Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mijn nieuwe scoop!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mijn nieuwe scoop!

Hallo mensen

Sinds vandaag ben ik de trotse bezitter van een 102mm F10 Fraunhofer kijker. Het is een Bresser op een Eq3.

Ik hem hem tweedehands gekocht. Hij is nog in complete nieuwstaat, vorige gebruiker had niet echt interesse in astronomie. Dus vandaar dat hij hem niet zo vaak had gebruikt.

Ik heb net wat foto's geschoten. Hopen dat het helder blijft vanavond

- Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Gefeliciteerd met de aanwinst Eradj.
    Het zal mij benieuwen of deze kijker jou net zoveel plezier zal geven als je 8"Dobson. Hij kan in elk geval wel volgen...
    En waarschijnlijk zul je bij de planeten een fraaie contrastweergave bemerken t.o.v. de Dob: Minder lichtvangst, dus minder overstraling, en geen obstructie.
    Succes.
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Gefeliciteerd man! Mooie kijker...ga je zeker een hoop plezier aan beleven

Commentaar

Neem je m nou eens mee naar Copernicus!
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

mooie kijker, ik heb uit deze serie de 120 mm gehad en heb er met veel plezier mee waargenomen.
          ik ben benieuwd naar jou ervaringen.
          p.s. een geelfilter kan ik aanbevelen.
          Je verhoogt het kontrast en verminderd de kleurfouten aanzienlijk.
          Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
            Gefeliciteerd met de aanwinst Eradj.
            Het zal mij benieuwen of deze kijker jou net zoveel plezier zal geven als je 8"Dobson. Hij kan in elk geval wel volgen...
            En waarschijnlijk zul je bij de planeten een fraaie contrastweergave bemerken t.o.v. de Dob: Minder lichtvangst, dus minder overstraling, en geen obstructie.
            Succes.
            Overstraling los je op met een variabele polariserende filter, niet met een telescoop met minder apertuur (en dus minder resolutie).

Wat "contrast" betreft: de contrasttransferfunctie van een ongeobstrueerde telescoop van een 102mm is lager bij elke frequentie dan die van een 200mm met een centrale obstructie van 25%, dus dat denk ik niet (natuurlijk zijn er wel andere voordelen - vooral minder last om de optiek te koelen). Esthetisch zullen de beelden wel prettiger zijn, maar meer details ga je niet zien, in tegendeel.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Thnx mensen!

Laat ik het ff duidelijk maken. Ik heb hem gekocht om af en toe zonne - maanwaarnemingen te doen. Of en sterbedekking, planeten ff bekijken of iets dergelijks. Kleine dingentje waar ik geen zin voor heb om de Dob naar buiten te sjouwen en te laten afkoelen.

Stel het is eerste kwartier, half bewolkt, wat gaten tussen wolken en ik wil toch de maan ff bekijken. Dan pak ik de refractor. Ik ben er van verzekerd dat ik hem net zo vaak ga gebruiken als de dob. Want als ik zie hoe vaak ik de dob laat liggen als het niet perfect helder is.....

Ik heb net wat dingetje aan de montering afgesteld en de kijker gebalanceert. Eq3 loopt echt heel soepel. Ben er echt tevreden mee. En kleurfouten.... ja die zijn heel duidelijk. Ik denk dat ik een geel filter erbij neem op advies van zuurmond.

@Nop

Als je een bijeenkomt op Copernicus regelt, dan zal ik erbij zijn
              - Bresser 10x50

Commentaar

Atodaz, gefeliciteerd met je nieuwe kijker Mooi ding, geeft vast superbeelden op planeten! Ik ga binnenkort waarschijnlijk ook een 90mm of 102mm halen bij TS.

