Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

speling RK-as Meade LXD 75

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

speling RK-as Meade LXD 75

Sinds kort beschik ook ik over een Meade LXD 75 aangekocht via Lidl.
    Gelukkig heb ik geen probleem met de motoren. Wat ik wel merk is dat er op RK-as naar mijn mening te veel speling staat. Deze kan ik, als hij vaststaat, zeker 1 mm heen en weer bewegen bij de as. Aan de telescoopbuis is dat dan zeker enkele mm 'ers. Kan ik hier wat aan doen of is dit normaal?

Bedoel je de as die je moet vast zetten met zeg maar zo'n zwart geplastificeerd peddelmoertje (1 van de 2)? Volgens mij heb ik me daar ook over zitten verbazen maar afhankelijk van hoe strak/ in welke stand je em aan draait is de speling weg.
    "Zu groß, zu klein, Er könnte etwas größer sein..."

Commentaar

Beter veel dan te weinig speling!

Je kan het plastic inspectieklepje eraf halen en dan meteen zien waar de speling zit. Zet de klem van de as vast en beweeg de as met de hand, als je dan het tandwiel naar binnen/buiten ziet komen dan zit er teveel (nutteloze) speling die je makkelijk zelf kan verhelpen door de contramoer los te draaien en het busje ietsje vaster te draaien, zie http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=4816

Zie je geen speling moet/mag de worm afgesteld worden, wat iets meer werk is.
      Je zal in ieder geval altijd de motor eraf moeten halen om iets aan de speling te kunnen doen.

Wat je ook doet; controleer als je hebt zitten schroeven of je het tandwiel nog soepel met de hand kan ronddraaien voordat je de motor weer terug zet.

Commentaar

Ik heb deze speling ook bij mijn lxd van de lidl. Maakt niet uit hoe vast ik hem draai, de lichte speling blijft. Ik heb er trouwens geen last mee tijdens het sterrenkijken.
        Wat een pest die mist, zei de pessimist
        Het klaart wel op die mist, zei de optimist

Commentaar

Werken...
        X