Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Opnieuw stertesten C9,25

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Opnieuw stertesten C9,25

Beste Optiekdeskundige

Enige tijd geleden heb ik wat stertesten gemaakt van mijn C9,25.

Op advies van een aantal mensen heb ik mijn telescoop nog een keer uit elkaar gehaald en de spiegels en correctorplaat precies gezet zo als het moet. Er staat namelijk achter op de spiegels en in de correctorplaat een nummer welke in een lijn moeten liggen.

Ik heb vanavond weer stertesten gedaan.
    Deze keer heb ik naast de stertesten in het primaire brandpunt ook stertesten gedaan met een barlowlens.

Wie o wie van de deskundige op dit forum kunnen mij vertellen hoe mijn telescoop( de kwaliteit van de spiegels) nu is ?

Alvast bedankt voor de moeite.

M.v.g
    Arend
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

De bovenste beelden zijn essentieel perfect.

De onderste beelden tonen een hele minieme sferische aberratie (combinatie van hoger en lager-order, waarschijnlijk een hele lichte turned edge -- zie iets helderdere binnenring aan één kant en iets helderdere buitenring aan de andere), wat spiegelruwheid en vooral wat seeing-effecten.

Maar zo dicht bij focus zie je dan ook elke aberratie, ook aberraties die in focus nauwelijks een invloed hebben; als je 't simuleert met Aberrator om een soortgelijk beeld te krijgen kom je in de buurt van 1/5-1/6 piek-tot-vallei op de golffront, en ongeveer 0.91 Strehl; ik zou zeggen, één van de betere C9.25 en zelfs beter dan de meeste Chinese (GSO en Synta) Newts.

Puike optiek, met andere woorden, althans voor een massaproductiespiegel. Het kan zelfs zijn dat een deel van wat je ziet komt door een nog niet helemaal afgekoelde spiegel, en dan is die spiegel wel verdomd goed.

En de collimatie is gewoon perfect.

Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Tussen haakjes, je vermogen om prentjes te trekken van een stertest is indrukwekkend, en misschien moet je eens kijken of je en Roddier-test kunt maken. Die vertelt je bijna precies hoe het golffront eruitziet.

http://www.astrosurf.com/tests/roddier/projet.html

Op mijn nieuwe laptop werkt die beta-versie niet (en de beelden die je maakt moeten op 30 seconden geïntegreerd worden, je moet extrafocaal van die diffractie op stofdeeltjes verlost worden, enz.).

Als je wat googlet kun je er misschien iets mee doen.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Je spiegel is prima in orde.
        De minieme afwijkingen (als ze er al zijn) zijn bij normale waarneming z.g.a. onzichtbaar
        of geheel niet waarneembaar.
        Ik gebruik onderstaande afbeeldingen als richtlijn.
        Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Commentaar

Beste mensen,

Bedankt voor jullie reactie's. Ik ben zelf niet zo'n theorie man dus ben blij dat de telescoop prima voldoet.

Die stofdeeltjes zijn gemakkelijk weg te halen. Ze komen omdat ik mijn kijker van binnen heb bekleed met velours.

Zal het veel uitmaken met hoge resolutiefotografie ?

bedankt,
          Arend
          Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
            Tussen haakjes, je vermogen om prentjes te trekken van een stertest is indrukwekkend, en misschien moet je eens kijken of je en Roddier-test kunt maken. Die vertelt je bijna precies hoe het golffront eruitziet.

http://www.astrosurf.com/tests/roddier/projet.html

Op mijn nieuwe laptop werkt die beta-versie niet (en de beelden die je maakt moeten op 30 seconden geïntegreerd worden, je moet extrafocaal van die diffractie op stofdeeltjes verlost worden, enz.).

Als je wat googlet kun je er misschien iets mee doen.

Heeee,

Ik spreek geen Frans, sorry.

gr Arend

Commentaar

Hey Arend,

Lang niet gehoord zeg! Ik ben bezig met het lezen van ''Star Testing Astronomical Telescopes".
              We kunnen samen wel eens gaan stertesten. In dit boek staat precies aan welke kriteria de stertest moet voldoen en hoe je de sterbeeldjes moet lezen. Ik ben nu op 1/3 van het boek maar al een stuk wijzer geworden.
              De stertest kunnen we gewoon overdag uitvoeren als we een flink stuk grasveld hebben en een paar kerstballen...
              150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
              Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
                Hey Arend,

Lang niet gehoord zeg! Ik ben bezig met het lezen van ''Star Testing Astronomical Telescopes".
                We kunnen samen wel eens gaan stertesten. In dit boek staat precies aan welke kriteria de stertest moet voldoen en hoe je de sterbeeldjes moet lezen. Ik ben nu op 1/3 van het boek maar al een stuk wijzer geworden.
                De stertest kunnen we gewoon overdag uitvoeren als we een flink stuk grasveld hebben en een paar kerstballen...
                he Patrick,

Ja ik heb het heel druk op mijn werk, ben ziek geweest en ga ook weer in een bandje spelen. dus daarom niet zo veel tijd.

gr Arend

Commentaar

Re: Opnieuw stertesten C9,25

Origineel geplaatst door Arend van der Salm
                  Beste Optiekdeskundige

Op advies van een aantal mensen heb ik mijn telescoop nog een keer uit elkaar gehaald en de spiegels en correctorplaat precies gezet zo als het moet. Er staat namelijk achter op de spiegels en in de correctorplaat een nummer welke in een lijn moeten liggen.

Deze keer heb ik naast de stertesten in het primaire brandpunt ook stertesten gedaan met een barlowlens.

Wie o wie van de deskundige op dit forum kunnen mij vertellen hoe mijn telescoop( de kwaliteit van de spiegels) nu is ?

M.v.g
                  Arend
                  die afbeelding die je gemaakt hebt , wat is dat juist is dat als je door het occulair kijkt ? en gewoon er een foto fan getrokken ?
                  Meade 10" Lx-50, Meade ETX 80

Commentaar

Re: Opnieuw stertesten C9,25

[quote=Panther_be]
                    Origineel geplaatst door "Arend van der Salm":2pkcpcd8
                    Beste Optiekdeskundige

M.v.g
                    Arend
                    die afbeelding die je gemaakt hebt , wat is dat juist is dat als je door het occulair kijkt ? en gewoon er een foto fan getrokken ?[/quote:2pkcpcd8]

Nee ik heb met mijn atik 1 HS (omgebouwde toucam) een avi filmpje gemaakt en deze gestackt in registax.

gr Arend

Commentaar

Origineel geplaatst door Arend van der Salm
                      Beste mensen,

Bedankt voor jullie reactie's. Ik ben zelf niet zo'n theorie man dus ben blij dat de telescoop prima voldoet.

Die stofdeeltjes zijn gemakkelijk weg te halen. Ze komen omdat ik mijn kijker van binnen heb bekleed met velours.

Zal het veel uitmaken met hoge resolutiefotografie ?
                      Voor fotografie zeker niet.

Zelfs visueel zorgen die deeltjes voor wat extra verstrooing, maar de verstrooide energie is zo klein dat je meestal kunt bewijzen dat je er onmogelijk iets van kunt zien.

Commentaar

Werken...
                      X