Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Probleem met declinatie-as (?)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Gast antwoordde
    Bedankt jullie, ik ga eens kijken of ik het kan oplossen

Laat een reactie achter ::

• Steem
    antwoordde :
    En dat was ook al wat ik tegen hem had gezegd op MSN hehe. Roel is een goede leermeester.

• Roel
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door sixela
    Da's meestal het wormwiel dat te ver van het tandwiel is gekomen (of gewoon geen greintje smeervet meer tussen de twee). Ik ken je montering niet goed genoeg om je te vertellen hoe je dat bijstelt...
    Dat is precies wat ik ook denk. Waarschijnlijk moet het wormwiel weer wat strakker tegen het hoofdtandwiel worden geplaast. Is niet moeilijk, maar je moet even weten hoe het in elkaar zit.

Misschien vind je hier wat meer info over het afstellen:
    http://www.astronomyboy.com/cg5/

• sixela
    antwoordde :
    Da's meestal het wormwiel dat te ver van het tandwiel is gekomen (of gewoon geen greintje smeervet meer tussen de twee). Ik ken je montering niet goed genoeg om je te vertellen hoe je dat bijstelt...

• Clear Skies
    antwoordde :
    Misschien is er door het 'gebruik' wat ruimte onstaan tussen de schroeven en de montering. In dat geval kan het helpen er wat metalen ringetjes (Praxis, Gamma, etc.) ertussen te zetten zodat je die ruimte opvult en alles weer strak kan worden aangedraaid...

Gast antwoordde
    Iemand?

Gast antwoordde
    Ik heb net de montering eraf gehaald en nog wat beter gekeken. De gehele declinatie-as blijkt speling te hebben. Ook wanneer ik alle moertjes goed aandraai (niet te strak natuurlijk) heeft 'ie nog wat speling.

• NFS'ke
    antwoordde :
    1) Misschien is je dovetail een beetje vervormd
    2) Je hebt ook maar 1 vastzetschroef op je dovetailhouder, mischien is deze aan de binnenkant vd dovetailhouden van hoek veranderd, zodat deze niet meer haaks staat
    3)wacht op andere reacties

Een bezoeker startte een onderwerp :Probleem met declinatie-as (?)

Probleem met declinatie-as (?)

Ik heb een probleempje. Gisteren heb ik waargenomen met mijn telescoop en nu heeft de dovetail wat speling. Wat de oorzaak van de speling is weet ik niet. Ik schat dat hij 0,5 cm naar links en naar rechts te bewegen is. Natuurlijk is dit erg vervelend, want als ik mijn kijker aanraak tijdens het waarnemen is het object gone.

Weet iemand waar het aan kan liggen en hoe ik het kan herstellen?
Werken...
X