Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De Schiefspiegler/Kutter: voordelen en nadelen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De Schiefspiegler/Kutter: voordelen en nadelen?

Ik was even rond aan het snuffelen naar relatief ongebruikelijke telescoopontwerpen, en ik kwam langs de Schiefspiegler, soms ook de Kutter-telescoop genoemd. Hier gelijk even een website met een beetje info:

http://users.telenet.be/philipdo/kutter.htm

Ik vroeg me af wat de voordelen en nadelen van dit ontwerp zijn. Zo op het eerste gezicht klinkt het fantastisch: een telescoop zonder kleurfout en zonder centrale obstructie, die nog relatief licht is ook - en vanwege het achterwege kunnen laten van een gesloten tubus ook nog eens snel met afkoelen, lijkt me.

Maar waarom is deze telescoop dan niet populairder? Is de F/verhouding al snel te groot om nuttig te zijn voor 'algemeen' gebruik? Is het een kwetsbare telescoop (open spiegel, makkelijk uit collimatie te brengen)? Heeft dit ontwerp last van vervelende aberraties?

Er werd aangegeven dat een Kutter een handige zelfbouwscoop is, omdat beide spiegels dezelfde kromming kunnen hebben en dus tegelijk kunnen worden gemaakt. Klinkt als een erg leuk project! Waar is het addertje?
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Re: De Schiefspiegler/Kutter: voordelen en nadelen?

Origineel geplaatst door Brinx
    Maar waarom is deze telescoop dan niet populairder?
    Beperkte apertuur, veel spiegels (veel kleine spiegels zijn leuk voor hobbyisten, maar niet voor producenten van massaproductietelescopen), en het feit dat je voor de collimatie verdomd moet weten waar je mee bezig bent (als bouwer van de telescoop meestal geen probleem, maar ik zou geen Yolo willen uitleggen aan iemand die zijn eerste telescoop koopt).

Heeft dit ontwerp last van vervelende aberraties?
    Nauwelijks bij de gigantische openingsverhoudingen die gebruikt worden bij de systemen met de meeste aberraties.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

sixela

je hebt het over veel spiegels in de Kutter telescoop maar het zijn er
      maar twee.
      De assen van de spiegels maken een hoek met elkaar.
      Grotere diameters (groter dam 15 cm) vereisen een correctielens.
      Geeft uitstekend kontrast op maan en planeten.

De uitvinder van deze telescoop Ir. Anton Kutter had zelfs een 30
      cm Kutter
      Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Commentaar

Zuurmond, heb jij daar eenschema van hoe dat zit met een 2 spiegel versie.

Ik ken zelf ook alleen maar de 3 en 3 plus versies
        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door zuurmond
          sixela

je hebt het over veel spiegels in de Kutter telescoop maar het zijn er
          maar twee.
          Minimum twee, en elk groot en met een bepaalde figuur.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik heb daar geen schema van. We hebben er een gebouwd in 1979 en zover ik mij kan herinneren
            had deze kijker een hoofdspiegel en schuin op de as een vangspiegel.
            Die was wel lastig richten. Ik heb er geen schema van.
            Maar hoe werkt dit met 3en3 plus versie dan?
            Dit is voor mij geheel nieuw.

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
              Zuurmond, heb jij daar eenschema van hoe dat zit met een 2 spiegel versie.

Ik ken zelf ook alleen maar de 3 en 3 plus versies
              http://www.videoastronomy.org/schiefspi ... ytrace.png

Commentaar

Raar.. ik dacht dat Kutter's altijd 3 spiegels hadden. Maar het meerendeel hebben er zo te zien maar 2 als ik kijk op goolge.

Hier iig een schema van een 3 spiegel Kutter

Ergens in een S&T van een paar jaar geleden staat ook een 4 spiegel versie uitgelegd..

Commentaar

Zover ik dit kan beoordelen zie ik een hoofdspiegel, een vangspiegel en een correctie lens.
                  Door de getekende lichtstralen lijkt het inderdaad op meerdere spiegels.
                  Meerdere spiegels is met dit systeem, naar mijn mening, onmogelijk.
                  Toen wij deze kijker bouwde kan ik mij niet herinneren dat er meerdere uitvoeringen waren
                  van deze telescoop.

Commentaar

Die Kutter uit de S&T had 3 spiegels en ongeveer het volgende ontwerp:

Commentaar

Mijn eerste reaktie geld voor je eerste schema trouwens.
                      Deze Multi Kutter is voor mij nieuw en ik moet zeggen ik ben aangenaam verrast.
                      Leuk idee om deze is ( proberen) te bouwen.
                      Hij heeft alleen weing meer meer met een originele Kutter van doen vind ik.
                      Vandaar ook dat ik hem niet als zodanig herkende.
                      Maar bedankt voor schema

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                        Minimum twee, en elk groot en met een bepaalde figuur.
                        Ik meende gelezen te hebben dat de spiegels gewone sferische spiegels kunnen zijn, en zelfs met dezelfde kromming. Eentje hol, en eentje bol. Lekker makkelijk!

Of is dat een brakke uitvoering van dit type telescoop?

Ik zoek de link er intussen even bij.

[edit]: O, ik zie net dat het 'Yolo' type telescoop wel mafgekromde spiegels nodig heeft. De Kutter niet, voor zover ik kan vinden.
                        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

tot 15 cm kunnen de spiegels sferisch blijven. Daarna heb je een correctielens nodig

Commentaar

als ik op je eerste schema kijk(http://www.videoastronomy.org) gebruiken
                            ze daar inderdaad ook meerdere spiegels.
                            Maar de originele versie bestaat uit maximaal twee spiegels.
                            Ik ben wel benieuwd naar de optische prestaties van deze Multi.

Commentaar

Vlak bij mijn broer in Zwitserland is een razendinteressante sterrenwacht met een keur aan boeiende instrumenten. De Zeiss-Coudé is volgens mij eentje van het type Kutter. Klopt dat? Zie foto
                              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
                              X