Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

C9,25 niet scherp te krijgen met 6mm plossl...collimatie?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

C9,25 niet scherp te krijgen met 6mm plossl...collimatie?

Hallo iedereen,

De afgelopen maanden is het maar een paar keer helder geweest en de eerst avond dat ik weer kon kijken was gister! Mijn oude 6mm oculair (merkloos) kon ik nooit scherp krijgen met mijn nieuwe aanwinst. Dat ligt vast aan de slechte collimatie dacht ik. Dus ik heel wat gelezen over collimeren van mijn scoopje dus vol goede moed naar buiten.
    Nadat ik de telescoop volgens mij, na een dik uur, goed had gecollimeerd deed ik mijn 6 mm oculair er weer eens in...en weer kreeg ik het beeld maar niet scherp.

Ik kan niet eens de cassini schijding van saturnus hiermee bekijken...iets wat toch wel zou moeten kunnen lijkt mij. Nu heb ik totaal geen ervaring met collimeren want ik heb altijd een refractor gehad. Dus mijn vraag is nu...zou het door mijn n00bishe collimatie komen? Of kan de reden ook zijn dat mijn oculair gewoon van een zeer slechte kwaliteit is?

Ik heb eventueel wel foto's van een onscherpe ster. Ik heb de Astrowiki gevolgd, maar ik krijg het plaatje nooit zo mooi als in het voorbeeld vermeld is. Lijkt nog steeds meer op het onscherpe plaatje van de Astrowiki.

Iemand een idee?

Alvast bedrankt!

Johan

Hallo,

Als je goed gecollimeerd hebt dan kan het aan twee dingen liggen.
    1 : de seeing
    2 : slecht oculair.

Gisteren was de seeing redelijk slecht. Met een een 6 mm oculair krijg je dan echt geen ster scherp.( de ster lijkt te koken) Ook de cassini scheiding van saturnus is dan echt niet te zien.

Dus ik denk dat je je geen zorgen moet maken.
    Probeer de volgende keer eens een 30 of 40 mm oculair.
    Dan krijg je al een veel rustiger beeld.

gr Arend
    http://www.inhetdonker.nl
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Met een 6 mm oculair in een C9.25 heb je wel een vergroting van bijna 400x - dat is nogal veel, zeker voor een land als Nederland waar de lucht doorgaans niet rustig genoeg is voor scherpe beelden bij zulke vergrotingen met zulke kijkers. Richt 'm eens op een ster bij die vergroting, en kijk of het beeld erg 'zwabbert' (dan ligt het aan het bewegen van de lucht, de seeing) of dat het sterbeeld vooral 'scheef' lijkt te zijn, want in dat laatste geval is het waarschijnlijk wel de collimatie.
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Mijn 32 (2") & 25 (1,25") mm oculair geven idd wel een haarscherp beeld. En inderdaad, de ster lijkt te koken, hij vervormt de hele tijd. Zou een 9 mm (260x) oculair voor minder gunstige weertypen wel een goed beeld opleveren? Of is dit nog steeds te groot?

Commentaar

De seeing in Nederland laat zelden vergroting hoger dan 250x toe, dus je zit dan net op of over die grens.
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Re: C9,25 niet scherp te krijgen met 6mm plossl...collimatie

Origineel geplaatst door Johan
            Hallo iedereen,

De afgelopen maanden is het maar een paar keer helder geweest en de eerst avond dat ik weer kon kijken was gister! Mijn oude 6mm oculair (merkloos) kon ik nooit scherp krijgen met mijn nieuwe aanwinst. Dat ligt vast aan de slechte collimatie dacht ik.
            Dat ligt ook aan de vergroting - da's een vergroting waarbij zelfs bij perfecte seeing je aan de resolutielimieten van de kijker zit (uittredepupil van 0.6mm). Da's natuurlijk wanneer je miscollimatie ook het beste ziet, inderdaad - maar slechte seeing is ook genoeg, en met depressieweer is dat altijd meestal slecht...

