Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Review nieuwe Celestron C90: Tov !!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Review nieuwe Celestron C90: Tov !!

Beste mede astro liefhebbers,

Ik wil hier graag even iets kwijt over mijn nieuwe C90, ik denk dat jullie graag willen weten wat nu de kwaliteit is van een
    dergelijk kleinood..

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: C90Low.jpg views: 1 grootte: 55,9 KB id: 1104970

Ik heb de C90 serie van Celestron jaren in de gaten gehouden, maar er nooit één aangeschaft. Ik heb telescopen genoeg en mede
    daardoor geen reden om er nog eentje bij te betrekken.
    Maar nu werd ik toch gegrepen door een totaal nieuwe vorm! Wellicht dat ik de enige ben die daar gevoelig voor is, s'nachts zie
    je immers niets van de vormgeving van een telescoop, zeker niet als je erdoor kijkt. Maar ik was toch zeer gecharmeerd van het
    feit dat Celestron de C90 een uiterlijk heeft meegegeven, die helemaal past in de familie.

Ziehier hoe de C90 zich houdt naast de C6:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: C90C6def.jpg views: 1 grootte: 85,7 KB id: 1104971

Ook werd ik gegrepen door de lage prijs, voor 200 euro kwam hij (of zij..) uit de USA overgevlogen, daarvan was een dikke 80 euro
    voor verzending en invoer gereserveerd. Blijft dus een slordige 120 euro over voor dit praktische Maksutovje over.

Wat krijg je daarvoor:

Een mooie (rug-) tas, met daarin dus de C90, met een 32mm Plossl, klein zoekertje met rechtop staand beeld, en een goedkoop
    omkeer-prisma. De accesoires zijn dus niet van super kwaliteit, maar goed te gebruiken.
    Het zoekertje staat op een kunststof voetje, maar het bevestigings-zwaluwstaartje op de telescoop is van metaal.
    De telescoop zelf is van aluminium, en heeft een dikke solide buis, en voelt daardoor kwalitatief stevig en robuust aan.
    De focusseer-knop zit, zoals bij de grotere broers en zussen, rechts naast het oculair, en beweegt soepel. Deze knop is echter
    niet gevat in een dubbel kogellager zoals bij de grotere C's, maar de speling is verwaarloosbaar.

Tsja, dan heb je ineens een C90, en wat doe je dan? Waarnemen natuurlijk ! Maar het is nog niet donker ! Laat er nou op de doos
    staan dat hij ook bedoeld is voor aardse waarnemingen !! Laat nou in dat mooie metalen Vixen-type zwaluwstaartje, twee foto-draadjes
    getapt zijn.. Probleemloos op een foto-statief te plaatsen dus.

Dan komt hier dus het eerste waarneemverslagje:

In één woord?: Tegenvallend..! Zeer scherp beeld, maar het contrast liet (zeker overdag...) duidelijk te wensen over. Jammer.
    Er zijn een paar Reviews te vinden op het web, daar wordt deze C90 vergeleken met onder andere de illustere Questar, hetgeen als zo'n
    beetje de ultieme 9cm Maksutov gezien wordt. In die review gaven ze de C90 een hele dikke pluim, omdat hij met 1/10 van de prijs, wel
    heel, heel dicht in de buurt kwam van de Questar kwaliteit! Vreemd genoeg hadden ze het over een duidelijkere rand-onscherpte bij de
    C90, wat ik vreemd vind, omdat het optische systeem hetzelfde is, en ik die rand-onscherpte dus absoluut niet tegenkom.
    En dan nog iets: Als hij zo dicht bij de Questar komt, en ik zie een behoorlijk contrast-probleem, weet ik niet wat ik van de Questar moet
    denken..

Inmiddels stond er een mooie sterrenhemel boven mijn huisje.. Weer kijken dus..
    Wega staat heel mooi puntvormig te zijn, maar schuift langzaam uit beeld omdat mijn foto-statief geen volg-inrichting heeft.