Commentaar

Thnx Freek, als ik je een advies mag geven. Koop eentje met een zo groot mogelijk brandpuntsafstand. Als je altijd met een newton gewerkt hebt, net als ik. En je gaat dan door een refractor kijken, dan zijn de kleurfouten wel heel duidelijk.
                  - Bresser 10x50

Commentaar

Prima kijker heb je daar, Atodaz. Ik heb zelf precies dezelfde gehad. Met een contrast booster filter waren behoorlijk wat details op Mars te zien tijdens diens laatste oppositie. Ook saturnus is een juweeltje.
                    Die Eq-3 heb ik nog steeds. Heb je al gezien dat ik hem een schilderbeurtje heb gegeven?

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=5279

Ik heb hem in Frankrijk gebruikt voor piggyback fotografie:
                    Na twintig minuten door een 150mm telelens nog steeds puntvormige sterren! Heb je eigenlijk ook die volgmotor erbij?

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... rovakantie

Je mist trouwens wel het beschermdopje voor je poolzoeker...
                    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Heel gaaf! Zoiets ben ik naar op zoek, maar dan liever een nog iets langer
                      brandpunt..

Ik weet zeker dat ie gaat bevallen!

Als ik zo brutaal mag zijn: wat moest dit geheel opleveren?

Groetjes en veel plezier ermee,

Bandit
                      Achromatologisch

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
                        Thnx mensen!

Ik ben er van verzekerd dat ik hem net zo vaak ga gebruiken als de dob. Want als ik zie hoe vaak ik de dob laat liggen als het niet perfect helder is.....
                        Ik denk zelfs dat je hem meer gaat gebruiken dan je dobson.

Maar gefeliciteerd hoor.
                        Hier heb je zeker een leuke kijker aan.
                        Succes.

*OffTopic*
                        Mijn dobby is verkocht dus met de Hyperion.
                        Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

@ Roel

Hey dat heb je mooi gedaan man! Had ik nog niet gezien. Ik heb geen volgmotor en ook geen poolzoeker. Poolzoeker zit er niet standart bij toch?

@Bandit

Ja als je goed zoekt dan kan altijd een mooi kijker vinden. Wat ik er voor betaald heb, 150 eutjes. Het geld wat ik gegeven heb is niks vergeleken met de telescoop. Hij is nog helemaal nieuw!

@Japie

Jammer, ik had graag die Hyperion gewild.
                          - Bresser 10x50

Commentaar

Vraagje over een mount.

is de astro-3 mount ongeveer hetzelfde als de eq3 mount?

Ik bedoel daarmee, kan je een volgmoter van een eq3 zonder problemen monteren op een astro-3?

m.v.g.
                            Bresser Galaxia
                            ------------------
                            Fujifilm Finepix S5600 Zoom

[url]http://www.bugwars.net/[/url]

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
                              Poolzoeker zit er niet standart bij toch?
                              Jawel, en ik zie hem ook op je foto volgens mij! Tenzij het buisje met de lenzen er uit is gehaald. Maar zonder volgmotor heb je ook geen poolzoeker nodig. Voor visueel waarnemen is ruwweg richten op het noorden ruim voldoende.

150 Euro is trouwens een koopje, AtodaZ.

@loxerium: De astro-3 is veel lichter dan de EQ-3 en een stuk minder stabiel. Het schijnt overigings wel zo de zijn dat de tandwielen dezelfde verhoudingen hebben en dat de volgmotor van de EQ-3 er dus op zou passen. Maar daar durf ik mijn handen niet voor in het vuur te steken. De standaard Eq-3 motor is wel zeer eenvoudig aan te sluiten dus je zou het eens een keer kunnen proberen.

EDIT: De beste verbetering voor deze scoop is een houten statief. Die verbingdingspunten tussen de statiefpoten en de montering zijn van plastic. Ik heb er ooit één zelf gemaakt van eenvoudige vurenhouten balkjes en dat werkte perfect! Ook de montering zelf is eenvoudig te pimpen. De mijne kan ik met één slinger drie keer rond laten gaan, bij beide assen.
                              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
                              X