 euro, die je kan aansluiten op je pc. Houdt dit in dat je het beeld dan kan zien op je pc?
            En bedankt voor je link, Panther!

Commentaar

Ik snap je vraag niet. Wil je een goed advies of heb je je keuze al gemaakt?
              Zit een heel betoog te houden over hoe en wat en nu gaat het over de ETX 70?

Commentaar

Ik snap je vraag niet. Wil je een goed advies of heb je je keuze al gemaakt?
                Zit een heel betoog te houden over hoe en wat en nu gaat het over de ETX 70?
                Nee, ik heb geen keuze gemaakt. Maar ik gaf slechts een voorbeeld van wat men te koop aanbiedt, in dit geval voor 200 euro, die EXT 70 telescoop. Hou er rekening mee dat ik een absolute leek ben, en sinds een paar maanden een goede telescoop zoek. Voor 300 euro een telescoop waarmee je kan fotograferen is niet mogelijk, dus met dat betreft ben ik weer een illusie armer. Dus dat fotograferen kan ik dan maar beter even vergeten. Ik dacht dat je op een telescoop gewoon een webcam kon plaatsen en foto's maken.

Commentaar

Met een beperkt budget zou ik gaan voor een 10cm refractor (achromaat) of een 15cm F8 newton van skywatcher. Dat heb je nieuw voor 300€ met montering waar je later een motor kan opzetten. Dan kan je met een webcam plaatjes schieten van maan & planeten. Mooie foto's van nevels zijn wel niet mogelijk maar daarvoor ligt je budget te laag en dat was trouwens je vraag niet.
                  Ik zou persoonlijk niet gaan voor een ETX70.
                  Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

De ETX-70 is een leuke starter, hoewel deze bij het leven afgekraakt word
                    op het forum alhier. Uitlatingen als 'Senseo' en 'hoera Meade is bijna failliet'
                    zijn de revu nog wel eens gepasseerd hier..

De argumenten zijn kort gezegd een beetje: de volgmotor/GOTO maakt
                    lawaai en de lensopening is te klein en het brandpunt is (te) kort; Allemaal waar.

Haalt niet weg dat ik er altijd veel plezier van heb gehad; Het ding
                    is super draagbaar en binnen luttele seconden buiten gezet, wat niet het
                    geval is bij welke Newton kijker dan ook. De volgmotor en GOTO zijn een
                    must voor elke astrofotograaf en wat dat betreft voldoet de ETX-70 wel
                    aan jouw wensen, echter nogmaals, de opening en het korte brandpunt
                    laten dat wel te wensen over. Zoek maar eens op internet naar foto's die
                    gemaakt zijn met de ETX-70; Er zit zat leuks tussen, maar veelal hoor/lees
                    je commentaar van: 'heel mooi gedaan! Voor een ETX-70...'

Maar jij zoekt een 'kei goeie kijker' voor je geld en dan valt de ETX-70
                    inderdaad wel af.. Bovendien vind ik 200 euro wel wat aan de hoge kant
                    voor een 2ehands ETX-70, maar het is maar net hoeveel je er voor over hebt...

Upgraden zodat je verder/meer kan zien is alleen mogelijk door de buis
                    van je telescoop te vervangen door een betere. (grotere) Wel kan je de
                    montering upgraden, en wat al gezegd is: de montering kost veel meer
                    dan de buis zelf!

Misschien een idee met dat budget om te beginnen met een Dobson en
                    later te investeren in een montering met volgmotor die jouw buis kan dragen.

Heel veel plezier en succes met je zoektocht!

Groetjes,

Bandit
                    Achromatologisch

Commentaar

Ik sluit me voor een groot deel aan bij Bandit. Een ETX is zoiets als
                      Rita Verdonk: je houdt ervan of niet.
                      Voor weinig geld een goede telescoop is inderdaad een Dobson!

Commentaar

Voor planeten enzo : 102mm >F/8 Refractor of Skywatcher 150/1200
                        Voor deepsky: Skywatcher 150/750 of 8" Dobson (misschien zelfs 10" )
                        Bresser Hunter 10-30x50
                        Bresser Skylux 70/700

Commentaar

...Een ETX is zoiets als Rita Verdonk...
                          Zie!? Dat is nou PRECIES wat ik bedoel!

Groetjes,

Bandit
                          Achromatologisch

Commentaar

Allen hartelijk bedankt voor jullie reactie's!!
                            Ik ben nog steeds op zoek, maar jullie zeggen een Dobson? Zo eentje als deze?

Is deze telescoop ook geschikt voor de Maan en planeten?
                            Het lijkt me wel een gesjouw om hem op te stellen.
                            Ik denk dat ik eerst voor een eenvoudige goede telescoop ga, en lekker de Maan en planeten proberen te bekijken, lijkt dit jullie een goed idee?
                            Zo kan ik er rustigaan in thuis worden. Maar er zijn zoveel keuzes, ik word er helemaal kriegel van. Ik ga nog maar even internet afstruinen.
                            Als ik wat vind, plaats ik wel een foto, en dan hoop ik van jullie te horen of dat dan een geschikte is voor mij. Nogmaals bedankt voor de reactie's!!

Commentaar

Maar hiermee kan je vrijwel niet fotograferen.
                              Dit is geen undersign.

Commentaar

Werken...
                              X