Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Ervaringen met de Meade/Lidl LXD75.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ervaringen met de Meade/Lidl LXD75.

Het is alweer anderhalve maand geleden dat de Lidl de Meade LXD75 6 inch Newton verkocht. De ervaringen met vooral met de montering waren niet allemaal positief.

Ik ben benieuwd wat de ervaringen van de verschillende gebruikers van de LXD 75 tot nu toe zijn. Werken de motoren van de montering nog goed. Hoe voldoet Autostar en hoe bevalt de Newton kijker. Dat zijn vragen die zo bij mij opkomen.

Zelf heb ik de montering met de Autostar controller een maand geleden naar de Meade Fabriek in Duitsland opgestuurd. Als het goed is, krijg ik volgende week de gerepareerde montering of een nieuw exemplaar thuis bezorgd.
    Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

om mee tebeginnen : laat ik de eerste zijn die je feliciteerd met je 100ste post

De LXD75 bevalt me nog zeer goed de motoren maken wel wat geluid maar dat vind ik niet heel erg hinderlijk
    ik heb inmiddels nog maar 1x echt de goto kunnen proberen maar wat is dat super simpel (na het afstellen teminste)
    de montering + voet vind ik wel erg zwaar dit is zo wel een pluspunt als minpunt
    maar ik denk dat ik eens ga kijken of ik er aluminium buizen onder kan zetten in de toekomst

het beeld vind ik ook erg goed (maar ik heb niets om mee tevergelijken) alleen heb je echt wel meer oculairs er bij nodig dan dat er standaard bij geleverd werden (die heb ik inmiddels besteld)

al met al vind ik het zeker geen miskoop en heb er dus ook echt geen spijt van gehad

(sterkte met je stukkescoop)

-BaN-
    Meade LXD75 6"
    Samsung GX-1L 18-55
    Orion Shory Plus 2x Barlow
    Plossl series 500 4mm , 6.5mm
    Meade series 4000 DS Super plossl 26mm

Commentaar

Hallo,

Na dit forum al enige tijd in de gaten gehouden te hebben, nu dan maar een eerste post.

Ik heb zoals velen de Lidl LXD75 afgelopen december gekocht. Eigenlijk alleen maar voor de montering om er een redelijk transportabel geheel met mijn William Optics Zenitstar 80FD mee te bewerkstelligen, aangezien een 10" LX200GPS nou niet echt makkelijk onder de arm mee te nemen is.
      Daarnaast moet het ding nog eens af en toe op het balkon opgesteld worden voor zonsopnamen als ik dat vanaf huis wil doen.

Het een en ander is te lezen op mijn website http://www.home.zonnet.nl/m.m.j.meijer/astronomy.htm onder equipment en dan de LXD75. Daar staan mijn bevindingen en verwachtingen tot nu toe, en dat zal aangevuld worden nadat ik er wat meer mee gedaan heb.
      Behalve over de OTA dan, want die heeft inmiddels een andere eigenaar.

De echte test moet nog komen, gezien het slechte weer en juist geen vrije tijd op heldere avonden.

Groeten,

Matthias Meijer
      10" LX200GPS UHTC
      William Optics ZS-80FD
      LXD75 montering

[url="http://www.home.zonnet.nl/m.m.j.meijer/astronomy.htm"]http://www.home.zonnet.nl/m.m.j.meijer/astronomy.htm[/url]

Commentaar

Duidelijke beschrijving, maar zou je mij kunnen vertellen hoe ik de geringe speling op de RA as kan verhelpen?
        Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Commentaar

Heel simpel. Er was een klein beetje speling als je, met de vergrendeling vast, met de hand probeerde de RA as oost-west te duwen. Dit kan twee oorzaken hebben. Speling in het lager is één, speling in de worm is twee.

