Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Planeten kijker!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Planeten kijker!

Hallo mensen

Stel ik had 400 tot 500 euro te besteden. Ik wil dan een kijker dat bedoeld is voor planeten waarnemingen. Dus veel kunnen vergroten, contrast en scheidendvermogen etc zijn dan de prioriteiten.

Ga ik voor een newton met een lange brandpuntsafstand of toch een lenzen kijker. Of mischien een Mak. Voor 500 euro zou ik dan een mooie planeten kijker plus eventueel een bijpassend oculair willen.

BTW, ik heb nu een 8'' skywatcher dobson. Zou ik dan echt een andere kijker moeten kopen voor planeten? Want ik vind mijn az as echt bagger, volgen bij 300x vergroting vergt zo veel consentratie dat je amper op de planeet kunt consentreren.

Alle advies is welkom en mochten er ook discussies ontstaan over welke type beter is, dan vind ik dat ook niet erg.
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

IMHO, zou ik investeren in een stel goede oculairs. 8"F6 is nu niet zo'n slechte planetenkijker en ik denk niet dat je voor 500 iets beter zou kunnen kopen.
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Op de TS site staat een 90 mm f 1000 lenzenkijker.
      Hij wordt aangeboden op div. monteringen.
      Prijzen tussen 350 euro en 550 euro.
      Hier heb ik zeer goede ervaringen mee gehad.
      Benaderd vixen kwaliteit.
      Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Commentaar

Ik zou voor een Mak gaan. Lekker compact met een enorme brandpuntsafstand.

,xtG
        .tsooJ
        Ich bin ein Kollaser.
        http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Origineel geplaatst door zuurmond
          Op de TS site staat een 90 mm f 1000 lenzenkijker.
          Hij wordt aangeboden op div. monteringen.
          Prijzen tussen 350 euro en 550 euro.
          Hier heb ik zeer goede ervaringen mee gehad.
          Benaderd vixen kwaliteit.
          Hoe zit het met kleurfouten?
          Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Kleurfouten zijn aanwezig maar hebben bijna geen invloed op de beeldkwaliteit
            bij deze kijker.
            De kleurfouten zijn vooral merkbaar bij jupiter en de maan.
            T.o.v van een oudere 90 mm f 1000 Vixen kon hij zeer goed meekomen.
            Deze kijker is voorzien van en Fraunhofer achromaat die hoge korrekties toelaat.
            Ook de focuser vond ik verrassend goed en zeker geen Synta kwaliteit.
            Gezien de prijs vind ik deze kijker zeker een aanrader.

Commentaar

Maak een goed volgplatform, en met een wat betere barlow heb je een prima planeet kijker.
              En nog geld over voor een leuk oculair.

Commentaar

Tja ik zou willen dat ik een volgplatvorm kon maken Nightsky. Maar helaas ben ik niet zo'n klusser. Mijn telescoop is opzich prima, ook perfect voor planeten. Alleen dat volgen bij hoge vergrotingen is een probleem.

Ik lees op veel site's dat de planetary serie van TMB hele goede oculairs zijn. Weet iemand hier wat meer over? Zou ik ook naar andere oculairs moeten kijken?

En 2 barlow's zijn ook op mijn oog gevallen. De televue en orion shorty plus. Iemand ervaring hiermee?
                - Bresser 10x50

Commentaar

Ik heb de TMB planetary 6 mm gehad en shorty plus.
                  Alle twee kan ik ze zeker aanraden.
                  Uitstekende kwaliteit.

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
                    Tja ik zou willen dat ik een volgplatvorm kon maken Nightsky. Maar helaas ben ik niet zo'n klusser. Mijn telescoop is opzich prima, ook perfect voor planeten. Alleen dat volgen bij hoge vergrotingen is een probleem.
                    Daar moet toch wel een oplossing voor te vinden zijn, voor een kleine vergoeding moet je toch wel ergens een bouwer kunnen vinden.

Commentaar

Wat is je probleem met zelf de handjes uit de mouwen steken?
                      Dit is geen undersign.

Commentaar

Ik zet mijn kijker op montering wel eens zonder aandrijving buiten. Ik persoonlijk vind handmatig volgen maar niks bij hoge vergrotingen. Vandaar dat ik een Dobson wel heel geschikt, maar niet fijn kijken vind voor maan en planeten. Ik word helemaal kriegelig als ik Saturnus voorbij zie scheuren bij 300x of meer. Groothoek of niet.

Ik zou gaan voor een Maksutovje of een achromaat met een lange brandpunt (F10 of meer). Een F8 lens is te gebruiken i.c.m. het nieuwe Baader Apo filter. Kortere F-jes zijn voor planeten alleen te gebruiken indien het een APO is.

Bert
                        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Hoi Bert

Ik zal eerst proberen om iemand te vinden die een volgplatvorm voor mij kan bouwen. Want dat zou de perfecte oplossing zijn. Dan hou ik mijn 20cm opening en hoef ik me niet zorgen te maken over volgen.

@zuurmond

weet je toevallig hoe de TBM het doet tegenover andere oculairs? Bijvoorbeeld de Hyperions of Orion Stratus serie. Ze zijn alle 3 bijna evenduur, maar welke van de drie is de beste keuze?
                          - Bresser 10x50

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ

Ik lees op veel site's dat de planetary serie van TMB hele goede oculairs zijn. Weet iemand hier wat meer over? Zou ik ook naar andere oculairs moeten kijken?

En 2 barlow's zijn ook op mijn oog gevallen. De televue en orion shorty plus. Iemand ervaring hiermee?
                            Die kombinatje van dit montering EM10 met een 5" Mak is een goed kombi.
                            Mar beide kosten meer dan 500 euro. De vorteil is, an dit montering is de motoren en de handbox bei.
                            Robert

HoO Germany
                            Heinsberg
                            near Roermond

Commentaar

Ik heb een 102 mm Mak op een EQ-2. Als ik die enigszins op de pool richt (uit de losse pols), is volgen op fikse vergroting echt geen enkele moeite. Gewoon een beetje aan zo'n wieltje draaien en een planeet blijft prima in beeld.

Ik durf te wedden dat dat ook met een EQ-1 nog geen probleem zou zijn. Hoeft allemaal echt niet vreselijk veel geld te kosten.

,xtG
                              .tsooJ
                              Ich bin ein Kollaser.
                              http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Werken...
                              X