Maar wat is dat nu!!!????: Een sierlijke licht-boog komt van de rand van het beeld naar het midden geschoven !!

Dan toch maar eens de C90 eens goed van binnen bekijken.. En ja hoor, het aloude probleem van dit soort catadioptrische telescopen
    dient zich weer aan: Reflecterende baffles ! De baffle-pijp die uit de hoofdspiegel steekt glimt dus helemaal van binnen!
    Nu begrijp ik ook het contrast-verlies bij waarnemingen overdag ! En.. Daar is dus wat aan te doen.

Jammer dat over zo'n mooi telescoopje niet even beter wordt nagedacht. Is het nou zoveel duurder om even wat meer aandacht te
    besteden aan het reflectie-arm maken van die baffles??
    Wie heeft nou de mogelijkheid daar zelf wat aan te doen, zeker als er nog garantie op het ding zit?? Ik ben één van de weinigen die daar
    niet lang over na hoeft te denken: Na een uurtje knutselen met plak-velours, waren de reflecties in de Baffles dus helemaal verdwenen.
    Wel lastig: Het lange centrale baffle-pijpje heeft een binnen-diameter van maar zo'n 16mm, als je die tot het eind 'be-veloursd', dan
    houdt je niet veel aperture meer over, en blijf je dus met een bende vignettering achter! 16mm voor het eind stoppen dus!

De beste test is een brandende lantaarnpaal op een metertje of 100.. Wat een genot was dat zeg !!! Hij doet het !! (..die lantaarnpaal..)
    De maan, jupiter, het dak van de buren overdag, maakt niet meer uit nu, ik ben zeer verbaasd over de kwaliteit die het kleinood nu levert!
    Wat ook nog het vermelden waard is, is dat de focussering perfect werkt: Absoluut geen 'mirror shift' !! En wat mij ook opviel is dat
    er geen dood gebied van betekenis is, als je 'heen' en 'terug' focusseert.
    Ik vind het nu dus ineens erg jammer dat ik niet meer foto-materiaal heb om het verschil voor/na te laten zien. Ik kan wel schrijven dat
    hij na deze kleine ingreep kwa beeld naar een hogere klasse is getrokken, maar dat laat de vraag in wat voor'n mate. Sorry daarvoor..

Binoviewer proberen dan!! Zou dat ook nog lukken? Met F13,7 zou dit een 'makje' moeten zijn.. En ja hoor, genoten van jupiter. Dus dit kleine
    ding werkt zelfs ook nog met een binoviewer.

Laat duidelijk zijn dat ik het omkeer-prisma en het 32mm plossl oculair snel links heb laten liggen: Deze C90 is een oculair met een eenzelfde
    prijs als de C90 zelf meer dan waard! Stop er een Nagler in, en ga uit je dak! Maar de goede, minder dure oculairen doen het ook heel goed!

Op naar de autocollimatie-testbank:
    Daar blijkt dat hij ietsjes uit collimatie is. Dusdanig weinig dat het tijdens waarnemen niet direct opviel. Maar laat dit nu de eerste Celestron
    zijn die ik tegenkom, waar een verstelbare hoofdspiegel in zit! Na 10 minuten collimeren dus perfect!
    En de uiteindelijke kwaliteit?

Ziehier de autocollimatie-test.. Niets aan toe te voegen (hoop ik):

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: C90NaColl.jpg views: 1 grootte: 46,8 KB id: 1104972

Conclusies:

Helaas heeft dit leuke telescoopje wat kundige aandacht nodig om perfect te presteren, maar na die aandacht doet hij dat dan ook !!
    Ik ben benieuwd hoe mijn exemplaar nu de Questar het nakijken geeft, want de verbetering is enorm! Zeker overdag! Niets meer te wensen over.
    En dan de prijs.. Zelfs zonder modificaties is hij het dik waard, met modificaties belachelijk goedkoop!
    Ik heb heel wat grotere telescopen staan, maar kijk met veel plezier door dit kleintje. Het is natuurlijk geen aperture-master, dus DSO's
    is niet z'n sterke kant.
    De sterke kanten zijn: Waarnemen overdag (natuur), en het waarnemen van de heldere objecten zoals Maan en planeten. Voor beginners
    zeker een heel leuk scoopje.

