Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

ik heb hem! LX50 10"

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

ik heb hem! LX50 10"

Ik ben zaterdag mijn nieuwe (2de handse) telescoop gaan kopen.
    Het is dan toch de meade lx-50 10" geworden .
    En amai da is nog al een beest als ge da zie staan., hij ging juist in mijn auto.

Ben dan zondag de eerste waaneeming gaan doen bij ons in de tuin en heb dan de zoeker maar ineens op de orion nevel geplaatst , en ik keek door de telescoop met de 26mm super poliser en ...

Niets , geen nevel dus ik moest de zoeker nog uitlijnen dus maar snel ruw uitgelijnd en nog is op de orion nevel gericht en daar was hij dan .
    Voor de eerste keer in mijn leven zag ik de orion nevel door een telescoop en dan nog wel 1tje van 10". wat was die nevel mooie, ik heb hem maar onmiddelijk aan mijn ouders en mijn vriendin laten zien

mijn pa vroeg voor een planeet te zoeken , en aangeizen ik nog maar beginner ben ( heb nog maar 1 keer een telescoop gaan huren ) was ik er niet zeker van dat ik 1tje ging vinden .
    snel pc opgezet en internet voor saturnus te zoeken , op internet had ik hem gevonden nu nog in mijn telescoop krijgen .

terug buiten de hemel afgespuurd met mijn blodte oog en ik dacht dat het dat 1ne licht gevende sterretje wel kon zijn , ik richt mijn kijker daarna mijn telescoop en ....

gewoon een ster .
    Nog maar eens met het blote oog gekeken en nog is gericht en ja ja daar was hij dan.
    Daar hing hij zomaar aan de hemel, met mijn kleinste vergroting terug die 26 mm zag ik al wat kleur en de ringen er omheen.
    vol verbijstering was ik er naar aan het kijken , toen maar een 12.5 mm in gestoken maar blijkbaar kreeg ik hem niet scherp.
    ik keek op de correctie plaat en zag dat alles aangedemd was dus heb ik het daar maar bij gelaten die nacht!

En wat voor een nacht, mijn eerste echte objecten gevonden met niet echt te veel moeite , saturnus en m42 ik ben eigenlijk wel een beetje trots op me zelf
    Meade 10" Lx-50, Meade ETX 80

Dit verhaal doet me een beetje denken aan mijn begintijd in deze hobby. De planeten wist ik wel al staan (verrekijker), maar ik weet nog dat het een hele toer was om gewoon M31 te gaan vinden met mijn eerste telescoopje (een elfje). Gewoon blijven oefenen en ervaring opdoen zou ik zeggen!

Commentaar

@Panther_be

Gefeliciteerd met je nieuwe scoop!
      Ik hoop dat we nog meer van je te lezen krijgen..
      Met zo'n kanon zou dat zeker moeten lukken toch?

Heel veel plezier ermee!
      Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Re: ik heb hem !

Origineel geplaatst door Panther_be
        maar blijkbaar kreeg ik hem niet scherp.
        Een aantal oorzaken (in volgorde van waarschijnlijke impact):
        -Saturnus stond nog te laag - wacht tot-ie 30° hog staat of meer, anders kijk je door teveel atmosfeer.
        -Seeing ondersteunt die vergroting niet, eventueel lokaal (turbulente wind, daken van verwarmde huizen,...).
        -Je kijker was niet genoeg gekoeld - zo'n 10" uit een verwarmde huiskamer naar buiten sjouwen, en het duurt gegarandeerd een uurtje (ot twee) voor die op buitentemperatuur staat, en zolang dat niet zo is wervelen er luchstromen net voor je spiegel.
        -Je moet je kijker nog collimeren (de secundaire spiegel richten met de dire vijsjes die erop staan zodat de optische as de oculairhouderas snijdt in het brandpunt), maar dat kun je maar als alle bovenste punten in orde zijn, want je moet bij hele grote vergroting het sterbeeld onderzoeken om te weten hoe je moet regelen.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Bedankt voor de leuke reacties .

- Dat gaan we zeker en vast proberen

-Je moet je kijker nog collimeren
          - hoe weet ik of die gecolimeneerd moet worden of niet , en is er ergens een goeie nederlands talige website die me door dit proces helpt ? Of kan ik er voorloopig maar beter van afblijven ?

