Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Ervaringen met de Coronado PST gevraagd

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ervaringen met de Coronado PST gevraagd

Ik heb een vraagje aan de PST bezitters.

Zou iemand mij beschrijven wat je nou met eigen ogen ziet door die dingen, en misschien belangrijker, hoe 'interessant' dat is (oke, klinkt raar maar lees even verder)?

Ik zit al een tijdje te overwegen om een PST te kopen omdat het me mooi lijkt om de zon zeg maar in actie te zien. Echter, omdat 500-600 euro nou toch aardig wat geld is moet ik er mezelf wel eerst van overtuigen of het nou écht het geld waard is. Ik vraag me namelijk af hoe lang de zon een interessant object blijft. De maan is volgens mij een vergelijkbaar object: qua grootte in de het oculair net zo groot als de zon en heeft denk ik net zoveel (zoniet meer) interessante details.

Alleen nu komt dan m'n twijfelpunt: de maan is nadat je hem een tiental keer gezien hebt niet echt bijster interessant meer. Tuurlijk, elke keer als ik hem weer zien dan is het een heel mooi object, maar toch, écht interessant is het niet meer (iig niet meer zo interessant dat ik zin heb om speciaal voor die lichtvervuiler die wij de maan noemen m'n dob naar buiten te slepen).

De zon heeft natuurlijk een veranderlijk oppervlak maar ja aangezien ik niet echt een idee heb wat ik kan verwachten heb ik nog m'n twijfels.

Dus, PST bezitterts, deelt uw ervaringen
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Lees dit eens:
    http://www.ecliptica.org/merchandise/3_0_pst.htm
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hm.. dat van die corroderende coating wist ik maar als ik dit nu zo lees begin ik te twijfelen of een PST uberhaupt nog het overwegen waard is..
      "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

De problemen met de coating waren volgens mij alleen bij de wat oudere pst's. De nieuwere hebben hier geen last meer van heb ik me laten vertellen.

Maar dat ze na de overname door meade zoveel slechter zijn geworden is toch een slechte zaak... Laat weer eens zien welke kant meade opgaat.

Commentaar

Ik denk dat de PST erg,erg de moeite waard is. Ooit wil ik er ook eentje. Vooral om te webcammen. Als je ziet wat Emile er bijvoorbeeld mee doet!
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Klopt. Die foto's van Emiel hebben mijn interesse in een PST weer aangewakkerd

Alleen, als het klopt wat er op Ecliptica staat (neem aan van wel) dan is het wel een beetje een risicovolle aankoop. Grote kans dat je een brakke hebt en ik heb geen zin in geleuter met omruilen, dealers etc etc

Commentaar

Origineel geplaatst door Prototype
              Klopt. Die foto's van Emiel hebben mijn interesse in een PST weer aangewakkerd

Alleen, als het klopt wat er op Ecliptica staat (neem aan van wel) dan is het wel een beetje een risicovolle aankoop.
              Niet als-ie recent is. De nieuwe PSTs (met blauw objectief) hebben het probleem niet, en vanaf serienummer #100706 schijnt dat euvel ook niet meer te bestaan zelfs op de gouden serie.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ook de nieuwste serie kan wat problemen hebben. Warmtevorming in de buis bijvoorbeeld of ghostimages (het warmtewerende ERF is nu naar achter geplaatst, net achter het etalon). De helderblauwe lens met de zogenaamde "ITO" lens was lang niet zo warmtewerend als het oude goudkleurige filter.
                Ik heb met wat hulp van Coronado/Meade USA ('t duurde erg lang en kreeg steeds geen kontakt), een goed uitgezocht en getest exemplaar gekregen via Meade Duitsland. Ik had eerst een slechte unit met corosie en na de reparatie had ie erg slecht contrast en erg helder beeld. Moest er zelfs een roodfilter bij gebruiken om iets te kunnen imagen.
                Nu is er eindelijk wel een goed exemplaar in huize Veldhuis.
                Als je de PST bij Peter Pulles koopt, weet je zeker dat je een goed getest exemplaar koopt!! Kan ik je garanderen!
                Meade had tussen de twee blauwlens typen ook nog een tijdje een goede serie met goudkleurig lenzen gehad, maar hier zijn er maar een duizend of zo van gemaakt....bleek te duur
                Hier een opname, gemaakt met de tweede unit...note het weinige kontrast