Als ik hier nog iets vergeten ben merk ik dat wel..

Groetjes, FL.
    Last bewerkt door FirstLight; 20-11-13, 21:00.
    Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Zo’n C90 wilde ik in mijn jeugd altijd hebben, sowieso een (Gregory) Maksutov.
    Zijn ze dan niet in NL/EU te koop?
    *
    Jammer dat de foto’s niet openen. Bij aanklikken krijg ik de melding “Systeembericht - Ongeldig(e) Bijlage opgegeven. Neem contact op met de beheerder als je een geldige link hebt aangeklikt.”
    Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Interessant. Ik heb juist een week of twee geleden een 90 mm sky-watcher makje gekocht als grab&go. Nu gebleken is dat isoleren werkt zijn dit soort scoopjes heel interessant als g&g, klein, licht, en nu ook direct te gebruiken.

Dat de baffle enorm glimt is bij deze ook zo. Ik heb er een rolletje plakvelours in gestoken, met de plakkende kant nog bekleed met de beschermfolie. Nog niet heel veel mogelijkheid gehad om ermee te kijken, maar de collimatie was niet perfect, daar moet nog wat aan gedaan worden. Als ik de zaak op orde heb maak ik een verslagje, ik ben wel benieuwd of er verschil is en hoe groot dat is.

Edit: er lijkt een beetje vervormimg in het sterbeeldje te zitten, linksboven is het niet perfect rond.
      Last bewerkt door svdwal; 20-11-13, 20:36.
      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Origineel geplaatst door EdwardB Bekijk bericht
        Jammer dat de foto’s niet openen. Bij aanklikken krijg ik de melding “Systeembericht - Ongeldig(e) Bijlage opgegeven. Neem contact op met de beheerder als je een geldige link hebt aangeklikt.”

Zo beter???
        Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

Ja, nu kan ik ze zien. Dank je.
          Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Ik heb nog een ouder fototje gevonden wat duidelijk het reflecterende baffle probleem laat zien:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: BaffleReflForum.jpg views: 1 grootte: 45,2 KB id: 1065873

Een dergelijk reflectie-probleem geeft, zeker overdag, een veeeel grotere contrastvermindering dan de
            obstructie van de telescoop ooit kan veroorzaken !!
            Het effect hiervan s'nachts hangt echter sterk af van het bekeken object, en of er heldere objecten in de
            buurt van het waargenomen object staan.
            Bij zeer zwakke objecten in een donker gebied heeft de baffle-reflectie nauwelijks of geen invloed.

Commentaar

Leuk grab and go kijkertje! Maar inderdaad wel jammer dat Celestron het na laat om iets meer aandacht te besteden aan de bafflepijp...

Casper
              Ik tuur graag naar obscuur.

Commentaar

Oeh, dat klinkt lekker zeg!