Commentaar

Pak een heldere ster en kijk op een hoge vergroting naar die ster. Draai de ster op onscherp. Zijn de ringen die dan ontstaan excentrisch? Ja: de kijker is goed gecollimeerd. nee: de kijker is niet goed gecollimeerd. Pak dan een imbussleutel en draai heel voorzichtig aan de knopjes aan de secondaire spiegel om het wel excentrisch te krijgen.
            Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
              Zijn de ringen die dan ontstaan excentrisch? Ja: de kijker is goed gecollimeerd.
              Ik denk dat je 'concentrisch' bedoelde?
              The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Oeps, idd. Shame on me :P
                Dit is geen undersign.

Commentaar

en wat is dat nu juist 'concentrisch' ?

Commentaar

Gefeliciteerd met je telescoop! Dat is nog eens een kanon Foto's!

Commentaar

en wat is dat nu juist 'concentrisch' ?
                      con·cen·trisch (bn.)
                      1 met één gemeenschappelijk middelpunt
                      2 van alle zijden op één punt gericht

,xtG
                      .tsooJ
                      Ich bin ein Kollaser.
                      http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Collimeren

En nu even in gewoon nederlands: Het collimeren:

1) Neem een heldere nacht waarbij de sterren NIET twinkelen. Een kraakheldere vriesnacht is bijna altijd NIET geschikt.
                        2) Laat jouw telescoop (LX50) tenminste 1 a 1,5 uur afkoelen. Zorg dat de corrector plaat aan de voorkant niet beslaat. (doek er overheen leggen tijdens het afkoelen of een dauwkap gebruiken.
                        3) Richt de telescoop op de poolster, die heeft de juiste helderheid, met een vergroting van 300 a 400x. Zet de ster precies in het midden van het beeldveld. Gebruik geen zenitprisma.
                        4) Draai een scherp sterbeeld iets onscherp. Je krijgt nu in het midden van het onscherpe beeld een zwarte vlek, dit is de schaduw van de secundaire spiegel, die midden in de frontlens zit. Deze vlek moet PRECIES in het midden zitten, je krijgt een soort donut vorm. Indien de donutvorm niet precies symetrisch is, is de kijker behoorlijk uit collimatie, waarvan je niet moet schrikken. Jouw type telescoop is nl. gevoelig voor miscollimatie en dit is goed (en snel) te verhelpen.
                        5) Door nu heeel voorzichtig aan de boutjes van de secundaire spiegel te draaien kun je de donut symetrisch maken. Ook zie je in het verlichte beeld een aantal ringen die je helpen om het beeld symetrisch te krijgen.
                        Zet telkenmale de onscherpe ster weer in het midden van het beeldveld.
                        6) Doe dit collimeren nogmaals waarbij je eerst het sterbeeld iets scherper draait met de focusser. Bij jouw telescoop type kan daarbij soms de ster iets verplaatsen. Dit is normaal en heet image shift, wat regelmatig voorkomt bij een LX50.
                        Neem de tijd voor collimatie en ga erbij zitten.
                        7) Indien je hier bedreven in raakt, kun je zelfs collimeren op het scherpste sterbeeld, hetgeen uiteindelijk leidt tot de beste collimatie.
                        Onderschat de noodzaak van collimatie niet, details op planeten vallen snel weg in waziger beeld bij miscollimatie.
                        8) Tip: maak om de secudaire spiegel een extra ring karton van 2 cm, zodat je de corrector lens niet raakt als je uitschiet met je schroevendraaier of inbusbout. Na collimatie het karton weghalen.
                        9) Koop geen lasercollimator, die is minder geschikt voor jouw type telescoop, meer iets voor een Newton.
                        10) Collimeer jouw telescoop regelmatig, een Schmidt Cassegrain telescoop heeft dat nodig, zeker als je hem van binnen naar buiten en terug sleept. Indien je bedreven raakt hierin ben je binnen een minuut klaar met collimeren.

Succes en veel plezier met je mooie kijker!

Bert
                        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Bedankt voor de leuke reacties .

- Dat gaan we zeker en vast proberen

-Je moet je kijker nog collimeren
                          - hoe weet ik of die gecolimeneerd [sic] moet worden of niet ,
                          Met een stertest.

http://legault.club.fr/collim_fr.html in het Frans ,
                          http://legault.club.fr/collim.html in het Engels.

De bouten die je moet gebruiken:
                          http://www.meade.com/manuals/lx50/apxb.html#b2

Om het met wat minder angstzweet te doen (zo dicht bij de corrector komen met een imbussleutel is nogal stresserend) kan je die bouten (één voor één!) vervangen door duimbouten:

http://www.scopestuff.com/ss_cs10.htm
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Oke bedankt iedereen , nu nog wachten op een heldere nacht

Commentaar

Werken...
                            X