Als eerste actie is dan om de worm te verwijderen. En daar viel gelijk het probleem op, want de worm kon je een fractie van een millimeter in zijn huisje heen en weer duwen. Hij zat dus niet goed vastgeklemd met de 17mm moer. Dus die moer losgedraaid, waarna je het busje met de groef nog wat strakker kunt draaien. Daarna de moer weer goed vastzetten en proberen of je de worm nog met de hand kunt draaien. Dit moet heel soepel gaan, want de RA motor moet dit ook kunnen doen. Draait het te strak, dan moer weer los, busje een fractie losser en de moer weer vastdraaien. Let op dat de bus dan bij het vastdraaien van de moer niet te veel meedraait. Wellicht gaat het de eerste keer niet goed, dan nog een keer proberen. Echt goed aandacht aan besteden.

Daarna de wormbehuizing weer vastschroeven aan de montering. Dan valt ook meteen op of je eventueel nog een paar dunne stripjes onder de worm behuizing moet leggen om de worm en wormwiel uit te lijnen als die te laag zit, zoals ik dat gedaan heb. Zit het te hoog, dan moet je wat van de wormbehuizing afschuren, maar dat is uiteraard een wat lastiger klusje.

Neem nu gelijk van de gelegenheid gebruik om eventueel de worm/wormwiel nog wat beter te smeren met goed vet. Bij mij zat het originele vet er erg spaarzaam op.

Groeten,

Matthias
          10" LX200GPS UHTC
          William Optics ZS-80FD
          LXD75 montering

[url="http://www.home.zonnet.nl/m.m.j.meijer/astronomy.htm"]http://www.home.zonnet.nl/m.m.j.meijer/astronomy.htm[/url]

Commentaar

Hallo Hoe kun je het verschil zien tussen de Lidl versie en die je bv.bij Robtics zou kopen? ? Ik heb er 1 gezien maar wat is het vandaag nog waard? Telescoop Newton 6LXD 75

Alvast bedankt.
            Helios Dobson 200 /1000 f5 , Bresser Messier 90 /900 EXOS2 met volgmotor, Bushnell 114 / 500 voor uit het zolderraam, Bresser spektar 9-27 x50mm , bino 7x50

Commentaar

Tja, de montering is best aardig (eq5 goto - achtig). Ik denk 2e hands zo'n 300-450 euro.
              Maar op een gegeven moment gingen ze bij de lidl voor minder weg (ik dacht zelfs 250 eu ofzo?) dus er zullen vast wel koopjes te vinden zijn.

Edit: voor zover ik weet is er geen verschil tussen die van de lidl en andere winkels

Commentaar

De laatste gingen zelfs voor 150,- weg,en het is verder precies dezelfde als die je bij Robtics zou kopen.
                Het is dan ook niet te zeggen of een 2e hands een Lidl is of er 1 is die ergens anders vandaan komt.
                Tja de Lidl heeft ze niet meer,ik zie ze voor rond de 350,- te koop staan,meestal zijn ze vrij snel verkocht,
                dus populair zijn ze wel.En dat bepaald dan ook de waarde.De montering is best heel aardig,al kan het zijn dat de
                wormwielen afgesteld moeten worden,want die hadden soms vanaf nieuw wat te veel speling.Verder is het wat ouderwetser
                dan bijvoorbeeld een Skywatcher EQ5,maar er is wel goed mee te werken.

Commentaar

Ik zou er niet meer voor geven dan €350. Wij hebben er voor de sterrenwacht eentje voor €300 gekocht in prima staat, met de 6" newton erop. De Lidl versies drukken de prijs van de tweedehands LXD75's behoorlijk naar beneden!
                  Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Ik denk niet dat het Lidl fenomeen iets uitmaakt voor de prijs,vergeet niet
                    dat ze niet meer leverbaar zijn en het een gedateerde set is.

Commentaar

@MononoM

dat kan je nergens aan zien, behalve aan de aankoopbon. Het zou de gewone, reguliere uitvoering van de montering moeten zijn.

dat de Lidl versie de prijs drukt is een beetje onzin. Het is nu een kwestie van vraag en aanbod. Dat is net zoiets als zeggen dat een tweedehands lunt goedkoop moet zijn omdat de nieuwversie vroeger goedkoper was dan de huidige versie.
                      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Werken...
                      X