Ik heb weinig verstand van SCT's en Makjes, maar als ik lees dat de baffle-tube een binnendiameter van 16mm heeft: dat zorgt toch zelfs bij een beetje 1.25" widefieldoculair al voor vignettering?
                Origineel geplaatst door FirstLight Bekijk bericht
                Ook werd ik gegrepen door de lage prijs, voor 200 euro kwam hij (of zij..) uit de USA overgevlogen, daarvan was een dikke 80 euro
                voor verzending en invoer gereserveerd. Blijft dus een slordige 120 euro over voor dit praktische Maksutovje over..
                Het is toch eigenlijk van de zotte dat de prijzen in Europa zowat 2x zo hoog liggen als in Amerika. Heeft Celestron een hekel aan Europeanen ofzo? http://www.teleskop-express.de/shop/...it-Tasche.html
                "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Dat laatste plaatje is heel duidelijk. Het beeld is herkenbaar van een nog kleiner broertje, een C70, die ik ooit heb aangeschaft om een haviksnest in het Bosplan rustig te bekijken. Dat gaat redelijk, maar ook niet meer dan dat en nu weet ik een deel van de reden. Helaas heeft dat apparaat een vast prismablok voor 45 graden inkijk. Er is ook nergens een ingang te bekennen . Voor de paar tientjes die het ding me heeft gekost is het misschien wel een heel aardig project om hem te slopen en de optiek (minus prisma's) in hout in te bouwen met een gewone 1,25" uitgang. Op het apparaat zoals het nu is passen trouwens ook al standaard astronomische oculairen, maar dan achter het interne scherpstelmechaniek en dat zal ik, neem ik aan, bij ombouw verliezen.

Hoe dan ook, mooi laten zien wat er kan als je er echt verstand van hebt. Thnx.
                  Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Ik geloof dat de Sky-Watcher mak een variant is van de Celestron, en die is goedkoper, 160 euro als OTA. Er zitten dan twee oculairen bij (die niet heel best zijn) en het skywatcher 1.25 inch zenitprisma. Verder moet er dan nog een vixen dovetail bij om de kijker op een astrostatief te zetten.

Het is zeker geen kijker als je grote beeldvelden wil hebben. Ik vind dat in mijn situatie geen probleem want in de stad zie je dan toch alleen maar grijze hemels, maar het is zeker 1 van de nadelen.
                    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Inderdaad is bij lagere vergrotingen de vignettering duidelijk aanwezig.
                      Ik ben dat vergeten te melden.
                      Een Vixen LVW 17mm oculair (65gr veld) is nog goed te doen, maar dat is mijn mening.
                      De vergroting is dan zo'n 74x..
                      Ga je veel minder vergroten, dan gaat het duidelijk meer storen.

Commentaar

@EricB:

Inderdaad is de C90 momenteel de kleinste 'C' die je als 'volwaardige' telescoop kunt zien.
                        Wel is het zo, dat er geen standaard SCT-draad op zit. De aanwezige draad is iets kleiner van diameter.
                        Maar een passende 'visual back' wordt meegeleverd.

Ik heb inderdaad gezien dat er naast de C90, ook een C70, een C65 (!), en ook nog een C50 bestaat, maar
                        die drie hebben inderdaad allemaal een vast prismablok met 45gr inkijk, en een (vast?) zoom-oculair.

Commentaar

Nou, vreemd genoeg heeft de C70 dan wel weer een adapter voor standaard 1,25" oculairen. Het beeld met een 16mm Nagler T5 is onvergelijkbaar minder slecht dan met het standaard 25-75x zoomoculair . Het beeldveld is minder dan een lampenkap op 35 meter!
                          Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Het lijkt wel een universeel probleem, die glimmende binnenkant van die pijp die door de hoofdspiegel gaat. Bij mijn 7" Skywatcher Maksutov had je dat ook: de binnenkant was wel met een korrelig zwart 'iets' bestreken, maar blijkbaar had iemand tijdens dat spuitwerk de buis met zijn vinger aan de binnenkant vastgehouden:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Smear inside tube Maksutov.JPG views: 1 grootte: 107,0 KB id: 1065875

De remedie was vrij simpel, net zoals hierboven al geschetst: een strook zwart karton beplakken met plakvelours:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Blackboard with velours1.JPG views: 1 grootte: 74,1 KB id: 1065876

daar een kokertje van maken en die los in de buis schuiven:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Blackboard inside tube 2.jpg views: 2 grootte: 215,8 KB id: 1065877

Nu is de hemel direct naast de maan inktzwart, zoals het hoort!

Commentaar

Guus, waar heb je die plakvelours gehaald?

Commentaar

Werken...
                              X