Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Instellingen reflector

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Instellingen reflector

Hallo, kan iemand a.u.b de begininstellingen vertellen van m'n 114mm reflector bynostar? Heel veel dank, ben ik vergeten. Dus de instellingen die men vervolgens gebruikt om de via de poolster te beginnen.

Goeiemiddag zeg! Kun je aub een kleinere foto gebruiken? (zoek op google bv. op EQ-1)
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Bij deze Bedankt voor de snelle reply.

Commentaar

Als je hetb Engels een beetje machtig bent kun je door op de volgende link te klikken een handleiding downloaden (PDF-alert!)

http://www.skywatchertelescope.net/Down ... Q1and2.pdf
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Nee, dit is technisch Engels. 2 is de tijd dat men observeert toch?

Ik zoek de waarden voor 1 en 3.

Dank u zeer.

Commentaar

1 is de declinatie. Deze schaal moet je ijken als je staat uitgericht op de poolster. 90 graden moet het dan zijn. De telescoop moet dan ook recht staan. Indien niet dan moet je je statief draaien.

2 is de tijdas. Die ijk je op een bekende ster. Bijv. sirius.

3 is de breedtegraad waar je je bevindt. Nederland ligt tussen 50 45' NB en 53 33' NB

Volgorde: Eerst stel je 3 in daarna 1. Nadat je 2 hebt ingesteld kun je elke ster/object vinden aan de hemel.
            - Bresser Pluto 114/500mm reflector

Kijken kost niks! Nou ja..?

Commentaar

[overbodig geworden]
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Oeps...inmiddels verbeterd
                - Bresser Pluto 114/500mm reflector

Kijken kost niks! Nou ja..?

Commentaar

Origineel geplaatst door Picard
                  1 is de declinatie. Deze schaal moet je ijken als je staat uitgericht op de poolster. 90 graden moet het dan zijn. De telescoop moet dan ook recht staan. Indien niet dan moet je je statief draaien.

2 is de tijdas. Die ijk je op een bekende ster. Bijv. sirius.

3 is de breedtegraad waar je je bevindt. Nederland ligt tussen 50 45' NB en 53 33' NB

Volgorde: Eerst stel je 3 in daarna 1. Nadat je 2 hebt ingesteld kun je elke ster/object vinden aan de hemel.
                  Allen dank voor deze beginnersvraag, dus: (in geval van Poolster)

3= 52
                  1= 90
                  2= Richten op Sirius en tijd instellen?

En nu de hamvraag, hoe kan ik bijvoorbeeld objecten die hier te zien zijn:
                  http://www.astro.uu.nl/~sluys/Hemel/app ... e+hemel+NU
                  opzoeken met mijn reflector telescoop?

Commentaar

Nee, Sirius staat op een andere RA. Ik meen op 6h 45m. Als ik mijn definities goed uit mijn hoofd ken betekent dit dat op 21 maart, in Greenwich om 6h45 Sirius precies op zijn hoogste punt staat. om dit terug te rekenen naar jouw actuele uurhoek, moet je de lengtegraad erbij en de datum erbij nemen.
                    Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door quasar
                      2= Richten op Sirius en tijd instellen?
                      Richten op om het even welke heldere ster waarvan je de RA kent. Tijd noteren waarop je de RA-as instelt, en b.v. een uur later de as een uur corrigeren (of weer op een ster correct instellen).

Of leren sterspringen, natuurlijk .
                      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Uranometria maar eens kopen

Commentaar

Werken...
                        X