Dat het Nederlandse weer meestal niet meer dan 250x toelaat is deels een fabeltje, trouwens. Met een goed gecollimeerde en goed gekoelde kijker met genoeg apertuur haal je veel meer bij rustig weer, maar het koelen van kijkers is soms een probleem (maar da's dan slechte seeing door "het Nederlandse weer" in de tube).
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik kreeg gisteren Saturnus ook niet scherp met mijn 6 mm oculair.
              Dat lag volgens mij ook aan de seeing, Ún ik heb last van straatlantaars

Commentaar

Origineel geplaatst door Wolfje
                Ik kreeg gisteren Saturnus ook niet scherp met mijn 6 mm oculair.
                Dat lag volgens mij ook aan de seeing, Ún ik heb last van straatlantaars
                Straatlantaarns zijn slecht voor de transparantie en de lichtvervuiling, niet de seeing - je kunt planeten zelfs tijdens de schemering perfect waarnemen.

Transparantie en lichtvervuiling: hoe donker is de hemel?
                Seeing: hoe troebel is de hemel, en door welk een luchtkolom kijk ik naar het object?

Nachten met goede seeing zijn vaak nachten met weinig transparantie - heel stabiel hoge luchtdrukweer dat nogal heiige hemels geeft of zelfs mist is vaak perfect om planeten te bekijken.

Goede seeing heb je zelden dicht bij de horizon - daarvoor kijk je door een te dikke kolom lucht. Daarbij is er dicht bij de horizon ook atmosferische refractie - blauw en rood worden eigenlijk een tikkeltje verschillend van mekaar afgebogen en de beelden voor die kleuren staan vertikaal iets van mekaar af.

En dan heb je nog lokale slechte seeing: boven verwarmde daken (of erger, schoorstenen) kijken is vaak slecht; ik heb in het Westen over heel Antwerpen slechte seeing behalve in de vroege uurtjes.

En dan spreken we nog niet over slecht gekoelde kijkers, want die kunnen last hebben van troebele lucht in de kijkerbuis of net voor de hoofdspiegel. Zo'n spiegel kan (als je geen ventilator hebt om het koelen te versnellen) gauw een half uurtje tot een uurtje (en voor dikkere spiegels nog meer) nodig hebben om op omgevingstemperatuur te komen.

En voor het summum aan slechte seeing, moet je maar eens op de verwarmde zolder van een huis door het open raam te observeren. Een "aanrader".

Voor Saturnus is het nu nog wachten tot 2-3 uur 's morgens voor je een echt goed beeld kunt hebben omdat die anders te laag staat.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela

Voor Saturnus is het nu nog wachten tot 2-3 uur 's morgens voor je een echt goed beeld kunt hebben omdat die anders te laag staat.
                  Idd, vreemd deze Saturnus. Die moet idd een bepaalde hoogte hebben voor echt een goed beeld. Iets eronder, en het is gegarandeerd een stuk minder. Heb ik vorig jaar een hele tijd ondervonden.Vreemd verschijnsel eigenlijk...

Verder, seeing speelt idd meestal parten. Maar soms eens af en toe kun je ferme vergrotingen 'pullen '. Met mijn 10 incher ben ik al tot 480x geweest op Saturnus met echt goede beelden, zeldzaam hoewel.

Met mijn OO is 300x - 360x vaak haalbaar, nog niet op Saturnus maar wel op de maan en eergisteren op de Eskimo nevel, beste beeld op 360x.
                  De goede spiegel heeft idd soms zo zijn voordelen. En we spreken hier over een F/4.5 mensen....
                  Obsession 18 inch F/4.5
                  Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Hm dan moet ik eens een keer mijn wekker zetten

Commentaar

Als de seeing in nederlands zo "goed" was zoals in belgie kan ik het geloven dat je hem niet scherp kreeg. De afgelopen maand heb ik de slechtste seeing gezien van heel mijn leven geloof ik. Vergeet ook niet dat je om uitstekend te collimeren je de airy disk moet gebruiken van een ster. En die zie je niet bij slechte seeing natuurlijk. Ook moet de scoop goed afgekoeld staan.

Commentaar

Slechte collimatie

Probeer je kijker eens overdag uit met een 6 mm oculair en richt hem op een boom op 100 m afstand of zo. Als het beeld ook overdag slecht is heb je mogelijk een collimatie probleem of een slecht oculair.
                        Hoe presteert het oculair met een andere kijker, of jouw kijker met een ander oculair?
                        Als je echt pech hebt heb je een slechte C9,25. Ik zou dan de kijker eens meenemen naar een Volkssterrenwacht of de leverancier voor advies.

Bert
                        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Werken...
                        X