Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

P.G.Meesters refractor uit de jaren `50

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

P.G.Meesters refractor uit de jaren `50

Tegenwoordig is er voor ieder budget wel een telescoop te vinden.Dat was vroeger wel anders! Zo'n vijftig jaar geleden kon je de zeer dure Zeiss telescopen krijgen of de wel bekende Polarex telescopen.Voor wie dat ook nog te duur was waren er ook de B-merken uit Japan te koop zoals Towa en Yamatar.

Wie toch een beter telescoop wilde hebben dan een B-merk maar geen genoeg geld had voor een Polarex kon ook terecht bij Piet Meesters uit Halfweg die al sinds de jaren `20 zelf telescopen bouwde.Deze man word wel beschouwd als de nestor van de amateur astronomie.In 1943 gaf hij een prachtig boek uit wat soms nog wel eens 2e hands te koop is.

Tot voor kort had ik ook een door Piet Meesters gebouwde telescoop,namelijk een 80/1500mm refractor met een Steinheil lens uit Duitsland.Loodzwaar en degelijk! Staat nu bij een verzamelaar van deze telescopen.

Bijgaand enkele plaatjes.

ClassicScopes
    WO FLT110 prototype - Oude klassiekers

Re: P.G.Meesters refractor uit de jaren `50

Origineel geplaatst door classic scopes
    In 1943 gaf hij een prachtig boek uit wat soms nog wel eens 2e hands te koop is.
    Ja! die heb ik ook! Het boek heet "Mijn Sterrenwacht" en verhaalt over zowat het hele sterrenkundige leven van Meesters. Een fantastisch boek. Ik heb hem voor 4,75 euro bij de kringloop gekocht (eerste druk).
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Wat is optisch het verschil tussen Meesters en Polarex?
      Hiermee bedoel ik kontrast weergave, kleurfouten e.d.
      Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Commentaar

Optisch is er denk ik een behoorlijke variatie bij de Meesters kijkers.Piet Meesters gebruikte elke lens die hij niet te duur kon kopen.Veelal nieuwe maar soms ook gebruikte lensen.Bij mij zat er een Steinheil lens in en in een tweede kijker die ik had ( in onderdelen ) zat een lens van Nederlandse makelij ( de naam ben ik even kwijt ).De sterrenwacht Ecliptica heeft ook een 80mm kijker en daar zit een lens van Tremel in,een Duitse fabrikant van optiek.

Die ik had was van goede kwaliteit maar wel wat softe beelden door het ontbreken van een coating.

Commentaar

Ik heb geen ervaring met meesters maar leuk om dit soort verhalen te horen.
          Maakte/ontwierp meesters de monteringen ook?
          Ziet er wel zeer degelijk uit.
          Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Commentaar

Het was juist zo'n pronkstuk in je kamer!
            Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Waarom verkoopt iedereen die dingen toch altijd om er later sentimenteel over te doen? Ik snap er niks van...

Commentaar

B@rry, die kijker die jij zag staan was de Polarex op zuil.De Meesters heb ik eind 2005 verkocht.

Bert, Meesters maakte ook de monteringen gedeeltelijk zelf,d.w.z. het draaiwerk voor de verdeelcircels etc.De montering zelf liet hij gieten bij een ijzergieterij en zelf schroefde hij het thuis in elkaar.

Commentaar

Roel,de verzamelaar betaalde er dik voor zodat ik van de winst die mooie Polarex op zuil kon bekostigen..............vandaar dat ie de deur uitging,hoewel met pijn in m'n hart.

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                    Waarom verkoopt iedereen die dingen toch altijd om er later sentimenteel over te doen? Ik snap er niks van...
                    Snap wel wat je bedoeld, maar je kan natuurlijk ook niet overal vanwege sentimentele gevoelens aan blijven hangen. Straks staat je huis vol met spul en heb je geen geld om de koelkast te vullen.
                    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door classicscopes
                      Wie toch een beter telescoop wilde hebben dan een B-merk maar geen genoeg geld had voor een Polarex kon ook terecht bij Piet Meesters uit Halfweg die al sinds de jaren `20 zelf telescopen bouwde.Deze man word wel beschouwd als de nestor van de amateur astronomie.In 1943 gaf hij een prachtig boek uit wat soms nog wel eens 2e hands te koop is.
                      Ik heb laatst het boekje `Bouw je eigen sterrekijker` van J.C. Alders derde druk 1968 op de kop getikt met uitgebreide beschrijvingen hoe je zelf een telescoop kunt bouwen. Niet dat ik dat van plan ben maar wel erg boeiend om te lezen hoe ze dat vroeger deden. Een ding viel mij wel op dat het meestal refractors zijn met een lens(je) van 5 cm maar met enorme brandpunten van 1000 mm, zou daar een reden voor geweest zijn (kleine lenzen goedkoop en lang brandpunt weinig CA ?').

Commentaar

CA idd (Veel minder keuze uit glassoorten dan nu he)
                        Dit is geen undersign.

Commentaar

Hoi sterrenkijker,

de bedoelde zelfbouw kijkers zijn gebaseerd op een brilleglas,de zogenaamde brillenglas kijker.Dit was een enkelvoudige lens vandaar de lange brandpuntslengte zodat CA nog een beetje binnen de perken te houden.

Overigens werden er wel goede bouwpakketten verkocht met een achromatische lens voor ongeveer 60 gulden.Het zijn 40/900mm lenzen die zeer goed zijn en tot ca.100 keer vergroting gaan zonder CA.
                          Ik heb twee van die telescopen uit ongeveer 1960.

Commentaar

Hier een paar foto's van zulke zelfgebouwde refractors.

Commentaar

Vooral die kijker op "plaat 1" ziet er zeer solide uit. Comfortabele waarneempositie ook. Zo worden ze niet meer gemaakt tegenwoordig.

Commentaar

Werken...
                              X