Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Polarex 75 mm f 1200 lenzenkijker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Polarex 75 mm f 1200 lenzenkijker

In een van mijn reviews zeg ik dat ik de optische kwaliteit van de
    75 mm Polarex als richtlijn gebruik om de optiek van andere kijkers
    te testen of te vergelijken.
    Ik heb wat mailtjes gekregen met vragen over Polarex en hoe deze
    eruit zag.

Polarex telescopen stammen uit de jaren zestig (misschien nog eerder)
    Ze zijn ook bekend onder de naam Unitron.
    Volgens mij zijn ze begin jaren 90 gestopt met het maken van deze
    telescopen.
    Ze staan bekend om hun uistekende optische kwaliteit en dito
    mechanische kwaliteit.
    Ik heb de 60 mm gehad en de 75 mm en ik moet zeggen de optische kwaliteit is uitmuntend.
    vorige week nog met Ido Oosterveld geproken over deze kijker
    en we kwamen tot de gezamelijke conclusie dat deze kijker
    legendarisch mag worden genoemd. (in zijn klasse)
    Ik geef toe dat dit lastig is uit te leggen aan diegene die beduidend
    grotere kijkers bezitten maar je moet door een 75 mm hebben gekeken
    om het te geloven.
    Ook de mechanische kwaliteit vind ik nog steeds erg goed.
    Het is door deze kijker dat ik erachter ben gekomen waartoe een
    kleine topkwaliteit lenzenkijker in staat is.
    Helaas heb ik mijn 75 mm enige jaren geleden verkocht maar ik heb
    de foto s nog.

groet
    Bert
    Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Polarex

of deze uit de originele folder (1977)

Commentaar

Hoi Bert,

Het zijn inderdaad prachtige instrumenten! Ik heb 6 Polarex telescopen (van 60 tot 102mm)en wil er best eentje verkopen.Ze zijn allemaal in vrijwel nieuwstaat.
      De parallaktische uitvoeringen zijn indien gewenst met de originele synchroon motor.Ook diverse accesoires leverbaar.

Ik hoor het wel.

ClassicScopes
      WO FLT110 prototype - Oude klassiekers

Commentaar

Het zou aardig zijn als er meer Polarex gebruikers (of ex gebruikers)
        hun ervaring hier uitwisselen.

Commentaar

Ik denk niet dat er nog veel gebruikers van deze Polarex/Unitron te vinden zijn op dit Forum.
          Deze telescopen staan voornamelijk nog bij amateurs van boven de 40 jaar.En enkele keer staan
          ze op Marktplaats te koop en het betreft dan meestal amateurs van 60 jaar en ouder die hun
          gekoesterde instrument van de hand doen.Mocht je de kans krijgen ereen aan te schaffen dan zeker
          doen!De kwaliteit is vele malen hoger dan de huidige China kijkers.

Tevens een waardevaste investering.Ik heb al diverse kijkers naar de VS verkocht waar je er prima
          prijzen voor kan krijgen.Zo kost astronomie niet al te veel en kan je van de winst weer leuke astro
          spulletjes aanschaffen.

Commentaar

Ik denk dat ik op dit forum inderdaad weinig kans maak maar mijn
            verhaaltje was ook bedoelt om wat informatie te geven.
            Dit na aanleiding van div. mailtjes van "niet" forum leden.
            Mocht ik ooit een Polarex tegen komen zal ik die zeker niet
            verkopen. Voor mij is het puur nostalgie en kwaliteit.

Commentaar

Toch vreemd dat zo veel mensen uiteindelijk toch beslissen om die "legendarische" kijker te verkopen. Zo'n topper hou je dan toch? Zuurmond, what were you thinking?
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Roel

Ik denk niet dat veel mensen deze telescoop zullen verkopen.
                Er zijn natuurlijk wel omstandigheden denkbaar dat dit wel
                gebeurd.
                Ik heb de mijne enkele jaren geleden verkocht om een 102 mm
                lenzenkijker aan te schaffen. ( zie foto) Dan kom je erachter wat je hebt weggedaan.
                Ik dacht met de 102 mm een goede stap voorwaarts te maken maar in de praktijk ligt dat toch iets anders.
                De 102 mm is een zeer goede telescoop daar ga ik niet over in discussie.
                Ik denk alleen dat het beter kan.
                Ik deel mijn ervaring met andere Polarex gebruikers en zo hoor
                je waarneemervaringen die aardig in de buurt komen van mijn eigen bevindingen.
                De moderne lenzen van nu (achromaat) missen nog steeds perfektie.
                En met perfektie bedoel ik; geen visueel zichtbare kleurfouten, sferische aberatie of coma. (model 75 mm f 1200)
                Ik denk dat moderne apo s in de buurt komen.