Voor degene die meer info wil wat er zoal met een PST te zien is....ik heb hierover een artikel geschreven. Dit zou eerst in Zenit geplaatst worden, maar wegens ruimtegebrek is dat steeds uitgesteld. Ook heb ik een Powerpointpresentatie gemaakt, waarin uitlegd word hoe ik de opnamen maak...deze presentatie heb ik vorig jaar in Almere ook gegeven op de bijeenkomst van de Werkgroep Astrofotografie.
                Voor wie er belang bij heeft....
                mail me dan ff....
                greetz Emiel

Commentaar

Origineel geplaatst door mieleveldhuis
                  Ook de nieuwste serie kan wat problemen hebben. Warmte in de buis bijvoorbeeld of ghostimages.....
                  Misschien, maar niet meer die geroeste objectieven.
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

De nieuwe units kunnen ook een ander probleem hebben. Doordat Meade alles nu in handen heeft, moet alles snel snel en zo goedkoop mogelijk. Hierdoor kreeg m'n spaanse PST maatje Gema Araujo een 2e exemplaar terug, nadat Meade duitsland haar eerste was kwijt geraakt(had eerst t roestprobleem) en wat blijkt? LIJMRESTEN!!!
                    Ahum....geen eindcheck gedaan? Je blijft lachen met die jonks van Meade...
                    Greetz Emiel

Commentaar

En daar betaal je dan 500 euro voor

Mooi dingetje, maar als Meade nou is een keer alles niet zo gehaast doet en meer kijkers van goede kwaliteit op de markt brengt, dit soort dingen zoals lijmresten voorkomt en ophoudt met prul verkopen (daarmee bedoel ik niet de PST ), zijn we al een stuk verder.

Commentaar

Als je de PST bij Peter Pulles koopt, weet je zeker dat je een goed getest exemplaar koopt!! Kan ik je garanderen!
                        Peter Pulles is toch Ecliptica? Op die pagina van die link van Nop staat dat Ecliptica wegens de slechte kwaliteitscontrole geen PST's meer levert. Klopt dit?

deze presentatie heb ik vorig jaar in Almere ook gegeven op de bijeenkomst van de Werkgroep Astrofotografie.
                        Voor wie er belang bij heeft....
                        mail me dan ff....
                        Lijkt me interessant om eens te lezen

Commentaar

Ach ja das dan erg jammer...misschien kun je op de ATT Essen wel eerst testen voor er een koopt...daar zijn ze vaak wat goedkoper ook.
                          Ik zal je de presentatie wel ff mailen. wat is je adres?
                          greetz Emiel

Commentaar

Het is erg triest om over een dermate sterke daling in kwaliteit te lezen na een overname. Je gaat je dan serieus afvragen wat de producent nog met de consument van doen heeft. Verschillende prijsklasses op de markt brengen is prima als je voor elke verdiener een betaalbare telescoop op de markt wil brengen, maar ga toch alsjeblieft niet een goede naam door het slijk halen. Ten eerste is dat zonde van het jarenlange imago dat is opgebouwd, maar nog erger, mensen gaan er van uit dat ze een goed product kopen. Gelukkig bestaan er nog bedrijven als ecliptica die het beste met de klant voor hebben, en gewoon stoppen met het leveren van de telescoop.

Dit is natuurlijk een beetje blazen tegen een stenen muur, maar ik moest wel even mijn gedachte kwijt. Wanneer staat er eens een oerdegelijk Nederlands telescoopbedrijf op? De eerste telescoop staat namelijk wel op naam van twee Nederlanders, en we hebben ons al vaker als goede optiekbouwers gekenmerkt. Niet dat er geen goede optiekbouwers zijn, maar het zou wel leuk zijn om een Nederlands merkje mee te zien doen.
                            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik zal je de presentatie wel ff mailen. wat is je adres?
                              greetz Emiel
                              PM verstuurd

Commentaar

Werken...
                              X