Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Problemen met uitlijnen ETX 70-AT

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Problemen met uitlijnen ETX 70-AT

Hallo,

Ik heb momenteel wat problemen met het correct uitlijnen van
    de telescoop. Ingevoerd Rotterdam ( in dit geval ) en de andere data.
    Naar het noorden, 0 graden. maar het beeldveld blijft leeg..
    Kan iemand mij helpen?

Waar ben je naar gaan kijken? Een planeet of een deep sky object?

Commentaar

Moet je hem na dit alles niet op een aantal sterren uitlijnen?

Ik heb zelf geen ETX, maar volgens mij is dat de volgende stap . . .
      150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
      Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

re

Nee, Als Autostar automatisch een paar sterren uit de database zoekt,
        bijv. Cappela gaat hij daar heen als het goed is, maar het beeldveld
        blijft leeg :S
        Ligt het aan mij of de scope?

Commentaar

Staat hij waterpas??

Commentaar

Dacht het wel, maar nu je het zegt! Ik zal er de volgende keer op letten.
            En wat als dit niet het geval zou zijn...

Commentaar

Wat patrick zegt.... De telescoop zoekt als het goed is 2 of 3 sterren om op uit te lijnen en gaat daar ook automatisch heen. Het is alleen aan jouw om deze sterren (de helderste ster in dat gebied) middenin het beeldveld te zetten. Hierna is de goto pas goed uitgelijnd.

Commentaar

Ja, maar dan hoort de ster toch al ergens in het beeldveld te staan?
                Aan de zijkant ofzo?

Commentaar

Als de telescoop op een ster gericht is (automatisch aan het begin)
                  en de scope staat stil, is het dan normaal dat hij kleine geluidjes maakt?

Commentaar

Jazeker, dat zijn de welbekende senseo geluiden van de ETX serie

Nee... even zonder dollen. Ik denk dat hij dan de sterrenhemel aan het volgens is en dat je dat hoort Dennis. Als het goed is hebben die geluidjes ook een vrij vrste interval of een herhalend patroon toch?!

Commentaar

Haha senseo geluiden!

Ja beetje piepen.. morse taal, neehoor :P

Ja ongeveer zelfde ritme, nu je het zegt,
                      dan volgt hij ze!

Commentaar

The sky is not the limmit.

te koop Bresser messier 150/1200 f8.
                        met statief + volgmotoren.

Commentaar

Dennis,
                          Aan het begin van het uitlijnen moet je er, volgens de instructies, voor zorgen dat de telescoopbuis vlak ligt en naar het noorden wijst. Het zal je nooit lukken om 'm precies waterpas te hebben en exact naar het noorden te laten wijzen. Als je de ETX vervolgens zelf de referentiesterren op laat zoeken, kan het daardoor voorkomen dat je de ster niet direct in je beeldveld hebt, maar dat 'ie er iets naast gericht staat. Het spreekt voor zich dat je wel het oculair moet gebruiken dat je het grootste beeldveld geeft. Je zal vervolgens moeten proberen de referentiester met de pijltjestoetsen in beeld te krijgen. Een andere mogelijkheid is gebruik te maken van een handige functie die de ETX biedt nl. het zgn. spiraalzoeken. Als je de GOTO knop een paar seconden ingedrukt houdt, beweegt de telescoop spiraalsgewijs rondom het punt waarop 'ie gericht staat. Als de referentiester dan in beeld verschijnt moet je de MODE knop indrukken, zodat de ETX stopt met de spiraalsgewijze beweging . Je kan daarna de referentiester met de pijltjestoetsen centreren in het beeldveld, waarna je de ETX kan synchroniseren door de ENTER toets ingedrukt te houden totdat je een piepje hoort.

De ETX kan in de astronomische modus en terrestiale modus staan. In het eerste geval zal de telescoop altijd de beweging van de sterren volgen. De motor maakt dan wel geluid, echter de beweging van de telescoopbuis is zo gering dat deze nauwelijks te zien is. Met de handcontroller kan je de ETX ook in de terrestiale modus zetten, de ETX zal dan niet bewegen en dus ook geen geluid maken.
                          WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Oke bedankt voor de informatie,
                            Ik zal de volgende keer je tips uittesten, hopen dat het allemaal lukt!

Bedankt, allemaal!

Commentaar

Re: re

Origineel geplaatst door dennisput
                              Nee, Als Autostar automatisch een paar sterren uit de database zoekt,
                              bijv. Cappela gaat hij daar heen als het goed is, maar het beeldveld
                              blijft leeg :S
                              Staat in dat geval Cappela 'enigzins' in de buurt? Een van mijn blunders is geweest dat de datum een maand foutief stond ... en dan wil het uitlijnen ook niet zo goed lukken. Het moet 'gewoon' niet zo lang bewolkt bijven.

success Ton
                              Als het vanavond maar niet licht regent.

Commentaar

Werken...
                              X