Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

6" Makkie vs 6" Smith-cas

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

6" Makkie vs 6" Smith-cas

Ik heb mijn newton verkocht en ben nu op zoek naar een wat kleinere kieker. Ik ga hem vooral gebruiken voor het waarnemen/fotograferen van planeten en om eens af en toe wat wazige vlekjes te bekijken. Ik zit nu te kijken naar de 6" maksutofs en smith-cassegrains omdat deze niet te groot zijn en goed presteren op planeten. Het wordt dus óf een Celestron C6 óf een 6" maksutof van Bosma, Skywatcher (welke van de 2 is de betere qua optiek/bouw & image shift?).

Mijn grote vraag is nu...welke van de 2 types zou het meest voldoen aan mijn eisen?

Planeetjes kijken is echt een stuk fijner met een Mak ipv een schmidt-cassegrain!
    Af en toe een wazig vlekje.
    De 127mm mak van Skywatcher/Orion (Synta) heb ik ooit gehad, fijne, compacte kijker. Geen onzin, gewoon werken dat ding.
    C6 is een SC, dus dat lijkt me voor planeten een tikje minder geschikt.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik heb de Orion 127mm Mak een tijd gehad. Een zeer goede kijker met geen enkele image shift. De optiek heb ik laten testen en die was, voor een Maksutov, perfect.

Het enige nadeel was de lange afkoelperiode. Ik heb er nog steeds spijt van dat ik deze kijker heb verkocht.

Orion verkoopt de kijker ook in de 150mm versie.

Voor het waarnemen van planeten adviseer ik jou de Mak te nemen. Ik heb ook een Schmidt Cassegrain telescoop gehad, maar voor planeetwaarneming beviel de Orion Mak stukken beter. Maar goed, dat zijn mijn ervaringen.
      Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Commentaar

Origineel geplaatst door cjboer
        Orion verkoopt de kijker ook in de 150mm versie.
        En sinds kort in 180 mm… ::kwijl::

,xtG
        .tsooJ
        Ich bin ein Kollaser.
        http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Dan houd ik het bij een mak denk ik. Ik ga hem toch voornamenlijk voor de planeten gebruiken (ofja...dat is het plan ). Maar heeft iemand ervaring met de bosma maksutof?

,xtG
          .tsooJ
          Inderdaad . Maar een 180mm mak is groot & zwaar hoor, vergis je niet. Heb trouwens ook gelezen dat er problemen waren met de dovetail...maar dit gaat offtopic :P

Commentaar

Ja, dat geloof ik best, zo'n berg glas aan een stripje aluminium met twee parkertjes aan een plaatstalen buis bevestigd…

Zou ik als eerste doen, ook bij de 6" Mak: die dovetail eraf schroeven en een fijn setje ringen met een massieve dovetail erop.

,xtG
            .tsooJ
            Ich bin ein Kollaser.
            http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Bosma is een Chinese telescopen fabrikant. Al zou de naam dat niet zeggen. Ze schijnen goede telescopen te maken, alleen het contact opnemen met dit bedrijf gaat moeizaam. Ik heb eens informatie opgevraagd over een Bosma refractor. Twee ontvangstbevestigingen was alles wat ik binnenkreeg.

De website van Bosma:

http://www.bosma.com.cn/en/Exhibit2/exhview.asp?pid=202

was al erg traag, maar iss momenteel niet te openen.

Teleskop Service verkoopt de kijker, maar dat zul je ongetwijfeld al weten. Op hun website staat vermeld dat alle telescopen worden getest met een kunstmatige ster. In de praktijk blijkt dat niet altijd zo te zijn. Dat zijn mijn ervaringen, maar ook die van anderen, met Teleskop Service.

Maar voor de prijs van € 599,-- heb je volgens mij wel een goede Maksutov.
              Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Commentaar

Re: 6" Makkie vs 6" Smith-cas

Origineel geplaatst door SkyGuy
                Ik heb mijn newton verkocht en ben nu op zoek naar een wat kleinere kieker. Ik ga hem vooral gebruiken voor het waarnemen/fotograferen van planeten en om eens af en toe wat wazige vlekjes te bekijken. Ik zit nu te kijken naar de 6" maksutofs en smith-cassegrains omdat deze niet te groot zijn en goed presteren op planeten. Het wordt dus óf een Celestron C6 óf een 6" maksutof van Bosma, Skywatcher (welke van de 2 is de betere qua optiek/bouw & image shift?).

Mijn grote vraag is nu...welke van de 2 types zou het meest voldoen aan mijn eisen?
                Ik woud klar to een Skywatcher Mak tendieren. De Bosma qualiteit is niet as goed as dese van de Skywatcher. Ook de image shift van de Skywatcher is better dan de van de Bosma.

De ontersied tussen een 6" Mak Cassegrain en een 6" SC is, dat de 6" SC het de grotere Obstructje wat vor bekijken van planeten en planetary nebula een nachteil is. Ook is de image shifting bei de Celestron SC grooter dan deze van de Maks.
                Robert

HoO Germany
                Heinsberg
                near Roermond

Commentaar

Origineel geplaatst door SkyGuy
                  Dan houd ik het bij een mak denk ik. Ik ga hem toch voornamenlijk voor de planeten gebruiken (ofja...dat is het plan ). Maar heeft iemand ervaring met de bosma maksutof?

,xtG
                  .tsooJ
                  Inderdaad . Maar een 180mm mak is groot & zwaar hoor, vergis je niet. Heb trouwens ook gelezen dat er problemen waren met de dovetail...maar dit gaat offtopic :P
                  Da is keen problem met de dovetail. Ik heb een 180 Mak hier en de dovetail is feijn een best angebraacht op de tubus.

Robert

HoO Germany
                  Heinsberg
                  near Roermond

Commentaar

Re: 6" Makkie vs 6" Smith-cas

Origineel geplaatst door HoO_Germany
                    Ik woud klar to een Skywatcher Mak tendieren. De Bosma qualiteit is niet as goed as dese van de Skywatcher. Ook de image shift van de Skywatcher is better dan de van de Bosma.

De ontersied tussen een 6" Mak Cassegrain en een 6" SC is, dat de 6" SC het de grotere Obstructje wat vor bekijken van planeten en planetary nebula een nachteil is. Ook is de image shifting bei de Celestron SC grooter dan deze van de Maks.
                    Dan is mijn keuze denk ik gemaakt . De skywatcher dus (past goed bij mijn skywatcher ed80 )

Commentaar

Werken...
                    X