Commentaar

Hallo Bert,

Het was natuurlijk te verwachten dat de Vixen 102mm iets minder zou presteren daar het een f/10 kijker is.De 75mm Polarex is een f/16 systeem.Kleinere lens en een langere brandpunt lengte,gevolg betere kleur korrektie en hoger kontrast.

Mijn Polarex 102/1500mm van 1985 geeft uitmuntende beelden zonder zichtbare kleurrand bij hoge vergroting op de maan.Het is ereen met de
                  groene lenscoating die nog in kleine aantallen is gemaakt van circa 1985 tot 1990.Men verondersteld dat deze laatst gemaakte Polarex/Unitron telescopen voorzien zijn van een Pentax of Nikon lens.Zij waren in die tijd de enige die groen gecoate lenzen leverden.
                  Deze kijker ligt optisch gezien op het zelfde niveau van de eerste Apo's van Televue/Astrophysics en Brandon van eind jaren `80 en begin jaren `90.De hedendaagse Apo`s van AP/TMB en TEC zijn nog weer beter maar
                  kosten een vermogen.
                  De laatste jaren dat je nog een Polarex 102mm kon kopen was de prijs inmiddels mede door de hoge Japanse Yen opgelopen tot 5000 Gulden!
                  Daardoor zijn er toen nog maar weinige van verkocht.

Mijn andere 102/1500mm Polarex met weight drive uit 1960 is optisch gezien goed maar toch wel minder dan die uit 1985.

Commentaar

Origineel geplaatst door classic scopes
                    Kleinere lens en een langere brandpunt lengte,gevolg betere kleur korrektie en hoger kontrast.
                    Dat van de kleurcorrectie snap ik, maar zou je misschien kunnen toelichten hoe een langere brandpuntsafstand voor beter contrast zorgt? Dat volg ik zo een-twee-drie niet.
                    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Komt dat niet omdat vanwege een langer brandpuntafstand het licht minder sterk gebroken word, en dus meer detail (cq contrast) behoud?
                      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Doordat de kleurkorrectie beter is zie je ook meer details op maan en planeten.Lopen de kleuren in elkaar over wat je bijvoorbeeld ziet bij een snelle achromaat dan zie je ook minder details.Dit bedoelde ik met meer contrast.

Commentaar

Aha juist, nu begrijp ik wat je bedoelt. Bedankt!
                          The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

classic scopes

De 102 mm was eigenlijk mijn eerste "niet" Polarex kijker.
                            Ik ging er toen vanuit dat lenzenkijkers ongeveer hetzelfde
                            beeld lieten zien.

Aldoende leert men

Commentaar

Hoi Polarex liefhebbers,

Ook ik heb al eens aangegeven dat ik een Polarex heb gehad, het was maar een 6cm maar toch......als er een telescoop is waarvan ik spijt heb dat ik hem heb weggedaan is het deze wel.
                              Optisch gezien was het gewoon weg een zeer goede kijker en mechanisch ook, het was de NS133 met een brandpunt van 700mm de kijker heb ik 32 jaar geleden toen ik 16 was aangeschaft.
                              Wat mij toen het meest opviel was de hoeveelheid oculairen die er bijgeleverd werden 5stuks van 25mm tot 6mm en het standaard opzet maanfilterje wat toen een polarex standaard was, daar kunnen de tegenwoordige telescoop leveranciers wat van leren.
                              Het fototje is er een van een oude Zenit uit 1980, ik was laatst nog bij Ganymedes geweest en deze had nog een polarex staan een 6cm F15 van 50 jaar oud waar hij zelf ooit mee begonnen was, deze was helaas al verkocht.

Commentaar

Werken...
                              X